تدارک ارتش میانمار برای عملیات، هزاران روستایی راخین را آواره کرد

بر اساس اعلام منابع خبری، هزاران تن از روستاییان ساکن ایالت راخین میانمار در پی هشدار یک مقام محلی در خصوص تدارک ارتش برای اجرای عملیات پاکسازی علیه شبه نظامیان در منطقه، از خانه هایشان فرار کردند.

تدارک ارتش میانمار برای عملیات، هزاران روستایی راخین را آواره کرد

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک سخنگوی دولت میانمار با این حال گفت که دستور تخلیه‌ای که از سوی مقامهای مرزبانی این کشور برای مردم منطقه صادر شده فسخ شده است. اداره مرزبانی میانمار صدور دستور از طریق دولت محلی را تصدیق کرده اما عنوان کرد که تعداد روستاهای کمتری از این دستور تاثیر پذیرفته‌اند.

هشدار مقامها به رهبران روستاها به موجب یک نامه که از سوی رویترز رویت شده و مورد تایید یک مقام دولت محلی به نام سرهنگ مین تان قرار گرفت صادر شده است.

این نامه که به امضای فرماندار منطقه رسیده به رهبران روستاها هشدار داده اطلاعاتی در خصوص اجرای عملیات ارتش در روستای کایوکتان و مناطق مجاور آن که ظن وجود شبه نظامیان در آنها هست به دست وی رسیده است.

در این نامه مشخص نشده که دستور تخلیه مذکور از کجا صادر شده است اما مین تان، وزیر امنیت و مرزبانی ایالت راخین به رویترز گفت، این دستور از جانب وزارتخانه مرزبانی میانمار، یکی از سه وزارتخانه دولتی که در کنترل ارتش است، صادر شده است.

در نامه این فرماندار آمده است: عملیات پاکسازی توسط نیروها در این روستاها انجام خواهد شد.

در این نامه با اشاره به نام یک گروه شبه نظامی به نام ارتش آراکان که در ایالت راخین فعال است آمده است: در ضمن اجرای این عملیات و در صورت تشدید درگیری با تروریستهای ارتش آراکان در روستاها نمانید بلکه موقتا منطقه را ترک کنید.

مین تان تصریح کرد: فرماندار منطقه برداشتی اشتباه از دستور وزارتخانه وی داشته و این عملیات قرار است در تعداد کمتری از روستاها اجرا شود نه ده‌ها روستایی که او ذکر کرده است. او یک سری جزئیات دیگر را نیز تایید کرد.

به گفته مین تان، این عملیات ممکن است تا یک هفته طول بکشد و هر کسی که در منطقه باقی مانده باشد به عنوان وفادار به گروه ارتش آراکان در نظر گرفته می شود.

روز شنبه زاو هتای،‌ سخنگوی دولت میانمار در بیانیه‌ای در فیسبوک اعلام داشت که دولت به ارتش گفته که از عبارت عملیاتهای پاکسازی استفاده نکند. او همچنین گفت که نامه ای که دستور به فرار مردم از خانه هایشان داده فسخ شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها