چند توصیه غذایی برای پیشگیری از دیابت

یک متخصص غدد گفت:‌ الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و شکر افزوده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، اما مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی ‌های سالم می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند.

چند توصیه غذایی برای پیشگیری از دیابت

یک متخصص غدد گفت:‌ الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و شکر افزوده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، اما مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی ‌های سالم مثل روغن زیتون می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند.

مهدی عاملی افزود: الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و شکر افزوده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، این در حالیست که مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی‌های سالم مثل روغن زیتون می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند.

وی اظهار داشت: پروتئین ها باید حدود ۲۰ درصد کالری روزانه را تامین کنند، در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود و مصرف چربی ها نباید بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه باشد. در این میان مصرف چربی های حیوانی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را فراهم کند.

عاملی ادامه داد: تا چند سال پیش افراد مبتلا به دیابت از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدراتهای ساده مثل قند و یا شیرینی به طور کامل منع می شدند اما تحقیقات جدید نشان داده که تفاوت چندانی میان کربوهیدراتهای ساده و مرکب از نظر میزان بالا بردن قند خون وجود ندارد، در واقع مصرف بعضی از غذاهای حاوی نشاسته مثل سیب زمینی، قند خون را حتی بیشتر از خوردن شکر بالا می برد، باید در رژیم غذایی خود از کربوهیدراتهای ساده نیز استفاده شود.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه فیبر باید حداقل ۲۰ گرم شامل نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت، بادام زمینی، فندق، گردو، انواع لوبیا، عدس، سویا، سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج، میوه ها شامل توت فرنگی، شاه توت، ‌ گلابی، سیب باید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت گنجانده شود.

این متخصص غدد افزود: به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک بهتر است، محدود شود، در این میان غذاهای خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذاهای آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می شوند و بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری شود.

به گفته عاملی، مقدار کلسترول مصرفی در بیماران مبتلا به دیابت روزانه باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد، کلسترول نوعی چربی است که در غذاهایی مانند گوشت، زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی است.

وی افزود: اکنون ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و تا ۱۵ سال دیگر این تعداد به ۳۰۰ میلیون نفر می رسد، در ایران نیز حدود دو میلیون نفر دچار این بیماری هستند و سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور به این بیماران افزوده می شوند.

به گفته این متخصص غدد، فرد مبتلا به دیابت ممکن است سالها از بیماری خود بی خبر باشد و طی این مدت، قند خون بیش از حد طبیعی، منجر به صدمات جبران ناپذیر در قسمت های مختلف بدن بویژه چشم، کلیه ها، اعصاب محیطی و عروق قلب و مغز و سایر قسمتهای بدن شود. تشخیص و کنترل بیماری در مراحل ابتدایی می تواند جلوی بسیاری از عوارض را بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت هستند، مانند افراد با سن بیش از ۴۵ سال حتی بدون وجود هیچ علامتی باید حداقل هر ۳ سال یکبار آزمایش قند خون ناشتا انجام دهند تا با تشخیص زودرس و کنترل قند خون در حد مناسب از ایجاد بسیاری از این صدمات پیشگیری شود یا وقوع آنها به تاخیر انداخته شود.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها