ظهور خوشه دهی در ۱۶ درصد از شالیزارهای شهرستان رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: در ۱۶ درصد از شالیزارهای این شهرستان ظهور خوشه طلایی برنج گزارش شده است و در مجموع وضعیت مزارع شهرستان رشت مطلوب است.  

ظهور خوشه دهی در ۱۶ درصد از شالیزارهای شهرستان رشت

مسعود اسدی‌پرور، با بیان اینکه خوشه دهی ساقه‌های طلایی برنج در ۱۶ درصد از شالیزارهای این شهرستان مشاهده شده است، گفت: این شهرستان ۶۲ هزار و ۳۳۸ هکتار اراضی شالیزاری دارد و بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است.

وی، افزود: وضعیت شالیزارهای رشت بسیار مطلوب است و به دلیل شیوع کرونا در این شهرستان به کشاورزان توصیه کرده‌ایم، همان‌گونه که در کشت برنج از اعضای خانواده خود کمک گرفتند، در برداشت برنج نیز از کارگران استفاده نکنند و با کمک خانواده خود اقدام به برداشت برنج از مزاع کنند.

اسدی‌پرور، ادامه داد: روش برداشت مکانیزه برنج نیز علاوه بر اینکه در مبارزه با کروناویروس در بین کشاورزان بسیار موثر است، موجب کاهش هزیه تمام شده قیمت برنج سفید نیز می‌شود و به همین دلیل امسال در ۸۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان برداشت برنج به صورت مکانیزه خواهد بود که نسبت به سال گذشته با رشد ده درصدی همراه است.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه به فصل برداشت برنج نزدیک می‌شویم و همواره در این موقع از سال توصیه های لازم به کشاورزان جهت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال نیز این توصیه‌ها در حال انجام است و کشاورزانی که تخلف کنند و علیرغم توصیه‌ها نسبت به آتش زدن پسماند کشاورزی خود اقدام کنند، حتما به دادگاه معرفی خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت، گفت: خوشبختانه باور غلط از بین رفتن آفات کشاورزی با آتش زدن کاه و کلش در بین کشاورزان شهرستان رشت از بین رفته است و ما برنامه داریم تا با ترویج فرهنگ پرهیز از آتش زدن کاه و کلش، به این افراد کمک کنیم تا کاه و کلش خود را به متقاضیان بفروشند تا زمینه‌های افزایش درآمد را نیز با فروش کاه و کلش برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد کنند.

وی، یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمد کشاورزان را پرورش راتون عنوان کرد و گفت: برنجی که از راتون به دست می آید بسیار خوش طعم تر از برنج اولیه است و چون بازارپسندی بالایی دارد می‌تواند تا حد قابل توجهی ضمن اینکه میزان تولید برنج سفید را افزایش دهد، به درآمد شالیکاران به خاطر رنجی که در تولید برنج می‌کشند، بیافزاید.

اسدی پرور، افزود: امسال برنامه داریم تا پرورش راتون در شهرستان رشت نسبت به سال گذشته افزایش یابد و برای تشویق کشاورزان برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها