رییس قوه قضاییه:

قدردان تاییدات مقام معظم رهبری در قبال رویکرد ضد فساد قوه قضاییه هستیم

رییس قوه قضاییه گفت: همه بخش‌های قوه قضاییه باید در تحول نقش آفرینی کنند تا جریان تحول برای مردم ملموس شود و مردم، مسئولان و همکاران در قوه قضاییه احساس کنند که تحول در حال ایجاد است.

قدردان تاییدات مقام معظم رهبری در قبال رویکرد ضد فساد قوه قضاییه هستیم

آیت‎ الله سید ابراهیم رییسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با تبریک دهه کرامت و میلاد خجسته امام رضا (ع) اظهار داشت: توجه به فرهنگ رضوی و رفتار کریمانه، مردمی بودن و گره‎گشایی از کار مردم به ویژه مستضعفن و ح ق‎جویی و عدالت‎ طلبی باید مورد توجه دستگاه قضایی و همه کارگزاران نظام اسلامی باشد.

رییس قوه قضاییه با تقدیر از رهبر فرزانه انقلاب و رهنمود‌های حکیمانه و لازم الاتباع ایشان به مسئولان عالی قضایی در هفته قوه قضاییه، خاطرنشان کرد که فرامین و حمایت‎های مقام معظم رهبری از دستگاه قضایی برای همه اجزای قوه قضاییه مسئولیت ‎‎آور است.

آیت الله رییسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که در ارتباط تصویری با رییس و مسئولان عالی قضایی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور ایراد شد، با یادآوری موضوع تحول، اظهار کرد: همه بخش‌های قوه قضاییه باید در تحول نقش آفرینی کنند تا جریان تحول برای مردم ملموس شود و مردم، مسئولان و همکاران در قوه قضاییه احساس کنند که تحول در حال ایجاد است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در رابطه با رویکرد مبارزه با فساد در قوه قضاییه و با بیان اینکه قدردان تاییدات مقام معظم رهبری در قبال رویکرد ضد فساد قوه قضاییه هستیم، گفت: مسئله مبارزه با فساد امری مقطعی نیست؛ بلکه امری مستمر است که به صورت پیگیر دنبال می‌شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: دادسرا‌ها و شعبی که پرونده‌های اقتصادی را رسیدگی می‌کنند و دادگاه‌هایی که در امر مبارزه با فساد اقتصادی، پرونده‌هایی را مورد رسیدگی قرار می‌دهند، با قوت باید کار خودشان را ادامه دهند و بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب، حق و عدالت، محور کار آن‌ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری و پیگیری و اقدام باشد.

آیت الله رییسی افزود: همه بخش‌های دادسرایی و دادگاهی به ویژه در تهران که مرکزیت این رسیدگی وجود دارد، باید کارشان را با قوت دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله رسیدگی به مفاسد اقتصادی امر موسمی، مقطعی و تشریفاتی نیست، بلکه امری واقعی است که همواره باید با قوت ادامه یابد تا سلامت نظام اداری در کشور را تضمین کند، گفت: بدون تردید لازمه مبارزه با فساد اقتصادی، سلامت درون دستگاه قضایی است و ارتقاء سلامت درون دستگاه قضایی و حفظ سلامت آن یک الزام است که به هیچ عنوان نباید از آن غفلت کرد.

رییس قوه قضاییه خطاب به کارکنان و قضات دستگاه قضایی، اظهار کرد: هرگونه ناسلامتی در دستگاه قضایی باید بزرگ تلقی گردد و نسبت به آن عکس العمل مناسب نشان داده شود.

آیت الله رییسی حفظ سلامت دستگاه عدلیه را یک الزام و ضرورت دانست و بیان داشت: لازمه موفقیت آمیز بودن مبارزه با فساد آن است که سلامت اداری و سازمانی دستگاه قضایی کاملا حفظ و تضمین شود.

وی با خاطرنشان کردن تاکید رهبر انقلاب در ارتباط با گزارشگران و اعلان کنندگان فساد و ناهیان از منکر گفت: ناهیان از منکر باید بدانند نظام حقوقی کشور پشتیان آن‌هاست.

آیت الله رییسی با اشاره به دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه ادامه داد: سازوکار حقوقی و قانونی حمایت از گزارشگران فساد در این دستورالعمل پیش بینی و ساختار حقوقی مبتنی بر قانون تهیه و ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه همکاران در قوه قضاییه این دستورالعمل را با دقت مورد توجه قرار دهند و تقسیم کار در مورد آن صورت گیرد، تصریح کرد: دستورالعمل و همه بندهای آن مستند به قانون و مبتنی بر قوانین مصوب است.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: گزارشگران فساد و ناهیان از منکر مورد حمایت قرار می‌گیرند و به لحاظ حقوقی و قضایی مجموعه قضایی حامی آن‌هاست و هیچکس نباید متعرض آن‌ها شود و اقدامشان مورد حمایت و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی حمایت از تولید را مورد تاکید قرار داد و افزود: هیچ کارگاه و کارخانه‌ای در کشور نباید دچار توقف و تعطیلی شود و همچنان که همت صورت گرفته در سال 98 باعث شد که با موفقیت کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی از تعطیلی و توقف حفظ شوند، با همین قوت نیز در سال جاری کار دنبال شود.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه حفظ اشتغال و رونق و جهش تولید در دستور کار قوه قضاییه است، اظهار کرد: اگرچه در همه بخش های کشور باید اینگونه باشد، ولی در دستگاه قضایی این موضوع باید توسط بخش‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی و دادستان‌ها در سراسر کشور با جدیت دنبال شود و امری ضروری است.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در سال جاری هم کمک دستگاه قضایی به دولتمردان و مسئولان در این میدان آن است که مساعدت کنند که هیچ کارگاه و کارخانه ای تعطیل نشود و رونق تولید در عمل و اجرا وجود داشته باشد.

آیت الله رییسی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه وضعیت قیمت‌ها و بازار و لجام گسیختگی قیمت‌ها در حوزه مسکن امر قابل تحملی برای مردم نیست، بر پیگیری جدی مسئولین مختلف در این زمینه تاکید کرد.

وی آمادگی دستگاه قضایی برای همکاری در این زمینه را یادآور شد و افزود: وضعیت و شرایط فعلی یک کار انقلابی و جهادی را می‌طلبد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: چند سال است که مسئله مسکن مورد بی توجهی قرار گرفته است و در حال حاضر که اقداماتی در حال انجام است، باید این اقدامات شکل جهشی داشته باشد تا بتواند مشکل مردم را مرتفع کند و از گرفتاری‌های مردم بکاهد.

آیت الله رییسی تاکید کرد: مردم باید احساس کنند که مسئله مسکن و قیمت‌های لجام گسیخته‌ای که در بازار شاهد هستند، با کنترل و قیمت گذاری و نظارت بر بازار از ناحیه دولتمردان دنبال می‌‎شود.

مردم باید احساس کنند که مسئله مسکن و قیمت‌های لجام گسیخته‌ای که در بازار شاهد هستند، با کنترل و قیمت گذاری و نظارت بر بازار از ناحیه دولتمردان دنبال می‌‎شود

وی در پایان به تحولات آمریکا و اروپا هم گریزی زد و بیان داشت: ماهیت حقوق بشر آمریکایی امروز بر همه مردم آمریکا و مغرب زمین و اروپا و بر ملت‌های مستضعف عالم روشن شده است که چگونه حقوق انسان را ضایع و حق حیات و آزادی و عدالتخواهی و حق خواهی را در نطفه خفه می‌کند و مردم را آزار می‌دهد و قتل و غارت و کشتار راه می‌اندازد؛ ولی مدعیان حقوق انسان در آمریکا و اروپا نسبت به دستگیری‌های گسترده در این کشور‌ها و تضییع حقی که بصورت روشن صورت می‌گیرد، دم بر نمی‌آورند.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: آن‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند فشار‌هایی را به ما نیز وارد کنند و سه کشور اروپایی علیه ما قطعنامه به آژانس و شورای حکام پیشنهاد می‌دهند. ما این سه کشور را به خوبی می‌شناسیم. این‌ها همان‌هایی هستند که بعد از شهادت سردار سلیمانی، از آمریکا حمایت کردند.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید به این کشور‌ها بی اعتماد بود، گفت: موضوعی که امروز باید مورد اعتماد قرار گیرد، داشته‌های ملت بزرگ ایران است.

وی خاطرنشان کرد: خطایی که اتفاق افتاد، این بود که برخی تصور کردند با اعتماد به اروپایی‌ها و بی اعتمادی به داشته‌های خودمان می‌توانند کار را پیش ببرند؛ درحالیکه باید به اروپایی بی اعتماد بود و به داشته‌های کشور اعتماد کرد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: الان هم همچنان وقت باقی است برای اینکه به داشته‌های بسیاری که در کشور داریم، به ویژه نیروی جوان متراکم و کارآمد اعتماد کرد و یقینا اتکال به خدا و اعتماد به داشته‌ها می‌تواند کشور را پیش ببرد و در مقابل همه فتنه‌ها و توطئه‌ها حفظ نماید.

در این نشست القاصی مهر دادستان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیگیری پرونده ترور سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد: ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آن‌ها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است.

وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.

به نتیجه رسیدن پرونده معوقات بانکی شرکت پرشین فولاد

دادستان تهران با اشاره به تلاش‌های قوه قضاییه برای وصول معوقات کلان بانکی، از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های دادستانی تهران در پرونده شرکت پرشین فولاد خبر داد.

القاصی مهر توضیح داد: با توجه به محکومیت شرکت مذکور به پرداخت ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار دِرهَم به بانک ملت و همچنین وجود بدهی ۱۱ هزار میلیارد تومانی ارزی و ریالی آن به بانک صادرات، جلسه مشترکی در دادسرای جرایم اقتصادی تشکیل و توافق شد با انتقال سهام بانک صادرات که متعلق به این هلدینگ بود، مبلغ بدهی مذکور به این دو بانک‎ جمعاً در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تهاتر شود که این اقدام در ۳۱ خرداد ۹۹ محقق شد.

راه‎اندازی سامانه گزارشگران فساد در سازمان بازرسی کل کشور

حجت‎الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از گزارشگران فساد اعلام کرد: این سازمان با سازمان مردم نهاد در حوزه گزارشگری و مبارزه با فساد همکاری داشته است و در هفته‎های آتی سامانه رسمی گزارشگران فساد نیز در این سازمان فعال می‎شود.

نشست مشترک معاونت بین الملل قوه قضاییه با ۴۰ سفیر خارجی در ایران

دکتر علی باقری معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر هم گزارشی از برگزاری نشست مشترک با ۴۰ تن از سفرا و کارداران کشور‌های خارجی و نیز رؤسای چند دفتر سازمان‌های بین‌المللی در تهران ارائه کرد و افزود: در این نشست رئیس سازمان زندان‎ها گزارشی از مدیریت بحران کرونا در زندان‎های کشور و روند اعطای مرخصی به بیش از ۱۲۰ هزار زندانی در مدت اخیر ارائه داد که این گزارش مورد توجه شرکت‎کنندگان در جلسه قرار گرفت.

به گفته معاون بین الملل قوه قضاییه، خانم نقی‎‎زاده سرپرست دادسرای ویژه نوجوانان و اطفال نیز از دیگر سخنرانان جلسه مذکور بود که گزارشی از فعالیت‎ها این دادسرای ارائه کرد که مورد استقبال شرکت‎کنندگان قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست علاوه بر تبیین نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به موضوع حقوق بشر و بیان برخی دستاورد‌های آن از سوی دبیر ستاد حقوق بشر، بر آلوده شدن حقوق بشر به ویروس سیاست توسط دولت‌های غربی، به عنوان بزرگترین تهدید حقوق بشر تأکید شد.

دکتر باقری خاطرنشان کرد که در پایان نشست مذکور، چند تن از سفرا نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و سؤالاتی را مطرح کردند که از سوی دبیر ستاد حقوق بشر پاسخ داده شد.

منبع: میزان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    بیاید این جملها نگا کنید تا بهتر قاضی بشناسید ۰۹۱۷۷۳۸۷۲۲۰

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها