ترم آینده دانشگا‌ه آزاد چطور خواهد بود؟

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شروع ترم آینده به صورت حضوری و ادامه آن به صورت مجازی خواهد بود. با توجه به این که خطر شیوع کرونا همچنان باقی است، ترم آینده در واقع ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود.

ترم آینده دانشگا‌ه آزاد چطور خواهد بود؟

محمدمهدی طهرانچی در دیدار با روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان این که در شرایط شیوع بیماری کرونا به ناچار به آموزش مجازی روی آوردیم، افزوذ: امروز آموزش عالی در شرایطی قرار دارد که سال گذشته اینگونه نبود. این فضا دیگر به گذشته بر نمی گردد. بنابراین باید به این واقعیت توجه داشته باشیم و خود را با شرایط و تحولات جدید وفق دهیم، چرا که ارائه خدمت در دوران بحران باعث بقای سازمان هاست.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های مجازی، تجربه‌ای بود تا اساتید و دانشجویان با محیط آموزش مجازی آشنا شوند. شروع ترم آینده به صورت حضوری و ادامه آن به صورت مجازی خواهد بود. با توجه به اینکه خطر شیوع کرونا همچنان باقی است، ترم آینده در واقع ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود.

رییس دانشگاه آزاد با تأکید بر این که برنامه‌ریزی برای ترم آینده این دانشگاه باید جدید و منعطف باشد، اظهار داشت: یکی از برنامه ها برای ترم آینده این است که یک ماه اول ترم به صورت فشرده به کلاس های عملی اختصاص یابد. در این خصوص آیین‌نامه و بخشنامه های کلی به استان ها ابلاغ می شود و تصمیم‌گیری درخصوص جزئیات و نحوه اجرای آنها، به استان ها واگذار می شود.

طهرانچی ادامه داد: تابستان فرصت مناسبی است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دوره های آموزش تکمیلی آشنایی با محیط آموزش مجازی برای اساتید برگزار کنند. انتظار ما از اساتید، خلق ارزش افزوده در آموزش های غیرحضوری است و برای این کار نیازمند طراحی یک نظام جدید آموزشی هستیم، چرا که کرونا پارادایم های ذهنی ما را به نحوی تغییر داد که هیچ‌گاه به آن فکر نمی کردی، اما همکاران در دانشگاه آزاد به طور شایسته خود را با شرایط وفق دادند و در بستر مناسبی که در این دانشگاه ایجاد شد، آموزش مجازی با مشارکت اساتید و دانشجویان به خوبی پیاده شد.

وی به لزوم بازتعریف وظایف و اختیارات بخش های مختلف واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در ماه های اخیر با شرایطی مواجه شدیم که نحوه فعالیت ها در قسمت های مختلف دانشگاه تغییر یافت به عنوان مثال معاونان دانشجویی که پیش از این مسوولیت خوابگاه، سلف و امور دانشجویی را برعهده داشتند، در حال حاضر با توجه به اینکه این قسمت ها غیرفعال شده و به دانشجویان خدماتی در زمینه سلف و خوابگاه ارایه نمی شود، وظایف مربوط به آنان نیز بازتعریف خواهد شد.

رییس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: حفظ کیان دانشگاه، ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی، سه مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی است که در رأس برنامه ها و اولویت های مدیران و مسوولان این دانشگاه قرار دارد و واحدها نیز باید در تحقق آن، همکاری داشته باشند.

طهرانچی با بیان این که در سامانه پایش آزاد، ۲۷ برنامه بارگذاری شده که بیش از ۱۶ هزار زمینه پژوهشی دارد، اظهارداشت: تا به حال ۷۰۴ پروپوزال کارشناسی ارشد و ۱۸۵ پروپوزال دکتری در حال انجام است. استان مرکزی با دارا بودن صنایع بزرگ، ظرفیت بالایی در تعریف نظام موضوعات دارد و باید بیش از گذشته در این زمینه فعالیت کند.

وی به برگزاری جلسه دانشگاه آزاد اسلامی با شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه بسیاری از مشکلات و چالش ها حل و مصوب شد. همچنین در این شورا، گزارشی از سامانه پژوهشیار دانشگاه ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در سامانه پژوهشیار، ۱۵۸ هزار کنشگر در حال فعالیت هستند، یادآور شد: این سامانه یکی از سرمایه های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است که باید تمام تلاش خود را برای ارتقا و استفاده از آن به کار برد.

استقرار سیستم آموزش ترکیبی در مدارس سما

معاون آموزش های عمومی و مهارتی و رییس سازمان سما از استقرار سیستم آموزش ترکیبی در سما خبر داد و گفت: آموزش در سما تعطیل نخواهد بود.

محمد بطحایی معاون آموزش های عمومی و مهارتی و رییس سازمان سما از استقرار سیستم آموزش ترکیبی در مدارس سما خبر داد و گفت: آموزش دیگر متکی به سیستم چهره به چهره نخواهد بود. در این شیوه، آموزش تعطیل نخواهد شد و مسوولیت اصلی در فرآیند یادگیری بر عهده معلمان خواهد بود؛ از این رو ما باید شرایطی را برای آنان فراهم آوریم که بتوانند مسئولیت خطیرشان را به نحو مطلوب انجام دهند.

وی ادامه داد: شرایط آموزشی فعلی، مهارت های آموزشی پیشین ما را دستخوش تغییر کرده و شرایط پیش رو اقتضا می کند که شیوه ها و روش های آموزشی خود را به روز کنیم و رفتار هوشمندانه ای در پیش بگیریم. مدیران ما باید به دانش و مهارت روز مجهز باشند.

بطحایی از آموزش نیروی انسانی تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، اجرا و پیاده سازی پلت فرم آموزشی، اجرای دقیق و کم خطای سیستم نظارتی به عنوان زیر ساخت های لازم استقرار نظام آموزشی ترکیبی مطرح کرد.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها