درخواست آیت الله مکارم از دولت/به قم بودجه جدا اختصاص دهید

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: دولت باید برای قم باید یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرد

درخواست آیت الله مکارم از دولت/به قم بودجه جدا اختصاص دهید

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله ناصر مکارم شیراز ی در دیدار اعضای شورای شهر مقدس قم با بیان این که آمادگی لازم برای کار کردن در شما وجود دارد، گفت: بسیاری از مشکلاتی که مدنظر بنده بود، در صحبت های شما مطرح شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای خدمت به قم، ابتدا باید قم شناسی کرد و سوابق تاریخی، موقعیت امروزه و تأثیرگذاری آن در کل کشور و خارج از کشور را تبیین کرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت هم باید قم شناسی داشته باشد، ادامه داد: باید به پایگاه انقلاب بودن قم و برخواستن رهبری از این شهر مقدس، از سطح و افقی بالا نگاه کرد که متأسفانه هنوز کمتر به این مسأله توجه می شود.

مکارم با اعلام این خبر که در آینده سمیناری بین المللی برای قم شناسی خواهیم گذاشت تا داخل و خارج با آثار و جایگاه آن آشنا شوند، افزود: به یقین نمی توان از در آمد شهرداری مشکلات شهر را حل کرد و این اصل به رسمیت شناخته شده که شهرداری ها باید با درآمد خود، مشکلات را حل کنند، اصل بیخودی است.

وی خاطرنشان کرد: شاید در تهران و یا شهرهای دیگری این شرایط وجود داشته باشد، اما بیشتر ساختمان های قم، فرهنگی و دینی است و نه تنها نمی توان از آن ها درآمد داشته باشد، بلکه باید به این مراکز پول هم بدهد، از این جهت دولت باید این مشکل را حل کند.

آیت الله مکارم شیرازی به دولت توصیه کرد: برای قم باید یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرند، و هیچ کدام از شهرها هم نباید معترض شوند چون قم با بقیه شهرها فرق می کند.

وی در ادامه به تشریح برخی مشکلات شهری پرداخت و بیان داشت: برج های نیمه کاره این شهر از دیگر معضلات قم است که سال ها به حال نیمه کاره رها شده و چهره شهر را خراب کرده است؛ به شهردار هم گفتم که باید از آن ها تعهد بگیرد که در وقت معینی کار خود را تمام کنند نه این که به دنبال مشتری برای پول گرفتن باشند تا پروژه را تکمیل کنند، چرا که واقعا نمای شهر را زشت کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تصریح کرد: افرادی که به میدان ساخت و ساز می آیند باید استعداد مالی داشته باشند و اگر این توانایی را ندارند، اجازه کار به آن ها داده نشود؛ بناهای فرسوده از دیگر مشکلات مهم شهر مقدس قم است.

وی با بیان اینکه لازم نیست کل معضل بنای فرسوده را به یکباره حل کنید، اظهار داشت: باید به تدریج پیش رفت و صاحبان املاک فرسوده با امتیازات شهرداری تشویق شوند تا این بناهای فرسوده ترمیم شود؛ به این نکته هم باید توجه داشت که قم سابقه زلزله دارد و اگر زلزله ای رخ دهد، بسیاری از این بناها در معرض خطر جدی هستند؛ علاج واقعه را باید قبل از وقوع انجام داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مشکل دیگر مسأله منوریل است که با توجه به وسط شهر و کنار حرم مطهر بودن، منظره بدی ایجاد کرده است؛ هر چه زودتر باید تکلیف آن مشخص شود و هر کاری قرار است انجام شود، عملی شود.

آیت الله مکارم در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: مردمی که به شهرداری مراجعه می کنند باید راضی برگردند؛ البته نمی شود انکار کرد که عده ای ناراضی هستند و باید به درد آن ها رسید؛ اگر توقعات زیادی دارند باید توجیه شوند؛ به هر حال یا باید راضی شوند و یا قانع شوند.

وی به بهره گیری از ظرفیت رسانه ها اشاره و تأکید کرد: باید از طریق صدا وسیما و رسانه ها مردم را توجیه کنید که توقعات بیجا نداشته باشند و به گونه ای هم نباشد که مردم ضعیف در راهروهای شهرداری سرگردان باشند.

آیت الله مکارم شیرازی به وجود عزم و اراده در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: اراده، عزم و مدیریت از ضروریات و لزوم کار مدیران است و مدیریت بدون اراده در هیج کجا کارایی ندارد؛ وظیفه شهرداری فقط آبادی ظاهری نیست، آبادی فرهنگی بسیار مهم است به ویژه در شهر مقدس قم که به تمام معنا فرهنگی است؛ شهرداری قم باید به مراکز فرهنگی کمک کند.

وی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهند و این نواقص را برطرف کنند، ابراز داشت: باید به کتابخانه ها و مراکز دیگر کمک شود، چون نهادهای فرهنگی برای قم مهم است؛ قبلا وظیفه شهرداری را فقط عمران ظاهری می دانستند، اما اکنون مسائل فرهنگی جزئی از وظایف شهرداری شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به مشکلات موجود در سازمان نظام مهندسی اشاره و تصریح کرد: مسأله مهندسین ناظر بر ساختمان ها و سازمان نظام مهندسی، برای مردم به یک مشکل تبدیل شده است؛ چرا که مهندس ناظر نقشه ای به مردم می دهد که به درد آن ها نمی خورد و پول هنگفتی هم از آن ها اتخاذ می کند.

وی با بیان اینکه افراد خوبی هم در مهندسان ناظر ساختمان پیدا می شود، گفت: متأسفانه در برخی موارد وقتی نقصی در ساختمان پیدا می کنند، حتما باید وجهی دریافت کنند تا تأییدیه و جواز ادامه کار بدهند.

او با تأکید بر اینکه مردم باید مهندسان ناظر را خودشان انتخاب کنند، گفت: برخی از این مهندسان یک یا دو بار در تمام طول سال شاید به ساختمان مراجعه نکنند در حالی که برای آن حقوق دریافت می کنند؛ مشکلات مهندسین ناظر ساختمان اصلا جالب و قابل دفاع نیست و این مشکل برای مردم باید حتما حل شود.

وی در پایان سخنان خود به رفع مشکلات و تکمیل پروژه فرودگاه قم تأکید کرد و افزود: مسأله فرودگاه قم باید درست شود و شما هم می توانید کمک کنید؛ با ساخت فرودگاه چهره قم عوض می شود و از داخل و خارج به این شهر مقدس سفر می کنند و آبرویی برای قم می شود؛ چرا باید شهری مثل کاشان فرودگاه داشته باشند اما کلانشهر قم که شهری زیارتی است، فرودگاه نداشته باشد؛ در واقع فرودگاه یک پرستیژ برای شهر مقدس قم است

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها