پیشگیری از سینوزیت به کمک یک باکتری بینی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که یک گونه باکتری که در بینی در حال زندگی است به پیشگیری از التهاب دردناک و مزمن سینوزیت کمک می‌کند. این کشف می‌تواند به ابداع یک اسپری پروبیوتیک بینی برای درمان این بیماری منجر شود.

پیشگیری از سینوزیت به کمک یک باکتری بینی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که یک گونه باکتری که در بینی در حال زندگی است به پیشگیری از التهاب دردناک و مزمن سینوزیت کمک می‌کند. این کشف می‌تواند به ابداع یک اسپری پروبیوتیک بینی برای درمان این بیماری منجر شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، مشخص شده است که باکتری‌های دوست از جنس باکتری «لاکتوباسیلوس» اثرات مفیدی بر روده، دستگاه تناسلی و پوست دارند، به طوری که از ابتلای این اندام‌ها به عفونت جلوگیری کرده و واکنش‌های ایمنی این نواحی را اصلاح می‌کنند.

باکتری‌های لاکتوباسیلوس، باکتری‌هایی به شکل میله هستند که قند را تخمیر و به عنوان یک محصول جانبی اسید لاکتیک تولید می‌کنند که می‌تواند رشد سایر میکروارگانیسم‌ها را مهار کند.

این نوع باکتری معمولا ترجیح می‌دهد در وضعیت‌هایی رشد کنند که اکسیژن ندارند و یا اکسیژن کمی دارند. اما در مورد مزایای احتمالی لاکتوباسیل ها که در بینی ما زندگی می کنند، اطلاعات کمی شناخته شده است.

اکنون، مطالعه‌ای که در مجله Cell Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که گونه ای از لاکتوباسیلوس که با زندگی در بینی سازگار است، می‌تواند از ابتلا به «رینوسینوزیت مزمن» پیشگیری کند. رینوسینوزیت مزمن یک بیماری شایع بینی و سینوس‌ها است که علل موضعی ایجاد کننده‌ی آن عبارتند از آلرژنهای تنفسی مثل گرد و غبار درون خانه و کپک ها، گرده درختان، گرده چمن و علف هرز. انسداد بینی، ترشح بینی (قدامی/خلفی بینی) و نیز احساس درد و فشار در صورت و کاهش یا عدم بویایی از علائم ابتلا به رینوسینوزیت مزمن هستند.

رینوسینوزیت مزمن که به سینوزیت نیز معرف است همچنین ناشی از التهاب سینوس‌ها و حفره بینی است.

پروفسور سارا لبر، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه آنتورپ در بلژیک، پیش از این پروبیوتیک‌های روده و واژن را مورد مطالعه قرار داده بود.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت تجویز مقدار کافی آنها، مزایای سلامتی برای میزبان دارند.

اکنون پروفسور لبر در این مطالعه به بررسی جامعه باکتریایی که در بینی زندگی می کنند، پرداخت.

این محقق و گروه تحقیقاتی وی نمونه های باکتری های بینی ۱۰۰ فرد سالم را با ۲۲۵ فرد مبتلا به سینوزیت مقایسه کردند.

پژوهشگران با استفاده از روش‌های توالی‌یابی ژنتیکی متوجه شدند که افراد سالم در برخی از قسمت‌های بینی خود تا ۱۰ برابرلاکتوباسیل بیشتری دارند. محققان سپس انواع باکتری‌ها را که فقط در افراد سالم یافت می شدند شناسایی کردند.

محققان در این مطالعه تنها باکتری‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که از لحاظ ژنتیکی و ساختاری برای زندگی در بینی سازگار بودند. این مطالعه نشان داد که یک زیر مجموعه باکتری‌های لاکتوباسیلوس به نام L. casei AMBR۲ به ویژه برای زندگی در بینی سازگار هستند. باکتری L. Casei AMBR۲ دارای مشخصات ژنتیکی منحصر به فردی است که آنها قادر می سازد در مقابل مقادیر بالای اکسیژن موجود در بینی زنده بمانند.

همچنین این محققان متوجه شدند که این نوع باکتری‌ها در لوله‌های انعطاف پذیر و مویی به نام fimbriae پوشیده شده‌اند - به عقیده آنها ممکن است این باکتری‌ها به سطح داخلی یا اپیتلیوم بینی چسبیده باشند.

سپس محققان در محیط آزمایشگاه L. Casei AMBR۲ را با سلول‌های اپیتلیال از دستگاه تنفسی فوقانی، به همراه پاتوژن‌های خاصی که به طور معمول این قسمت از بدن را آلوده می کنند، رشد دادند. آنها متوجه شدند که این باکتری نه تنها مانع رشد این پاتوژن‌ها شد بلکه واکنش التهابی این سلول‌ها را نیز کاهش داد. نتایج این مطالعه می تواند به ابداع یک اسپری پروبیوتیک بینی منجر شود که سینوزیت مزمن را درمان می کند.

هدف نهایی این گروه تحقیقاتی ابداع و آزمایش بالینی یک درمان پروبیوتیک برای بیماران مبتلا به سینوزیت است؛ به گفته محققان بیماران مبتلا به سینوزیت گزینه‌های درمانی زیادی ندارند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها