شروع غربالگری بینایی کودکان توسط بهزیستی از ۱۵ تیرماه

معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور از آغاز غربالگری بینایی کودکان برای پیشگیری از تنبلی چشم از ۱۵ تیرماه و طبق پروتکل های بهداشتی خبر داد.

شروع غربالگری بینایی کودکان توسط بهزیستی از ۱۵ تیرماه

نشست خبری مجازی مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیتهای مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور با موضوع شروع برنامه غربالگری بینایی در حال برگزاری است.

وی در ابتدا بیان کرد: غربالگری کودکان سه تا ۶ ساله برای جلوگیری از تنبلی چشم یکی از برنامه های مهم سازمان بهزیستی است که با توجه به شیوع کرونا در این برنامه تغییراتی انجام دادیم. هر ساله این برنامه در آبان آغاز می شد و چند ماه به طول می انجامید که معمولاً بین دو تا سه ماه طول می کشید. امسال اما برنامه را از نیمه اول سال به تدریج آغاز می کنیم. در واقع به صورت پراکنده و استانی کارها آغاز می شود. بنا بر این از ۱۵ تیرماه ما غربالگری بینایی سنجی را آغاز می کنیم و تا پایان مهرماه نیز به اتمام می رسانیم.

رفیعی ادامه داد: پروتکلی تهیه شده و به استان‌ها ارسال شده است و مشخص شده که استان های پرخطر یا سفید چگونه در این زمینه عمل کنند. در استان هایی که وضعیتشان قرمز است این موضوع به تعویق می افتد.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی بیان کرد: امسال غربالگری ما با استفاده از دستگاه انجام می شود تا بینایی سنج ها با بچه ها تماسی نداشته باشند و این یکی از پروتکل های ما با توجه به شیوع کرونا در کشور است. این دستگاه ها نیز به گونه‌ای طراحی شده است که فاصله بچه ها با بینایی سنج یک متر باشد. غربالگری هم با سرعت بیشتری انجام می شود. همچنین لازم است کودک یک همراه داشته باشد و استفاده از ماسک نیز الزامی است.

وی ادامه داد: ما امسال خدمات پیشگیری از تنبلی چشم را با شرایط کرونا سازگار کردیم و خانواده‌ها باید قبل از مراجعه به مراکر خودارزیابی انجام دهند و اگر تب، خستگی و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی را دارند تا دو هفته به پایگاه‌ها مراجعه نکنند. اگر افراد مبتلا شده‌باشند تا یک ماه بعد از بهبود مجاز به ورود به پایگاه نیستند و همه این موارد براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت است و کمیته پیشگیری از بیماری های سازمان تدوین کرده و به کل کشور ابلاغ کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: طی بیست و دو سال گذشته بیش از ۴۳ میلیون نفر در این طرح غربالگری شدند و سیصد هزار کودک با تنبلی چشم شناسایی شدند. اگر شناسایی نمی شدند با نابینایی تک چشمی یا دو چشمی زیادی رو به رو بودیم و یا با مشکل بینایی شدید مواجه می شدیم در جمعیت کثیری. در سال گذشته نیز ۳ میلیون و سیصد هزار کودک غربالگری شدند که ۱۹ هزار و ۶۰۰ کودک با مشکل تنبلی چشم شناسایی شدند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی بیان کرد: بودجه‌ای که برای جراحی چشم کودکان از طرف سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده بود در سال گذشته ۲ میلیارد تومان بود که پرداخت شده است.

به گفته وی ۱۰۰ اپتومتریست و ۲۰ هزار غربالگر با ما در این طرح همکاری می کنند.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر مهدهای کودک محدود باز هستند، دسترسی به کودکان برای غربالگری به چه صورت است، بیان کرد: ما مکان اصلی غربالگری امان مهدهای کودک نبودند بلکه این برنامه عموماً در مجتمع های بهزیستی بوده است و در مناطق روستایی و عشایری ما به طور خاص تر در پایگاه های سیار ما این غربالگری صورت می گیرد. اگر مهدکودکی باز باشد این غربالگری در آنجا انجام می شود.

رفیعی ادامه داد: پایگاه های بسیج و مساجد و شهرداری ها نیز با ما همکاری دارند و در این پایگاه ها نیز غربالگری انجام می شود.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی درباره برنامه پیشگیری از معلولیت در مدارس گفت: آموزش‌های آگاهی از معلولیت در سال گذشته تا قبل از شیوع کرونا در مدارس به پایان رسید و این برنامه کمتر دچار آسیب شد اما با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود مدارس تعطیلی بیشتری در سال آینده با شروع موج دوم کرونا خواهند داشت، ما مذاکرات بسیار موثری در این خصوص داشتیم تا آموزش‌های آگاهی از معلولیت‌ها را در سامانه‌های آموزش و پرورش وارد کنیم و همچنین از روش‌های دیگر برای آموزش استفاده کنیم. تا مشکلی پیش نیاید.

رفیعی همچنین درباره پوشش بیمه‌ای آزمایشات مربوط به غربالگری ژنتیک بیان کرد: بخشی از این آزمایشات در بیمه محسوب می‌شود اما بخشی از آن که گران قیمت است بیمه نیست و به همین دلیل در مورد مواردی که آزمایشگاه گران است راهکار کوتاه مدتی در نظر گرفته‌ایم و یک یارانه برای این منظور در نظر گرفته‌ایم و برای مددجویان بهزیستی این آزمایشات ژنتیک صددرصد رایگان است. در خصوص افراد دیگر کمک هزینه نیز پرداخت می‌شود.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها