ابتلای۲۹راس دام به تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۹ مورد مثبت ابتلای دام های استان به بیماری تب مالت (بروسلوز) اعلام شده است.

ابتلای۲۹راس دام به تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد

عبدالله بهمنش، افزود: تب مالت بیماری مشترک انسان و دام و بیماری خطرناکی است، اما با رعایت بهداشت می‌تواند به راحتی آن را کنترل کرد.

وی، با اشاره به اینکه در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از یک هزار دام مشکوک تست بروسلوز(تب مالت) انجام شده است، اظهارکرد: از این تعداد ۲۹ مورد مثبت اعلام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه این بیماری بیشتر کسانی که با دام سروکار دارند را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت استان موارد مثبت را به دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

بهمنش، با اشاره به اینکه دام‌هایی که به این بیماری مبتلا شده اند باید ذبح شوند، تصریح کرد: یکی از علائم مهم این بیماری سقط جنین در دام است.

وی، ادامه داد: طی سال گذشته ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز و ۲۴ هزار راس گاو و گوساله در زمینه تب مالت واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: طرح واکسیناسیون دام‌ها از تیرماه و هم زمان با تامین واکسن تب مالت آغاز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از مردم خواست از شیر جوشیده شده استفاده کنند و در صورت استفاده از گوشت قرمز گرم حتما ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

بهمنش، عنوان کرد: تب مالت به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، بیماری هزار چهره نیز نامیده شده است.

گفتنی است که علائم تب مالت می تواند پس از چند هفته تا چند ماه، از بین رفته و دوباره بازگردد و در برخی افراد، تب مالت می تواند مزمن باشد و علائم آن تا چند سال و حتی پس از درمان نیز ادامه یابد. باید توجه داشت که علائم و نشانه های بلند مدت این بیماری نیز شامل خستگی، تب، آرتریت و ورم مهره های ستون فقرات است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها