5 هزار خانه در کوه و زندگی اسفبار ساکنان

یک زمانی به این خانه ها می گفتند

5 هزار خانه در کوه و زندگی اسفبار ساکنان

به جز قوطی کبریت ها، خانه هایی به نام "مسکن مهر" هم پول مردم را بلعید و خریداران خود را نه تنها به آرزوی داشتن خانه نرساند بلکه معضلات و مشکلات آنها را چندبرابر کرد.

ساختمان مسکن مهر که اکثرا بیرون از شهرها و در مناطق ناهموار و نزدیک به کوه سر به فلک کشیدند، حالا ساکنان خود را بدون هیچ زیرساختی در هوا معلق نگه داشته اند. این ساخت و سازها هیچ پشتوانه تحقیقاتی نداشت و صرفا به جهت خانه دار کردن مردم فقیر جامعه بدون هیچ استانداردی رو به آسمان رشد کردند و بدون هیچ گونه زیرساخت شهری، بستر بهداشتی و تفریحی به منبعی از بزهکاری و نارضایتی تبدیل خواهند شد و آرامش ساکنان این خانه ها دست خوش مشکلاتی خواهد شد.

طبق اعلام رسمی 15هزار واحد مسکن مهر خالی از سکنه است که اغلب آن در تملک محتکران مسکن، دلالان و سرمایه‌گذاران است و بر اساس همین گزارش، ٨٠٠٠ مالک برای تحویل واحد خود مراجعه نمی کنند و همچنین ٧٠٠٠ مالک دیگر که واحد خود را تحویل گرفته اند اما در آن سکنی ندارند.

جواد خوانساری، دبیر انجمن شرکت های ساختمانی درباره مشکلات ساخت آپارتمان های کوچک مقیاس به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در زمان دولت احمدی نژاد که ساخت این آپارتمان ها شروع شد، به دفعات متعددی تذکر و هشدار دادیم و اعلام کردیم تا زمانی که زیرساخت های شهری را نساخته اید، امکان ساخت خیابان، لوله کشی آب، فاضلاب و برق ندارید در شیب تپه ها ساختمان نسازید.

امکان آب رسانی به مسکن مهر وجود ندارد
او افزود: این ساختمان ها در شیب تپه ها ساخته شد و آب رسانی به آن بسیار سخت است. در حقیقت آب رسانی به طبقات دوم به بعد امکان پذیر نیست مگر آن که برای هر طبقه یک پمپ جدا بگذارند.

جواد خوانساری با اشاره به این که خانه ها را ساخته و به مردم فروخته اند، تاکید کرد: حالا مردم بیچاره به دنبال تکمیل این خانه ها هستند ولی امکان تجهیز کردن آنها وجود ندارد و با نرخ امروز نیز مالکان نمی توانند این خانه ها را تکمیل کنند.

امنیتی برای زندگی وجود ندارد
دبیر انجمن شرکت های ساختمانی گفت: ما چند سال فریاد زدیم که این کار را انجام داده اند. این معضل در اغلب شهرها وجود دارد. در دامنه کوه 5هزار خانه ساخته اند و مردم به شکلی اسفبار نمی توانند از این خانه ها استفاده کنند و بدبخت شده اند. آنها نه صاحب خانه شده اند و نه امکان تکمیل کردن این خانه ها را دارند. مالکان به این زودی امکان استفاده از این آپارتمان ها را ندارند. این خانه ها امنیتی برای زندگی ندارند. این افراد باید سیستم گاز، آب و... داشته باشند. مردم با چه امکاناتی می خواهند در این خانه ها زندگی کنند؟ فاضلاب آن کجا می خواهد برود؟ مگر می توانند در کوه چاهی برای فاضلاب حفر کنند؟

دولت خانه ها را نیمه کاره تحویل داد
جواد خوانساری افزود: افراد کم بضاعت این خانه را گرفته اند چطور می توانند، هماهنگ شده و آنجا را درست کنند. این ساختمان ها خرابه شده اند چون تکمیل نیست و نواقصی دارد و دولت هم نمی تواند کاری انجام دهد در صورتی که باید این ساختمان ها تکمیل کنند و به مالکان تحویل دهند تا برای مردم آرامش ایجاد کنند و نارضایتی به وجود نیاورند. شما اطراف تهران را می بینید. شرایط ساختمان های دولتی ساز در اطراف تهران این است حال ببینید وضعیت ساختمان ها در مناطق دور افتاده کشور چگونه خواهد بود

منبع: رکنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها