تصاویر ماهواره‌ای از ساخت و سازها در مرز مورد مناقشه چین و هند

تصاویر ماهواره‌ای نشان از فعالیت ساختمانی در دو طرف مرز مورد مناقشه چین و هند دارد.

تصاویر ماهواره‌ای از ساخت و سازها در مرز مورد مناقشه چین و هند

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این فعالیت‌های ساخت و ساز در مرز و در بلندی‌های کوهستان قره‌خرم یک هفته پس از درگیری مرگبار با کشته شدن ۲۰ سرباز هندی آغاز شده است.

تصاویر ماهواره‌ای از سوی کمپانی تصاویر ماهواره‌ای به نام ماکسار، مستقر در کلورادو، آمریکا نشان می‌دهد که ساخت و سازهای جدید در سراسر دره رودخانه گالوان در حال انجام است و این در حالی صورت می‌گیرد که دیپلمات‌های دو کشور گفته‌اند، فرماندهان ارتش هند و چین با حل بن‌بست موجود در منطقه موافقت کرده‌اند.

در همین حال، استیو وود، معاون رئیس این کمپانی گفته، از ۲۲ مه تصاویر نشان می‌دهد که کاروان‌هایی از کامیون‌های سنگین، دستگاه‌های حفاری، بولدوزر و برخی تجهیزات مسلح زرهی به سمت دره گالوان و مرز مورد مناقشه در حرکت بوده‌اند.

کریس بیگرز، تحلیلگر ارشد در کمپانی اطلاعات جغرافیایی HawkEye ۳۶۰ گفت، پیش و پس از درگیری‌های مسلحانه بین دو طرف، چین در حال انتقال تجهیزات ساختمانی، سرباز و جنگ افزارهای نظامی به سمت "خط واقعی کنترل" بود.

این تصاویر نشان می‌دهد که هند دیواری را در طرف خود ایجاد کرده و چین نیز یک اردوگاه نظامی در انتهای جاده‌ای مرتبط با پایگاه‌های نظامی این کشور در مرز بین دو کشور ساخته است.

این تصاویر همچنین نشان دهنده شکننده بودن و ضعف توافق بین فرماندهان نظامی بین دو کشور محسوب می‌شود.

چین گفته که هند نخستین بار وضعیت موجود در منطقه مورد مناقشه را در اوت گذشته میلادی تغییر داد زمانیکه وضعیت جامو و کشمیر را به دو قلمروی فدرالی تبدیل کرد که شامل قلمروی جامو و کشمیر و قلمروی لداخ می‌شود.

نقشه‌های جدید منتشر شده از سوی هند در پی این اقدام، باعث خشم پکن شد چون نشان می‌داد که آکسای چین، منطقه‌ای تحت امر چین و مورد مناقشه با هند، بخشی از لداخ است.

مقام‌های هند نیز گفته‌اند که این بن بست در منطقه مورد مناقشه در اوایل مه سال جاری میلادی و زمانی آغاز شد که تعداد زیادی از سربازان چینی وارد قلمروی تحت کنترل هند در سه بخش در لداخ شده و چادر برپا کردند.

سخنگوی وزارت خارجه هند گفته که در جریان نشست ششم ژوئن، دو طرف توافق کردند تا از خط واقعی کنترل (مرز میان دو طرف) تبعیت کرده و به آن احترام بگذارند و از هرگونه اقدامی که به تغییر وضعیت کنونی منجر می‌شود، اجتناب کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها