علیرضا بهشتی:

 اگر پدرم زنده بود شاید از قطار انقلاب پیاده‌اش می کردند

فرزند شهید بهشتی گفت: این که امام می گفتند مردم ولی نعمت ما هستند و ما خدمتگذار هستیم، معنایش این است که مردم ما می خواهند جامعه ای را داشته باشند با این ویژگی ها و ما باید تلاش کنیم این خواست مردم را محقق کنیم.

 اگر پدرم زنده بود شاید از قطار انقلاب پیاده‌اش می کردند

به مناسبت فرارسیدن سالروز ترور آیت الله بهشتی بخشی از گفت و گو با علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی را که مهر ماه گذشته منتشر شده است را بازنشر کرده ایم که در پی می آید.

* باشناختی که از افکار و رفتار شهید بهشتی داشتید فکر می کنید اگر امروز بودند از قطار انقلاب پیاده می شدند یا پیاده می کردند ایشان را؟

-(باخنده…) نمی دانم، اما اگر بودند یا پیادشان می کردند و یا احتمالا ریل گذاری این قطار را مورد تجدید نظر قرار می دادند. یک فیلسوف آمریکایی به نام "مارکوس باولز" نکته خوبی را در مقابل افلاطون مطرح می کند. افلاطون معتقد است اگر در یک کشتی درحال حرکت همه خواستند اظهار نظر کنند هرج و مرج ایجاد می شود. هرکس نظری خواهد داشت که از کدام طرف و با چه سرعتی یا با بادبان های بسته یا باز حرکت کنیم و …! افلاطون می گوید کار را باید به دست ناخدا و کسی داد که جهت باد را بشناسند، جهت شناسی داشته باشد و دریا شناس باشد و …

باولز در جواب افلاطون می گوید، حرف درستی است که سکان کشتی را به دست یک ناخدای ماهر داد، اما این مسافران کشتی هستند که تصمیم می گیرند که این کشتی به کدام سمت برود.

یعنی این افراد هستند که تعیین می کنند این کشتی به کدام سمت و جهت حرکت کند، و تنها وظیفه ناخدا و خدمه این است که به خوبی کشتی و مسافران را به سمت مقصد مشخص شده از سوی مسافران حرکت دهند . بنابراین تصمیم گیرنده برای جهت دهی حکومت، حاکمان نیستند بلکه مردم هستند. حاکمان تنها کارگزارند.

این که امام می گفتند مردم ولی نعمت ما هستند و ما خدمتگذار هستیم، معنایش این است که مردم ما می خواهند جامعه ای را داشته باشند با این ویژگی ها و ما باید تلاش کنیم این خواست مردم را محقق کنیم.

منبع: عصرایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • کاربر ناشناس
    0

    روح پدرت و امام خمینی شادکوگوششنواسوختیم ومیسازیم تاروزقیامت

  • بینام
    0

    چون شهیدبهشتی مخلص بودبه شهادت رسیدولی آنهایی که ماندنداکثراباشیطان همراه شدند

  • رضا
    0

    اشتباه نکنید ماهیت رویه تندروی و انحصار طلبی قدرت ایجاب میکند که همواره و بصورت مستمر و پایدار لایه های باصطلاح غیر خودی از قطار خودی های خود خوانده پیاده شوند، چه مرحوم شهید بهشتی زنده میبود و یا خیر؟ ماهیت مفاهیم بنیادین باورها از ابتدا ی انقلاب اینگونه بوده که باصطلاح غیر خودی ها از طیف های مختلف (نه فقط شهید بهشتی) پیاده شوند و ایستگاه های زیادی پیش رو برای پیاده کردن در پیش است و هیچوقت تمامی ندارد.

  • ایرانی
    1

    تحلیل کاملاً اشتباه است؛ این استدلال مربوط به جوامع غربی است. حتی این تحلیل با نوع تفکر مرحوم شهید بهشتی متناقض است؛ در جامعه اسلامی، مردم جهت دهنده نیستند زیرا جهت مشخص است جهت، اسلام است و بس. حاکمان در جامعه اسلامی نماینده مردم هستند جهت اجرای دقیق و کامل اسلام؛ این مابین قطعاً اگر حاکمان درست عمل کنند، منافع مردم نیز تأمین خواهد شد. برادر گرامی فراموش نکن شهید بهشتی به همراه سایر هم قطارانش بنیان گذار سیستمی هستند که در رأسش ولی فقیه وجود داره؛ فلسفه ولی فقیه یعنی پیشگیری از هرگونه جهت گیری مردم که مغایر با اسلام و راه خداست.

    نظرات شما -
    • فاضل
      0

      اینکه جهت مشخص است درسته ولی به نظر شما الان در جهت مشخص حرکت می کنیم

    • پارسی
      0

      این مردم هستند که صاحبان اصلی کشورند و نه حاکمان و به این ترتیب نوع حکومت را نیز باید مردم مشخص کنند و در ادامه حاکمان را برای اداره جامعه انتخاب کنند که متاسفانه در حال حاضر مردم در انتخاب نوع حکومت و حاکمان خود با وجود نظارت استصوابی هیچگونه نقشی ندارند و بر اساس صحبت های امام خمینی پدران ما چه حقی داشتند که برای مانوع حکومت و حاکمان را انتخاب کنند.

    • جورج فواید
      0

      اگر مردم حکومت اسلامی را نپذیرد تکلیف چیست؟

    • محمود
      0

      دوست عزیز بااین متنی که نوشتی معلوم می شود که فرسنگها از دین فاصله داری. خداوند متعال به خاطر قومی مشرک و کافر یونس را دردهان ماهی فرستاد چرا؟ چون خداوند متعال عاشق بندگان خود است و مومن وکافربرایش در رحمت اللهی فرقی ندارد.

    • لینچان
      0

      پسته بیمغز چو لب وا کند رسوا شود ۲۱ منفی ۲مثبت. شیخ تحلیل آبدوخیاریت فقط ب درد خودت و ابوبکربغدادی میخوره

    • حمید
      0

      پسر ایشون میگن تفکرات پدرم اینطور بود. اما تو که شناختت از دکتر بهشتی خلاصه در اسمشون هست ادعا داری نظر پدرو پسر در تناقضه!؟

    • سعید
      0

      هر چه بلا بر سر این خاک و ملت می آید از کج فهمی کج اندیشی و نادانی امثال توست شاید هم هیج کدام از این ها نباشی و سرت در آخور حسابی گرم دولپی لمباندن است کاش کاش کاش...

    • محقق
      1

      پسر شهید بهشتی بویی از منش و رفتار استکبار ستیز و ضد آمریکا و اسرائیلی پدرش نبرده. شایدم بو برده و خودشو زده به اون راه

    • آشنا
      0

      همین ..... و بس! که در نوشته شما بود آینه تمام نمای رویکرد شماست و عاقبتش هم الان به چشم دیدیم

    • سهام عدالت
      0

      احسنت، بعضیا تا اسم اسلام میاد مابقی حرفا رو نخونده شروع میکنن به رد کردن و منفی دادن، به هر حال سابقا هم عده ای برای نشیدن بعضی چیزها پنبه در گوششون فرو میکردن

  • کورش
    0

    جناب بهشتی اصلا شک نکن که پدرشما و آقایان رجایی و باهنر را همین جوجه بسیجی های جنگ ندیده و انقلاب ندیده باتحلیلهای نادرست وباشعار معروف معیار حال فعلی افراد است خانه نشین می کردند.

  • علیرضا رادفر
    0

    استفاده از تشبیه کشتی و ناخدا برای توضیح این جمله از امام که مردم ولی نعمت ما هستند اشتباه محضه ، با این تشبیه ما جامعه را به کشتی تشبیه کرده ایم و پیامبران و ائمه را ناخدای آن دانسته ایم که مردم جهت حرکت را تعیین می کنند نه پیامبران و ائمه ، کاملا روشنه مسیری که مردم تعیین می کنند منتج به هدف بعثت پیامبران نخواهد شد و به بت پرستی منتهی می شه،

    نظرات شما -
    • میلاد
      0

      عجیبه که دریای بی مغزی و بی خردی انقدر بی انتهاست. تو کجا بزرگ شدی؟

  • شهروندایرانی
    0

    روح پدرت شاد.کاش الان بهشتی هابودن.نابودکردن دین وایمان واسلام وهمه رو.اصلاهم به روی خودشون نمیارن.خدالعنتشون کنه

  • نظری
    0

    متاسفم برایتان جناب بهشتی من فکر کنم اگر پدر بزرگوارتان زنده بودنند حتما تلاش میکردنند که شمارا سوار قطار انقلاب کنند

  • علی محمد صادقیان
    0

    اگر راه پدر بزرگوارت را ادامه میدادی هیچوقت این حرف را نمیزدی .

  • ناشناس
    0

    بنظر من انقلاب منحرف شده و به هیچ یک از اهداف آن نرسیده امروز کسانی که برای انقلاب شهید دادند و جانباز شدند ضد انقلاب نامیده میشوند و کسانی که هیچ زحمتی نوشیدند بر مسند قدرت و مدیریت کشور هستند ؟ همانطور که انقلاب پیامبرمنحرف شد انقلاب ما نیز منحرف شده؟

  • رضا
    0

    شهید بهشتی مرد سازش ناپذیر انقلاب بود که سر سوزنی در راه دفاع از اسلام و مبارزه با آمریکا و اسرائیل کوتاه نمیومد. نوشته های ایشون و سخنرانیهای ایشون موجوده و هرکسی بخواد از ایشون چهره دیگری بسازه یه آدم تحریفگره حتی اگر از خانواده ایشون باشه. شهید بهشتی فقیه عالیقدر و مدافع مبانی اسلام و مدافع رهبری امام خمینی و دشمن منافقین بود. پس حالا که پسرش تو گروه فتنه گران قرار داره مدام تلاش میکنه که پدرش رو به افکاری منتسب بکنه که اصلا در مرام شهید بهشتی نبود. آقای علیرضا بهشتی، پدرت رو منافقان داعشی کشتن که آمریکا تغذیه شون میکرد و میکنه و تو الان در موج فتنه ای هستی که آمریکا خواهان اونه حواستو جمع کن که گمراه نشی.

  • حاج کاطم
    0

    دل پری دارم ازین همه تبعیض ولی یادت باشه بخواست مردم و انتخاب مردم برجام امضا شد

    نظرات شما -
    • آشنا
      0

      مگه مردم بودند که رفتند عمان زیر زیرکی با هیئت امریکایی دیدار کردند ؛ بعد از نامه فدایت شوم اوباما و سخنرانی در باره دست چدنی (اینها قبل از روی کار اومدن روحانی بود--- افتاد؟؟)

    • حاج کاطم
      0

      مذاکره ایرادی نداره .چی بدی چی بگیری ایراده کاره .عمان اگه ادامه پیدا میکرد الان ۲۰ درصد غنی سازی داشتی .نذاشتن ممود کارشو جلو ببره .حسن از اول دستاش بالا بود .یادتون که نرفته هشت سال پیش دعوا سره مشاع بودن پشت بام و دیش ماهواره بود .خب حسن ب وعدش عمل کرد .این چیزی بود ک مردم انتخاب کردن

  • رتبه 4 کنکور
    0

    اگه پدرت زنده بود صاحب چند صد میلیارد دلار ثروت اضافه برا این چیزی که داری میشدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها