سرطان، دومین عامل مرگ و میر در جهان

امروز؛ روز جهانی مقابله با انواع سرطان‌ها است. روزی که از سال ۲۰۰۰ تاکنون هرساله در چهارمین روز از دومین ماه سال میلادی به نام آگاهی از این بیماری اختصاص داده شده است.

سرطان، دومین عامل مرگ و میر در جهان

سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است و سالانه بیش از ۹ میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند. در جهان، حدود یکی از ۶ مرگ و میر ناشی از سرطان است. در واقع روز جهانی سرطان بخشی از برنامه جهانی مبارزه با سرطان است که اولین بار در پاریس در روز چهارم فوریه سال ۲۰۰۰ در نیوملنیوم (New Millennium) برگزار شد. این مراسم به منظور ایجاد هماهنگی بین محققان، متخصصان سلامت، بیماران، دولتمردان، صنعتگران و بهورزان برای مبارزه با سرطان بود. این مراسم با همکاری سازمانها و موسسات مختلف نظیر سازمان بهداشت جهانی، آژانس انرژی اتمی و سایر موسسات بین المللی برگزار می شود. UICC اولین روز جهانی سرطان را در سال ۲۰۰۶ سازماندهی کرد.

با بالا بردن سطح آگاهی در سراسر جهان، بهبود آموزش و تحقق اقدامات شخصی، جمعی و دولتی، راهکارهایی می توان برای درمان و مبارزه با این بیماری یافت. این روز فرصتی است تا جهانی را تصور کنیم که میلیون ها مرگ و میر ناشی از سرطان در آن از بین برود و دسترسی به درمان و مراقبت از سرطان برای همه مساوی شود. شعار تبلیغاتی امسال برای این روز "من هستم و می خواهم" انتخاب شده است.

هر ساله صدها فعالیت و رویداد در سراسر جهان برگزار می شود و اجتماعات، سازمان ها و افراد مختلفی در مدارس، بیمارستان ها، بازارها، پارک ها، سالن های اجتماعات، اماکن عبادی - در خیابان ها و آنلاین - جمع می شوند و در کاهش تأثیر جهانی سرطان می کوشند.

موضوع امسال روز جهانی سرطان "من هستم و می خواهم" انتخاب شده و همه چیز در مورد شما و تعهد شما بستگی دارد. ما معتقدیم که با اقدامات مثبت، در کنار هم می توانیم در سال ۲۰۳۰ تعداد مرگ و میرهای زودرس ناشی از سرطان و بیماریهای غیر واگیر را کاهش دهیم. سال ۲۰۲۰ نقطه میانی کمپین ۳ ساله "من هستم و می خواهم" است.

نماد سرطان

نشانه های مختلفی برای سرطان های مختلف در دنیا مرسوم شده است. به عنوان مثال روبان صورتی برای سرطان سینه و روبان نارنجی برای سرطان کودکان و نرگس زرد که نماد سازمان ضد سرطان آمریکاست که به نوعی گسترش دهنده امید مردم برای ریشه کن شدن سرطان در آینده است.

سازمان جهانی بهداشت چند عامل خطر اصلی برای سرطان در نظر گرفته است. شاخص بالای توده بدنی، مصرف کم میوه و سبزیجات، عدم فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل زمینه سازهای بروز سرطان هستند. خطر ابتلا به سرطان در فرد به عوامل مختلفی از جمله سن، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض عوامل خطر (از جمله برخی از عوامل زندگی که به طور بالقوه قابل اجتناب هستند) بستگی دارد، عوامل خطر سرطان به طور کلی در سراسر جهان مشابه است. دست یابی به روش های تشخیص سریع تر بیماری و درمانهای مبتنی بر دانش این روزها مرگ و میر ناشی از سرزان را تاحدی کم کرده، اما همچنان سرطان های مختلف سالانه قربانی می گیرند.

با تمام این اوصاف، متخصصان می‌گویند، پیشگری بهترین درمان است و همان توجه به ۴ عامل خطرزای بروز سرطان تاحدی می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

منابع: سازمان بهداشت جهانی، acsjournals، onlinelibrary

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها