روحانی: استانداران باید خدمات استانی و منطقه‌ای دولت را برای مردم تشریح و تبیین کنند

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی رئیس جمهور آمریکا گفت: سخن گفتن از مذاکره از سوی کسانی که میز مذاکره را ترک کرده و حتی آن را شکسته و اتاق مذاکره را به آتش کشیدند، سخن عجیب و دروغی است .

روحانی: استانداران باید خدمات استانی و منطقه‌ای دولت را برای مردم تشریح و تبیین کنند

حسن روحانی عصر سه شنبه در جلسه برنامه ریزی و تلاش ملی برای تحقق شعار جهش تولید که با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، گفت: با وحدت و اتحاد باید از محدودیت‌های ایجاد شده توسط دشمنان به عنوان یک فرصت برای ایجاد تحولی بزرگ در کشور استفاده کنیم و نباید بگذاریم حاشیه برای دولت ایجاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید سه اصل سلامت، معیشت و امنیت مردم را سرلوحه همه اقدامات خود قرار دهیم، گفت: اندکی بیش از یکسال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده، اما همه مدیران دولتی و از جمله استانداران باید در نظر داشته باشند که آخرین دقایق خدمت آنان به اندازه همان اولین دقایق ایجاد فرصت خدمت، ارزش و اهمیت دارد.

روحانی افزود: برخی اقدامات و خدمات دولت از جمله ۲ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی جدید و نوسازی شده و افزایش قابل توجه خدمات ویژه پزشکی، گسترش قابل توجه زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت پرسرعت، افزایش ۱۰۰ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه قابل توجه خطوط ریلی، افزایش بیش از ۲ برابری گازرسانی به روستا‌ها و افزایش ۱۰ برابری جمعیت روستایی برخوردار از آب سالم پایدار، مصادیق خدمتی هستند که برای مردم ملموس و به سهولت قابل درک و دیدن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در عین حال باید خدمات دولت به نحو شایسته‌ای اطلاع‌رسانی شود، اظهارداشت: استانداری‌ها و همه بخش‌های اجرایی باید در آستانه ورود به قرن جدید کارنامه عملکرد جمهوری اسلامی را به شکلی دقیق تهیه و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند تا هم مردم کشورمان و هم جهانیان خدمات عظیم جمهوری اسلامی ایران به این سرزمین را ببینند تا قدرتمندانه وارد قرن جدید شویم.

روحانی با برشمردن برخی دیگر از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید از جمله آغاز عملیات احداث خط هزار کیلومتری انتقال نفت به جاسک، انتقال آب به فلات مرکزی کشور، اتصال خطوط ریلی کشور از بندرچابهار به آب‌های بین‌المللی و امثال آن تصریح کرد: تهیه کارنامه خدمات جمهوری اسلامی، تقدیر از زحمات همه ایرانیانی است که در ۴ دهه گذشته به عنوان کارگر، مهندس، کشاورز و یا هر عنوان دیگری برای بالندگی این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تهیه کتاب خدمات جمهوری اسلامی باعث ایجاد امید برای نسل آینده و قرن آینده در ایران خواهد شد، اضافه کرد: دشمن گمان می‌کرد با فشار وارد کردن می‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد، اما ملت ایران نشان داد که در تاب‌آوری برای حفاظت از عزت خود نظیر ندارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش از همه استانداران خواست در هماهنگی با وزرا و مدیران دستگا‌ه‌های اجرایی همه سرمایه‌های منجمد در اختیار بخش‌های دولتی را به سرمایه‌های مولد تبدیل کنند.

رئیس جمهور همچنین با یادآوری این نکته که مردم هر جا نظام نیاز به حمایت و پشتیبانی داشته با جان و دل وارد میدان شده‌اند، خطاب به استانداران تاکید کرد که امروز مردم تحت فشار تحریم‌ها و عوارض شیوع کرونا، هستند و وظیفه ماست که نهایت تلاش خود را برای برداشتن فشار از دوش مردم به کار بگیریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیشنهاد مذاکره از سوی رئیس جمهور آمریکا گفت: سخن گفتن از مذاکره از سوی کسانی که میز مذاکره را ترک کرده و حتی آن را شکسته و اتاق مذاکره را به آتش کشیدند، سخن عجیب و دروغی است و باید ابعاد و جزئیات این دروغگویی برای مردم به خوبی تشریح و تبیین شود.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به استانداران عزیز سراسر کشور، وزیر محترم کشور و معاونین خیرمقدم عرض می‌کنم.

هدف اصلی جلسه امروز این است که چگونه در این سال پایانی دولت دوازدهم بتوانیم امید و نشاط را در جامعه به حد اعلی برسانیم و شرایط را برای جهش تولید در سالی که در آن قرار داریم، آماده کنیم.

امید در سایه بیان حقایق برای مردم به وجود می‌آید و همچنین مواردی که در زندگی روزمره خودِ مردم برایشان ملموس خواهد بود؛ برخی از کار‌های دولت چه در سطح ملی چه در سطح استانی خیلی نیاز به بیان و توضیح ندارد و مردم خودشان حس می‌کنند؛ موضوع تحول سلامت، بیمه همگانی در کشور و اینکه مردم به راحتی دسترسی به پزشک و تخت ویژه و دارو و درمان دارند را مردم خودشان حس و لمس می‌کنند.

کسی که اوایل سال ۹۲ به بیمارستان می‌رفت، باید دمپایی و ملحفه خریداری می‌کرد و اگر دارویی بود باید خودش از بیرون تهیه می‌کرد؛ تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکان پذیر نبود و اگر کسی خدای ناکرده فوت می‌کرد جنازه او به گروگان در بیمارستان می‌ماند؛ ما چنین شرایطی داشتیم.

امروز مردم این واقعیت را لمس می‌کنند؛ خودشان حس می‌کنند وقتی در کشور مقدار تختی که می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد یا تخت جدید یا تختی که بازسازی کامل شده نسبت به کل تاریخ ایران دو برابر شده است؛ نه در دوران انقلاب نه در چهل سال گذشته؛ به اندازه آنچه در تاریخ ایران تخت بیمارستانی ایجاد شده در این دولت یا تخت جدید احداث و یا بازسازی کامل شده است.

امروز اگر می‌بینیم در این شرایط کرونا، ملت و دولت در برابر دنیا سرافرازی دارد، به خاطر این است که زیربنای درمان آماده شده است؛ به دلیل اینکه تخت آی. سی. یو وجود دارد؛ ۸ هزار تخت آی. سی. یو مجهز امروز در اختیار هست و هزار تخت در همین سه الی چهار ماه دوران کرونا اضافه شده است. این کار بزرگی است که مردم می‌بینند؛ حال ما چه بگوییم و چه نگوییم، چه توضیح بدهیم چه توضیح ندهیم برای مردم ملموس است.

امروز در کشور قدرت ارتباطات و زیربنا در مسائل ارتباطی، ارتباطات و فضای مجازی و سایبری ملموس است؛ بگوییم یا نگوییم هر کسی یک موبایل هوشمند در اختیارش هست به راحتی می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کند و این سامانه بود که در همین دوره کرونا توانستیم ۷۷ میلیون را غربالگری کنیم؛ اگر نبود که نمی‌توانستیم غربالگری کنیم؛ همین سامانه بود که باعث شد بتوانیم به راحتی وام در اختیار حدود ۲۲ میلیون نفر بگذاریم؛ همین سامانه است که به راحتی کمکی که می‌خواهیم در قالب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان وام ارزان قیمت در اختیار بگذاریم و کسی لازم نیست جایی مراجعه کند؛ این را مردم لمس می‌کنند؛ چیزی نیست که بگوییم یا نگوییم.

آثار شرکت‌های دانش بنیان به تدریج برای مردم ملموس می‌شود. بسیاری از خدمات این شرکت‌های دانش بنیان در داخل همین فضای مجازی است که مردم می‌توانند لمس کنند. این فضای مجازی بود که باعث شد ما در این دو سه ماه پایان سال تحصیلی بتوانیم مدرسه را تعطیل کنیم و آموزش را نگه داریم اگر نبود امکان‌پذیر نبود.

طراحی ما برای سال آینده هم که می‌خواهیم از ۱۵ شهریور فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی و مدارس آغاز شود، بخشی حضوری و بخشی از آن مجازی است. اگر چنین فضا، زیرساخت و سرعت اینترنت نبود چطور می‌توانستیم این خدمات را ارائه کنیم. این خدمات برای مردم امروز روشن است این شرکت‌های دانش بنیان است که اولِ دولت ۵۰ شرکت دانش بنیان بود البته می‌گویم ۵۰ تا، گرد می‌کنم حالا ۴۹ شرکت دانش بنیان بوده امروز ۵ هزار شرکت دانش بنیان دارد فعالیت می‌کند.

به استانداران توصیه کردم کارخانه نوآوری که در تهران افتتاح شد و برخی از استان‌ها هم دارند تلاش می‌کنند هر استانی بتواند یک ساختمان مناسب را در اختیار بگذارد تا بتوانیم کارخانه نوآوری را در همه استان‌ها تاسیس و ایجاد کنیم.

این‌ها خدماتی است که مردم می‌بینند، برخی از خدمات ممکن است استانی باشد و یا منطقه‌ای باشد اینجا باید برای مردم بیان و تبیین کنیم. اگر ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را در خوزستان و ایلام به کانال کشی و زهکشی تجهیز کردیم و قیمت این زمین‌ها را چند و چندین برابر کردیم و محصولات را چند برابر کردیم، این را باید استاندار‌های مربوطه برای مردم توضیح بدهند.

مردم استان‌هایی که زمین‌های کشاورزی آنان آباد شده، می‌بینند، اما سراسر کشور آن را لمس نمی‌کنند. اگر ۴۶ هزار هکتار زمین در سیستان که بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگ آن نیز در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد به عنوان یک تحول بزرگ کشاورزی در سیستان ایجاد شده، مردم سیستان این را می‌بینند، اما ممکن است بقیه مناطق نبینند.

در مناطق غرب ایران، مناطق معروف به گرمسیری شامل ده‌ها هزار هکتار طی امسال و اوایل سال آینده افتتاح می‌شود، عمدتا تا پایان امسال. این همه آب و اینکه تاکنون چهل و چند سد را افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۳ یا ۵۴ سد افتتاح خواهد شد، این کار عظیم و بزرگی است.

خودِ استانداران در استان خودشان اگر سدی افتتاح می‌شود مردم مشاهده می‌کنند، اما برای سراسر کشور باید بیان و تبیین شود و همانطور که ما نیاز داریم به مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی، فقط هم دولت یازدهم و دوازدهم نیست ما در آستانه قرن جدید هستیم، سال آینده سال ۱۴۰۰ است و سال بعد شروع قرن پانزدهم است، ۱۴۰۱ قرن پانزدهم شروع می‌شود. سال ۱۴۰۰ باید ایران را قدرتمندانه برای ورود به قرن جدید آماده کنیم، ما باید دستاورد‌ها را نشان دهیم.

این قرنی که دارد تمام می‌شود یک بخشی از آن مربوط به رژیم گذشته است پنچاه و شش-هفت سال و یک بخشی از آن هم مال جمهوری اسلامی ایران است چهل و چند سال، بیاییم همه دستاورد‌های جمهوری اسلامی را برای مردم و دنیا تبیین و ارائه کنیم و ببینیم آیا خدمات مردم خدماتی که دولت، مردم همه کارگران، کشاورزان دست به دست هم دادند با آن زمان قابل مقایسه است؟ چند تا سد بوده، چند تا سد داریم، چقدر برق بوده، چقدر برق داریم، چقدر فولاد بوده چقدر فولاد داریم، چقدر مدرسه بوده، چقدر بهداشت، درمان بوده، چقدر راه بوده، چقدر راه آهن بوده؟ آسان است.

بخشی از آن بیان می‌خواهد، بخشی ارائه آمار، هر استانی باید یک کتاب مستند درست کند برای جمهوری اسلامی ایران، بگوید من دارم وارد قرن بعدی می‌شوم این استان اول قرن کجا بوده پایان قرن کجاست که یک بخش بزرگی از این قرن، خدمات جمهوری اسلامی ایران است و بخش پایانی، پازل پایانی این قرن مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم می‌شود. برای مردم تبیین کنیم و توضیح دهیم تا مردم روحیه پیدا کنند.

بعضی از مردم کشور نمی‌دانند که روستا‌های ما چقدر آباد شده است. بعضی‌ها نمی‌دانند که کل روستا‌های ما از اول تاریخ تا اول دولت یازدهم ۱۴ هزار روستا گاز داشت و امروز بیش از ۳۰ هزار روستا گاز دارد و این را برای مردم تبیین کنیم.

در تمام تاریخ ایران ۹۰۰ هزار نفر و کمتر از یک میلیون روستایی آبِ پایدار سالم داشتند و امروز به ۱۰ میلیون نفر می‌رسیم که ۱۰ برابر تاریخ شده و این کار بزرگی است که انجام گرفته و این کار را باید تبیین کنیم.

الان در ارتباطات روستا‌های ما تقریبا همه به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند و استفاده می‌کنند و شرایط راه، بهداشت و آموزش تحول بزرگ پیدا کرد. این تحول فقط کار دولت نیست که فکر کنیم هیات وزیران آنجا نشستند و ما داریم خدمات هیات وزیران را می‌گوییم یا هیات وزیران، استانداران و کارمندان دولت را می‌گوییم بلکه میلیون‌ها کارگر، کشاورز و مهندس کار و تلاش کردند و کارِ عظیم و بزرگی در این کشور رخ داده است.

نمی‌خواهیم هیچ اغراق و مبالغه‌ای بگوییم و یک دانه هم نمی‌خواهیم زیادی بگوییم و هر چه واقعیت است بگوییم واقعیت‌هایی که مردم بتوانند ببینند و این واقعیت را لمس کنند تا روحیه امید برای قرن آینده ایجاد شود چرا که می‌خواهیم با یک روحیه بلند وارد قرن جدید شویم و البته دشمنان می‌خواستند ما را بشکنند و فکر کردند در ۹۷ که تحریم همه جانبه و شدیدی را علیه ایران وضع می‌کنند ما مثلا دو یا سه یا چهار ماه صبر و تحمل می‌کنیم و بعد می‌شکنیم و ناچار می‌شویم برویم التماس کنیم و شما می‌بینید این ملت با این عظمت ایستادگی و مقابله کرد و حیثیت و توان خودش را به رخ کشید و تاب‌آوری ملت ایران کم نظیر است.

در این داستان کرونا بعضی از سران کشور‌های دنیا که با هم در تماس بودیم به من می‌گفتند ما دچار حیرت هستیم که شما در تحریم کامل چطور کرونا را بهتر از اکثر دنیا اداره کردید که البته آن‌ها می‌گفتند اکثر دنیا و البته در این کار مبارزه با کرونا همه استانداران، وزرای مربوطه مخصوصا مدافعین سلامت، نیرو‌های مسلح، خودِ مردم و همه آمدند و درست است که همه وارد عمل شدند، اما سیری از فاصله گذاری، بعد فاصله‌گذاری هوشمند، بعد بازگشایی هوشمند و قدم به قدم داشتیم که تمام دنیا نحوه عمل جمهوری اسلامی را نگاه می‌کند.

این چیزی است که قابل مقایسه است. حالا یک وقتی حادثه‌ای اینجا رخ می‌دهد که خیلی قابل مقایسه نیست، اما این حادثه کرونا، چون تقریبا همه دنیا را به یک صورتی در نوردید و همه کشور‌ها گرفتار شدند، قابل مقایسه است و این ملت بزرگ به این خوبی توانست در برابر آن بایستد و کار‌هایی که به هر حال انجام گرفته است.

پس ما باید واقعیت را برای مردم بیان کنیم و باید بگوییم در بخش ایجاد خطوط ریلی در کشور چه کار بزرگی انجام گرفته است. حالا استان همدان، چون به شبکه ریلی کشور وصل شد، می‌داند و لمس می‌کند، استان کرمانشاه، چون به ریل وصل شد، احساس می‌کند، ارومیه، چون به ریل وصل شد، احساس می‌کند که انشاءالله به زودی از طریق میانه و بستان‌آباد به تبریز وصل می‌شود و مردم آذربایجان به خوبی احساس می‌کنند، راه‌آهن به رشت رسید، مردم گیلان به خوبی احساس می‌کنند، راه آهن در سیستان و بلوچستان که تا پایان این دولت بخش اعظم راه آهن چابهار به زاهدان افتتاح می‌شود، مردم احساس می‌کنند و گاز به زاهدان و برای اولین بار به استان سیستان و بلوچستان رسید و این استان خودش لمس می‌کند، چون می‌بیند، اما اینکه بیان کنیم برای همه کشور برای همه دنیا و این‌هایی که فکر می‌کنند جمهوری اسلامی ایران فقط شعار داد و جمهوری اسلامی برای مردم کاری نکرده است و یک کاری در رژیم قبلی در گوشه‌ای انجام گرفت و آن را بزرگ می‌کنند، این را مقایسه کنیم و این عدد و رقم است.

یک جایی در منطقه غرب کشور احیای دریاچه ارومیه را با همه وجودش می‌بیند و لمس می‌کند؛ اگر دریاچه ارومیه احیا نشده بود تبریز تخلیه شده بود و دیگر کسی در تبریز سرمایه‌گذاری نمی‌کرد؛ داشتند جمع می‌کردند و از تبریز خارج می‌شدند برای اینکه این گردوغبار زندگی ۱۴، ۱۵ میلیون نفر را متلاشی می‌کرد؛ برای احیای این دریاچه کار عظیم و بزرگی شده است؛ البته احیای این دریاچه متعلق به یک استان نیست و تقریبا ملی و مربوط به ۶، ۷ استان در منطقه غرب کشور است.

در مساله آب یک تحول بزرگی رخ داده است؛ اینکه آب خلیج فارس یا دریای عمان به فلات قاره می‌آید یا آب دریای خزر به فلات قاره می‌آید، یک تحول عظیم در کشور است؛ مشکل آب مشکل یک روز نیست، مشکل ده‌ها قرن و هزار‌ها سال است؛ یکی از مشکلات ایران در طول هزاران سال آب بوده و این کار عظیم و بزرگی که دارد انجام می‌گیرد؛ این چیزی است که باید برای مردم تبیین شود.

اتصال به دنیا، اینکه از طریق راه آهن داریم از چابهار به دنیا متصل می‌شویم؛ جاده به تمام آسیای مرکزی به قفقاز که الان داریم؛ راه آهن رشت را به آستارا دنبال می‌کنیم و کار اعظم آن انشاءالله در این دولت انجام می‌گیرد؛ راه آهن رشت به انزلی تا پایان سال به افتتاح می‌رسد؛ یعنی دریای خزر را از انزلی به خلیج فارس وصل و به زودی به دریای عمان متصل می‌کنیم؛ یک کار عظیمی انجام می‌دهیم.

الان از گوره تا جاسک هزار کیلومتر داریم لوله می‌کشیم و صادرات نفت ما دیگر متصل به بند ناف تنگه هرمز نیست و این برای اولین بار در تاریخ ایران است که این کار انجام می‌گیرد.

مقام معظم رهبری یک بار که در محضر ایشان بودم به من گفتند استراتژیک‌ترین کار دولت شما این کار است که دارید انجام می‌دهید؛ همین لوله‌ای که نفت‌مان را به جاسک منتقل می‌کنیم و به دریای عمان می‌بریم کار بزرگ و عظیم و بی نظیر تاریخ ایران است، یعنی در تاریخ ایران اولین بار است این داستان محقق می‌شود؛ همه بیاییم بیان و تبیین کنیم.

چرا می‌گویم بیان و تبیین کنیم؟ هم برای انقلاب، هم برای تاریخ کشورمان، هم آمادگی برای قرن بعد و هم امسال سال جهش تولید است و یک تحول بزرگ در تولید بوجود بیاوریم؛ می‌دانم سال سختی است، می‌دانم در تحریم شدید هستیم، می‌دانم کرونا آمده اضافه شده؛ اما در عین حال اراده و وحدت و ایستادگی ما بالاتر از همه این حرفهاست و می‌توانیم عبور کنیم.

همین نکاتی که در بیان استاندار‌های محترم بود، کار‌هایی که دارد انجام می‌گیرد و گفتید اگر به ما کمک بشود به زودی انجام می‌شود و تا آخر امسال به افتتاح می‌رسانیم؛ وظیفه همه این است سرمایه منجمد را تبدیل به سرمایه مولد کنیم؛ هکتار‌ها زمین آماده برای مسکن در این کشور افتاده به اسم این وزارتخانه و آن وزارتخانه؛ به اسم این شرکت دولتی و آن شرکت دولتی؛ بیاییم این منجمد را مولد کنیم؛ زمین آنجا خوابیده قفل کردیم؛ هر کسی یک چیزی برداشته در گاوصندوق خودش گذاشته و می‌گوید من نیاز دارم تا حالا سی ساله استفاده نکرده و ۵۰ سال دیگر هم نیاز ندارد؛ حالا بر فرض نیاز داشت زمین دیگر در اختیارش می‌گذاریم.

این منجمد است بیاییم آن را مولد کنیم؛ بخش بزرگ معادن کشور منجمد است و هر کس یک ورق کاغذی به دست گرفته و چند سال پیش رفته به اسم خودش و خانواده ثبت کرده که حالا به تفصیلات آن کاری ندارم؛ باید یک مهلت کوتاه بگذاریم و معادن را آزاد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم؛ بیایند این سرمایه منجمد را مولد کنیم؛ البته معادن بزرگ خیلی فعال است، اما باید معادن را فعال کنیم در اختیار مردم بگذاریم.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ...
    0

    چه جوري روت ميشه بيايي از خدمات بگي ... تو فقط خون ملت و خوردي...

  • فرهاد
    0

    و دروغ گفتن به ملت خودتان چطور؟غارتگری بیت المال چطور؟؟؟؟؟؟؟ خودتان چطور ؟؟؟::؟؟؟؟؟دوستی کردین مالمان راخوردی دشمنی کردین خونمان را ریختین درست؟؟؟؟؟؟؟؟

  • مهدی
    0

    روحانی ذاتا دروغووبعدعهداست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها