قیمت واقعی گوشت گوسفندی؛ ۸۵ هزار تومان, گوشت گوساله ۷۰ هزار تومان

قیمت واقعی گوشت قرمز به ویژه از نوع دام سبک از جمله مواردی است که مردم در پی آن هستند به همین دلیل در این گزارش به بررسی نرخ واقعی آن پرداختیم.

قیمت واقعی گوشت گوسفندی؛ ۸۵ هزار تومان, گوشت گوساله ۷۰ هزار تومان

طی چند ماه اخیر دامداران به طور مداوم نسبت به انباشت دام در واحد‌های دامداری انتقاداتی دارند چرا که اوزان دام‌های سبک و سنگین به حدی رسیده که دیگر تقاضایی برای خرید در بازار داخل حتی به نرخ‌های نازل و کمتر از قیمت تمام شده هم وجود ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم اکنون دام مازاد پروار با اوزان بالا به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس رسیده که اگر مجوز حداقل ۲۰۰ هزار راس برای صادرات به بازار‌های هدف صادر نشود، مشکلات دامداران در تامین نهاده ۲ چندان می‌شود که از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود با هدف پایداری تولید و بی نیازی از واردات، مجوز بخشی از دام‌های مازاد را با مدیریت بازار داخل صادر کنند.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چرا که علی رغم مازاد دام و افت محسوس قیمت دام در دامداری ها، قیمت گوشت در خرده فروشی همچنان بالاست، در حالی که اختلاف قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی حداکثر باید ۱۰ درصد باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین علل نوسان قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها و بی توجهی بازار گوشت به انباشت دام در واحد‌ها با خبر شویم:

قیمت واقعی گوشت گوسفندی ۸۵ هزار تومان

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور، با اشاره به اینکه قیمت دام زنده سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد، اظهار کرد: علی رغم افزایش غیر منطقی نهاده‌های تولید، قیمت دام زنده کماکان سابق است.

وی افزود: با توجه به نرخ پایین خرید دام و عملیاتی نشدن ساز و کار گوشت ۳ و ۵ تیکه از سوی پشتیبانی امور دام، مشکلات انباشتگی دام همچنان به قوه خود باقی است.

سلطانی با انتقاد از انباشتگی دام در واحد‌های دامداری بیان کرد: با وجود امکان پذیر نبودن قاچاق دام سنگین همچون دام سبک، چالش انباشت دام روی دست دامداران به قوت خود باقی است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با انتقاد از بی توجهی مسئولان به انباشتگی دام در واحد‌های دامداری گفت: با وجود نامه نگاری‌های متعدد، مسئولان ذی ربط جوابی ندادند، در حالی که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان ذی ربط با تشکیل جلسه باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و دام سنگین را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت فعلی دام زنده، حداکثر هر کیلو گوشت گوساله با نرخ ۷۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۸۵ هزار تومان باید به دست مصرف کننده برسد.

ثبات قیمت گوشت طی ۶ ماه اخیر در بازار

این مقام مسئول وجود حلقه‌های واسط و عدم حمایت از تشکل‌ها را علت اصلی نوسان نرخ گوشت در بازار برشمرد و گفت: این در حالی است که توزیع نهاده با نرخ مصوب به دامدار موجب شده گوشت با قیمت مناسبی در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: پشتیبانی امور دام برای رفع تکلیف اذعان می‌کند که گوشت سه تیکه و پنج تیکه خریداری می‌کند، در حالی که اگر دام را با نرخ ۸۰ هزار تومان از دامداران خریداری کند به سبب حمایت از تولید داخل مقرون به صرفه است.

انباشت ۲۰۰ هزار راس دام سنگین در دامداری‌ها

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با انتقاد از انباشتگی دام در واحد‌های دامداری اظهار کرد: علی رغم انباشت ۲۰۰ هزار راس دام سنگین، مجوز صادرات دام داده نمی‌شود.

وی افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت اجازه صادرات مازاد دام را نمی‌دهند، در حالی که این امر کاملا اشتباه است چرا که تولید داخل در ورطه نابودی است.

مقدسی ادامه داد: مسئولان ذی ربط به سبب ناتوانی در کنترل بازار جلوی صادرات را گرفتند که این امر به زیان تولید داخل تمام می‌شود به طوریکه دامداران در دوره بعد اقدام به پرواربندی نخواهند کرد.

این مقام مسئول با انتقاد از واردات گوشت به کشور گفت: علی رغم مازاد تولید، واردات گوشت در حال انجام است، در حالی که امکان واردات گوشت منجمد به سبب نوسان نرخ ارز با نرخ سال قبل وجود ندارد.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوساله را ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به طور متوسط قیمت فروش هر کیلو گوساله ۲۶ هزار تومان بوده که این امر بیانگر زیان ۸ هزار تومانی دامداران در فروش است.

مقدسی قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله بر مبنای گوساله ۳۴ هزار تومانی ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی گوساله زنده، هر کیلو گوشت نباید بالاتر از ۷۳ تا ۷۴ هزار تومان بدست مصرف کننده برسد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به راهکار اصلی تعادل قیمت گوشت در بازار تصریح کرد: اگر صادرات با نرخ واقعی ارز انجام شود، و یارانه حذف ارز به حساب سرپرستان واریز شود، مشکلات دامداران مرتفع می‌شود.

اختلاف منطقی بازار عمده فروشی تا خرده فروشی ۱۰ درصد است

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه بازار دام تعریفی ندارد، اظهار کرد: بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک کشور ۶۷ میلیون راس است، در حالی که به اعتقاد ما جمعیت دامی حدود ۷۵ میلیون راس است.

وی از رشد ۵۰ درصدی جمعیت بره پرواری خبر داد و گفت: در سال‌های قبل جمعیت دامی کشور ۴ تا ۵ میلیون راس بود، در حالی که هم اکنون جمعیت دام پروار به ۱۲ میلیون راس می‌رسد.

پوریان ادامه داد: دام مازاد پروار با اوزان بالا حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار راس بوده که متاسفانه به سبب نبود تقاضا در بازار داخل روی دست دامداران مانده است.

این مقام مسئول با تاکید بر صادرات ۲۰۰ هزار راس دام به بازار‌های هدف بیان کرد: با توجه به حجم بالای دام مازاد روی دست دامداران انتظار می‌رود که مجوز صادرات ۲۰۰ هزار راس صادر شود تا دامداران در تنگنا نباشند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: طی بازدید از واحد‌های دامداری، تولیدکنندگان به شدت از انباشت دام در واحد‌ها و بی توجهی مسئولان به این امر گلایه‌مند بود به طوریکه حاضرند با نرخ ۲۵ هزار تومان، دام خود را در اختیار کشتارگاه قرار دهند که متاسفانه برای این نرخ تقاضا وجود ندارد.

وی صادرات دام را تنها راهکار تعادل قیمت در بازار دانست و گفت: در بخش دام سنگین ۱۵۰ هزار راس دام سنگین با اوزان بالای ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم مازاد بر نیاز کشور وجود دارد که برای پایداری تولید و جلوگیری از ضرر و زیان دامداران یاید مجوز بخشی از دام مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

پوریان افزود: با توجه به زایش‌های مناسب، جمعیت دام سبک به ۶۰ میلیون راس می‌رسد که با این وجود افراد تقاضا دارند قیمت گوشت در بازار کاهش یابد که متاسفانه علی رغم انباشت دام، قیمت در خرده فروشی‌ها به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال همچنان بالاست.

پوریان قیمت دام سبک با اوزان سبک را ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان و با وزن بالای ۵۰ کیلو ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی دام سنگین با اوزان ۴۵۰ کیلو ۲۷ هزار تومان و اوزان سنگین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است.

با وجود آنکه اختلاف قیمت گوشت از عمده فروشی تا خرده فردشی باید ۱۰ درصد باشد، اما نرخ‌های فعلی در بازار نشان می‌دهد که اختلاف بسیار چشمگیر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها