رهایی ۴۰ زندانی محکوم مالی از زندان در استان مرکزی

مدیرکل ستاد دیه استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ زندانی محکوم مالی از زندان‌های استان مرکزی رهایی یافتند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

رهایی ۴۰ زندانی محکوم مالی از زندان در استان مرکزی

محمدحسن حسین‌بیگی، اظهار کرد: این تعداد زندانی با محکومیت مالی شامل بدهی بانکی، بدهی به افراد، دیون، ضمانت بانکی، مطالبه وجه چک و ... با رقم بدهی حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شدند که از این میزان، افزون بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اخذ گذشت از شکات، پذیرش اعسار به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از سوی مراجع قضائی و ۲۶۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات بانکی، ۲۹۶ میلیون تومان آورده مددجویان و افزون بر ۵۲۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض از سوی ستاد دیه استان برای آزادسازی زندانیان پرداخت شد.

وی، با اشاره به اینکه محکومان مالی و مهریه در صدر زندانیان جرایم غیرعمد استان قرار دارند، گفت: بدهکاران و محکومیت‌های مالی رتبه اول زندانیان جرایم غیرعمد را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن محکومین مهریه، نفقه، دیات شامل تصادفات و حوادث ناشی از کار در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل ستاد دیه استان مرکزی، در ادامه بیان کرد: برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در جشن گلریزان ماه مبارک رمضان که بیشتر آنها محکومان مالی و جرایم غیرعمد بودند، بالغ بر یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان جمع آوری شده و به حساب ستاد دیه واریز شد. همچنین یک میلیارد تومان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی متعهد شده است که در قالب وام ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان پرداخت کند تا زمینه آزادی آنان تسریع یابد.

وی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹۰ زندانی جرایم غیرعمد استان مرکزی چشم انتظار آزادی هستند، افزود: این میزان زندانی مشمول کمک ستاد دیه استان مرکزی نیستند چرا که در بین این ۱۹۰ نفر زندانی افرادی وجود دارند که دومحکومیتی (همزمان مالی و سایر جرایم) هستند و به عنوان مثال پس از طی دوران محکومیت، جرایمی نظیر مواد مخدر و ... در زمره محکومین جرایم مالی قرار می گیرند. بنابراین این زندانیان اول باید محکومیت جرایم دیگری نظیر موادمخدر و ... را طی کنند و سپس با قرار گرفتن در رده محکومین مالی از حمایت ستاد دیه برخوردار شوند.

حسین‌بیگی، افزود: اینطور نیست که محکومین به حبس به محض ورود به زندان از حمایت ستاد دیه برخوردار شده و بلافاصله زمینه رهایی آنها از بند فراهم شود بلکه باید حدنصاب دوران محکومیت را سپری کند و پس از گذشت بخشی از محکومیت مشمول حمایت ستاد دیه شود.

وی، در ادامه گفت: همچنین سقف بدهی برخی از محکومین مالی که دوران محکومیت خود را طی می کنند بالاتر از سقف کمک ستاد دیه است. مثلا سقف کمک ستاد دیه به میزان یک دیه کامل است، اما هستند افرادی که در زندان بسر می برند و بدهی آنها فراتر از یک دیه کامل و حتی میلیاردی است که این محکومین نمی‌توانند مشمول حمایت ستاد دیه شوند و در صورتی که دادخواست اعسار آنها از سوی محاکم قضائی پذیرفته شود می‌توانند مشمول حمایت ستاد دیه شوند.

این مقام مسئول در ستاد دیه استان مرکزی، افزود: در حال حاضر محکومین مالی که مشمول کمک و حمایت ستاد دیه استان مرکزی هستند ۶۰ نفر هستند که تلاش می کنیم با رایزنی از طریق دستگاه قضائی به منظور پذیرش دادخواست اعسار و نیز مذاکره برای گذشت شاکی، تامین بخشی از بدهی از طریق نقدینگی محکوم، اعطای وام ستاد دیه، کمک بلاعوض ستاد دیه و مشارکت خیرین زمینه رهایی آنها را فراهم کنیم.

وی، همچنین گفت: تا پایان خردادماه سال جاری تمامی محکومین مالی تا سقف بدهی ۲۰ میلیون تومان که شرایط حمایت از ستاد دیه استان مرکزی را برخوردار بودند از زندان آزاد شده و به آغوش گرم خانواده برگشتند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها