تبعات آتش‌سوزی نقطه‌ای در جنگل‌ها و مراتع

یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: اگر این نوع از آتش‌سوزی‌ها در لحظات ابتدایی کنترل نشوند، به آتش‌سوزی گسترده تبدیل می‌شوند و به‌طور کلی پوشش‌ گیاهی، موجودات داخل خاک را از بین می‌برند.

تبعات آتش‌سوزی نقطه‌ای در جنگل‌ها و مراتع

در پی وقوع حریق‌های متعدد و پراکنده در جنگل‌ها و مراتع کشور، یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به آثار مخرب آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای گفت: اگر این نوع از آتش‌سوزی‌ها در لحظات ابتدایی کنترل نشوند، به آتش‌سوزی گسترده تبدیل می‌شوند و علاوه‌بر آسیب زدن به درختان و به‌طور کلی پوشش‌ گیاهی، موجودات داخل خاک را از بین می‌برند.

احمد رحمانی ا فزود: از موجودات زنده داخل خاک می‌توان به انواع باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها و حشراتی اشاره کرد که باعث می‌شوند مواد غذایی به گیاه و هوای کافی به ریشه‌های آن‌ها برسد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی‌های جنگلی تمامی این فعالیت‌های زیستی را متوقف می‌کند و سال‌ها طول می‌کشد تا این اکوسیستم‌ها به حالت طبیعی خود بازگردند و شاید در برخی موارد هیچ‌گاه به حالت طبیعی خود بازنگردند بنابراین اگر میزان آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای را جمع کنید، خواهید دید که سطح آن در کشور بسیار بیشتر از میزان جنگل‌کاری و گسترش فضای سبزی است که ما در طول سال در کشور انجام می‌دهیم.

رحمانی مناطقی که بیشتر محل تردد و حضور انسان‌هاست را مستعد وقوع آتش‌سوزی دانست و گفت: آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای بیشتر در مناطقی رخ می‌دهد که پوشش گیاهی آن زیاد شده است و انسان‌ها در آن‌ها مناطق رفت و آمد دارند. متاسفانه افراد مختلف مسائلی چون رها نکردن شیشه و ته سیگار در طبیعت را جدی نمی‌گیرند و رعایت نمی‌کنند و نمی‌دانند که یک حرکت نابه‌جا ممکن است یک فاجعه به بار آورد. از این رو نیاز به هشدار، هوشیاری و فرهنگسازی در این زمینه وجود دارد و صدا و سیما باید مردم را آگاه کند.

یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ضمن بیان اینکه اراده همه جانبه برای جلوگیری و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: صدا و سیما می‌تواند نقش بسیار پررنگی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره عوامل موثر بر وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی داشته باشد و درباره راه‌های کاهش احتمال وقوع آن فرهنگسازی کند اما متاسفانه در این زمینه کم‌کاری می‌کند و مردم را به اندازه کافی نسبت‌ به کارهایی که باید و نباید در طبیعت انجام دهند، آگاه نمی‌کند.

رحمانی در پایان با اشاره به اینکه علوفه‌های خشک شده در جنگل‌ها با گرم شدن هوا کاملا مستعد آتش‌سوزی می‌شوند، اظهار کرد: برخی از آتش‌سوزی‌ها از مزارعی که در مجاورت جنگل‌ها قرار دارند، آغاز می‌شود چون برخی از کشاورزانی که محصولاتی مانند گندم و جو را برداشت کرده‌اند، برای کاشت محصول جدید، باقیمانده محصولات خود را آتش می‌زنند. این اقدام می‌تواند منجربه سرایت آتش به جنگل‌ها و منابع طبیعی شود بنابراین لازم است درباره تبعات این کار به آنان آموزش داده و اطلاع‌رسانی شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عباسی
    0

    ارایه یک راه حل.با توجه به گرم شدن کره زمین وآبشدن یخهای قطبی وبالا رفتن رطوبت درفصول بارندگی ودر نتیجه تغییرات اقلیمی ،ازدوسال قبل ما شاهد افزایش بسیار معنی دار درشدت ومیزان بارنگی بودیم که شواهد نشان میدهد این روند درسالهای آتی اگر بیشترنشود کمتر نخواهد بودپس ازاین زمان ما شاهد افزایش رشد گیاهان یکساله خواهیم بودکه ارزش جمع آوری را پیدا خواهد کرد. لذا برای حفاظت از جنگلها ومراتع به جز موارد انظباتی پیشنهاد میگردد نسبت به تشکیل گروههای فصلی به صورت مکانیزه ویا ابزارهای دستی حداقل درمناطق قابل دسترس نسبت به جمع آوری علوفه ها به صورت ترویا خشک اقدام وازآنها برای مصارف مرتبط مانند علوفه ،خمیر کاغذ، کودوغیره اقدام نمود ضمنا درصورت ملکی بودن ابزارهای تشویقی مانند خرید علوفها از مالکین همچون بازیافت پلاستیک میتوان بهره برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها