ابعاد جدید از فساد در واگذاری هپکو

نماینده مردم تهران با اشاره به فسادهای واگذاری هپکو اراک، گفت: مالک هپکو درسال اول واگذاری آقای زنگنه را رئیس هیئت مدیره می‌گذارد که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فقط پاداش ایشان در یک سال است.

ابعاد جدید از فساد در واگذاری هپکو

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران عصر امروز در جلسه بررسی ابعاد خصوصی سازی، گفت: از بین تمام خصوصی سازی ها، تنها ۲۳ درصد به بخش واقعی رسیده است بنابراین اگر اهداف کلی سیاست را شاخص بگذاریم بند به بند آن در خصوصی سازی ها نقض شده است.

وی با بیان تناقض‌های عمل و سیاست‌های کلی نظام، اظهار داشت: یکی از اهداف اصل ۴۴، شتاب بخشیدن به اقتصاد بود که شاهد هستیم انجام نشد، هدف دیگر گسترش مالکیت به مردم بود اما شاهد هستیم برخی از واگذاری‌ها به دونفر سپرده شد.

وی ادامه داد: افزایش کارایی هدف دیگر آن بود که شاهد هستیم در هپکو از تولید حدود ۲۰۰۰ دستگاه، به ۳۰ دستگاه رسیده است! هدف دیگر سیاست گذار، افزایش تعاونی‌ها در اقتصاد ملی بوده است که در اجرا تقریباً هیچ است البته در تأسیس کارهایی شد اما در عمل پیش نرفت و تعاونی قطعاً از سوی مجری مدنظر نبوده است. کاستن از بار مالی دولت هم جزو رسالت‌های اصل ۴۴ دولت بود اما در حال حاضر باید از جیب دولت پول کارگرها را بدهیم بنابراین روندی که تا امروز رفتیم قطعاً غلط بوده است.

روند واگذاری هپکو به چه صورت بود؟

روح الله ایزدخواه گفت: اگر شما بخواهید یک نانوایی را به کسی بدهید از او تست می‌گیرید که آیا فرضا خمیرزدن بلد است یا خیر اما توضیح خواهم داد که شرکت هپکو چگونه واگذار شده است.

وی ادامه داد: هپکو، شرکت سرآمدی بوده که از سال ۵۰ که تأسیس شد و در حوزه مهندسی جنگ نیز ماشین الات سنگین جنگ مانند نی‌کوب که در مرداب و… قابلیت عملکرد داشت را ساخت و تا مرز خودکفایی کامل در ماشین سازی سنگین یعنی موتور سازی پیشرفته بود اما از اواخر سال ۸۵ واگذار می‌شود و یک بلوک سهام ۶۰ درصدی را به علی اصغر عطاریان می‌دهند ایشان یک سال قبل از تملک هپکو، شرکتی صوری و کاغذی به عنوان واگن سازی کوثر میزند که این شرکت هیچ عملکردی نداشته است.

روح اله ایزخواه گفت: این فرد از بدهکان بانکی بوده است با این حال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد که بتواند در مزایده شرکت کند. سوالی که مطرح می‌شود اینجاست که اگر واقعاً این فرد توانمند است و قرار نیست از دولت ارتزاق کند چرا وام می‌گیرد؟

وی ادامه داد: ارزش گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ارزش املاک هپکو که ۱۱۰ هکتار ملک بوده است بدون ماشین آلات و ارزش برند، ۲,۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۸۷ بوده است اما این مجموعه این مقدار قیمت گذاری می‌شود. برای پرداخت نیز قرار بوده است ۷۵ میلیارد را ۵ ساله اقساطی بدهد اما یک قسط می‌دهد و مابقی قسط‌ها را نمی‌دهد. اتفاق دیگر این است که ایشان بیش از ۱۰ شرکت اقماری ذیل هپکو برای تسهیلات گیری ایجاد می‌کند دلیل آن هم این بوده که هپکو سقف تسهیلاتش پر بود و نمی‌توانست تسهیلات بگیرد.

این نماینده مجلس گفت: این فرد ماشین آلات هپکو را به این شرکت‌های اقماری واگذارمی‌کند و نهایتاً بدهی هپکو را به هزار میلیارد تومان می‌رساند اما تولید چقدر است؟ تولید، از ۲۱۴۵ دستگاه طی ده سال به ۳۰ دستگاه در سال می‌رسد!

وی ادامه داد: ایشان در سال اول واگذاری آقای زنگنه را رئیس هیئت مدیره می‌گذارد که یک میلیارد و چهارصد میلیون فقط پاداش ایشان در یک سال است و آقای حجتی به همراه ۲۰ تن از معاونین سابق وزارت جهاد کشاورزی را این در شرکت به عنوان اعضا هیئت مدیره شرکت‌های اقماری منصوب می‌کند.



منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • مرتضی
    0

    خاک تو سر مسئولین کشور اسلامی ایران

  • محمد
    0

    واقعا که .......

  • یونس سعید
    0

    به به .واقعا که .یا خداااااا.هر طرف هرجا نگاه میکنی گند مسولین ایران اسلامی رو برداشته . رشوه اختلاس دزدی و شریک دزد و رفیق قافله بودن و....ولی هنوز پرونده فساد اخلاقی مسولین کلان و خرد مونده که چه کثافت کاری هایی انجام داده اند و جا نماز اب میکشیدند انروزی که چندان دور نیست این موضوع هم از پشت ابر بیرون می اید.این روزا بعد مردم و خودم دلم به حال رهبری میسوزد که چقد تنهاست در میان اینهمه زالو و دزد.انگار نان جمهوری اسلامی نمک ندارد که هر کسی ازش خورد نمکدان راهم میشکند.مطمعنم روزی این نمک و خون شهیدان و دلاوری های جانبازان عزیز گلوی این فاسدان را خواهد گرفت .این فرصتی است برای ازمایش مسولین ولی افسوس که مردود شدند

  • آگاه
    0

    آقایان زنگنه و حجتی چرا زود میدونو ترک کردید ، هنوز پول برای تقسیم شدن مونده ، برگردید الباقی سهمتون بگیرید چون کارگران بیچاره حقوقشون به شما برای حکومت کردن و مکیدن خون بقیه مردم به صدقه گذشتن ،یادتون نره حتما برگریدن که سرتون کلاه نره و از دیگر رقیبانتون در این میدان و گوی ماراتون چپاول و غارت و ضعیف کشی عقبتر نمونید ،چون دیگر نمیتوانید از تریبون دولت و مجلس برای مردم و ملت فلک زده دادخواهی کنید و انرژیتون پاسخگو نخواهد بود < چون چند وقت پیش بود که آقای زنگنه پشت تریبون مجلس رگ گردنش بالا زده بود و فرکانس صداش سقف مجلس رو خراش و سهم خواهی مردم را مدعی بود و میگفت از حق این مردم نمتوانم بگذرم و باید وضعیت دکل های نفتی ، قراردادکرسنت ، بابک زنجانی و دیگر موارد بیت المال مشخص بشه که غیر از این در آخرت پاسخ خدا رو چی بدم . میگن آدمی که رفیق کدخدا بشه راحتر سر بقیه رو زیر آب میکنه. دست مریزاد به این همه همت و از خودگذشتگی و وارستگی و صداقت ، پس اگه تفسیر دین اسلام و خدا اینه که نوش جانتون و خدا پشت و پناهتون .پرچم اسلام ناب این آقایان برافراشته باد .

  • حامی
    0

    پس این همه قانون،بخشنامه ودستورالعمل فقط برای ما مستضعفین جامعه است! کو انقلابی گری، کو عدالت، کو حس وطن پرستی وخودکفایی، برجد وآبادشان لعنت خدا باد.یه وام ده میلیونی را سه ماه می دوانند با دو سه تا ظامن به زور میدن.

  • یک ایرانی دوستدار وطن
    0

    درود بر شرف این نماینده و غیور مرد.امیدواریم که دست فاسدان قطع و اموال به بیت المال برگردد. تمام خصوصی بازی های گذشته بایستی بررسی شوند مثل شرکت ماهی کارون شوشترو شرکت میان اب شوش که وابسته به بانک کشاورزی بودند و با قیمت پایین و با یک چهارم قیمت و بصورت اقساط واگذار شدند. قسط هم نمی دهند. حتی خریدار شرکت ماهی کارون شوشتر جهت شرکت در مزایده از خود بانک کشاورزی وام گرفته که حتی این وام را هم نداده است. این موارد مستند هستند و می شود از بانک کشاورزی استعلام نمود توسط مقام قضایی و یا دیگر نهادهای مسوول

  • علی جعفری
    0

    مملکت نیست دزدخونه است.....

  • رضا.
    0

    آقا در این مملکت چه خبره؟ به خدا انسان یاد فیلم‌های مافیایی میوفته. پس نهاد های امنیتی و نظارتی و قضایی در این مملکت خواب بودند یا خودشان را به خواب زدند؟فساد در این سطح قطعا باعث سقوط و نابودی سیستم می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها