نیویورک‌تایمز:

 دعوت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خریدار نداشت

یک روزنامه آمریکایی نوشته دعوت وزیر خارجه این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خریداری نداشت.

 دعوت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خریدار نداشت

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره نشست دیروز شورای امنیت با موضوع اجرای تعهدات ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت نوشته دعوت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خریداری نداشت.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست خواستار تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شد، اما روسیه و چین این درخواست را به صورت مستقیم و متحدان نزدیک واشنگتن، با مواضعی دوپهلو آن را رد کردند.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اکتبر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید. پایان این تحریم‌ها بخشی از تعهدات داده شده به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام است که دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اردیبهشت‌ماه سال 1397 از آن خارج شد.

آمریکا قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است. نیویورک‌تایمز نوشته تقریباْ مشخص است که این تلاش آمریکا به شکست خواهد انجامید و حتی از 9 رأی لازم برای مجبور کردن چین و روسیه جهت استفاده از حق وتوی خود هم برخوردار نخواهد شد.

دولت ترامپ تهدید کرده در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد از یکی از مفاد توافق هسته‌ای برجام که فعال کردن آن به بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران منجر خواهد شد برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهند کرد. نشست دیروز شورای امنیت نشان داد این تلاش آمریکا هم احتمالاْ به سرانجامی نخواهد رسید.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته نماینده‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان به صراحت مخالفت خودشان را با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هم اعلام کردند. نماینده آلمان، پس از آنکه نماینده چین گفت که آمریکا حقی برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران ندارد گفت که با موضع نماینده چین موافق است.

نیویورک‌تایمز نوشته مقاومت ابرازشده علیه دعوت مایک پامپئو که علاوه بر روسیه و چین از سوی متحدان کلیدی آمریکا هم ابراز شد نشان‌دهنده انزوای روزافزون ایالات متحده و روند رو به افول نفوذ این کشور حتی در مسئله‌ای مانند مقابله با ایران است.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها