آغاز وقوع غرق‌شدگی در خوزستان از فروردین‌ماه / ۱۵۱ فوتی غرق‌شدگی در سال گذشته

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تیرماه و مردادماه بیشترین موارد غرق‌شدگی را دارند اما با توجه به اینکه در خوزستان فصل گرما زودتر شروع می‌شود، از فروردین‌ماه شاهد موارد غرق‌شدگی هستیم.

آغاز وقوع غرق‌شدگی در خوزستان از فروردین‌ماه / ۱۵۱ فوتی غرق‌شدگی در سال گذشته

دکتر علی خدادادی، در نشست تخصصی کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی که امروز (۳ تیرماه) برگزار شد، با اشاره به برخورداری خوزستان از نعمت رودخانه‌های جاری و سدها، اظهار کرد: این رودخانه‌های جاری و سدها، تبعات سنگینی نیز با خود دارند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۰ تا ۹۵، در سطح کشور ۱۸ هزار و ۲۷۴ نفر به دلیل غرق شدگی جان باخته‌اند، افزود: در ۱۰ سال اخیر، خوزستان بیشترین میزان مرگ و میر غرق‌شدگی را به خود اختصصاص داده است و در دو سال اخیر رتبه نخست غرق‌شدگی را داشته است.

خدادادی گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۲۷۵ فوتی به دلیل غرق‌شدگی در سطح کشور داشتیم که ۱۵۱ فوتی از این تعداد در خوزستان، ۱۰۹ مورد در مازندران و ۱۰۸ مورد در گیلان بوده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به کاهش موارد غرق‌شدگی در استان‌های شمالی کشور و علل آن، بیان کرد: استان‌های مازندران و گیلان طرح سالم‌سازی سواحل را اجرا کردند و امکانات بالقوه‌ای برای این استان‌ها تهیه شد.

ارتباطاتی که برخی استان‌ها با یک رئیس دارند، باعث می‌شود از این استان‌ها حمایت شود اما خوزستان تاکنون نتوانسته چنین ارتباطاتی داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات خوزستان به عنوان دومین استان حاشیه‌نشین کشور، گفت: هر چند شاهد کم‌آبی و بی‌آبی برخی استان‌ها هستیم اما در خوزستان نیز با وجود منابع آبی زیاد، روستاهای بسیاری هنوز آب لوله‌کشی ندارند یا برخی روستاها که آب لوله‌کشی دارند نیز از آب سالم و بهداشتی برخوردار نیستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان بیان کرد: فقر زیرساختی در حوزه‌های مختلف خوزستان وجود دارد. اگر به مسائل اجتماعی و مسائل دیگر نگاه کنیم، باید دید چندوجهی داشته باشیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم.

خدادادی ادامه داد: در سه ماهه تابستان بیشترین میزان غرق‌شدگی در کشور ۵۹۳ مورد بوده است و تیرماه و مردادماه بیشترین موارد غرق‌شدگی را دارند اما با توجه به اینکه در خوزستان فصل گرما زودتر شروع می‌شود، از فروردین‌ماه شاهد موارد غرق‌شدگی هستیم.

وی با بیان اینکه میزان خطرپذیری افراد در وقوع غرق‌شدگی تاثیرگذار است، گفت: طول رودخانه کارون یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر است و از هفت شهر و چند هزار روستا می‌گذرد. مگر ما چند پایگاه امداد و نجات می‌توانیم احداث کنیم و یا چند نیرو می‌توانیم در این مناطق مستقر کنیم و یا چقدر لجستیک و توان داریم؟

با توجه به جذابیت تفریحات آبی و نبود تفریحات سالم در استان خوزستان، بهترین راه فرهنگ‌سازی است تا با آموزش، تغییر نگرش و رفتار ایجاد شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به تاثیر انتشار صحنه‌هایی از غرق‌شدگی در کاهش آمار این حوادث، بیان کرد: شاید تاثیر یک تصویر یا کلیپ ۳۰ ثانیه‌ای بهتر از هزار پیام باشد. غرق‌شدگی تبعات منفی روحی و روانی دارد بنابراین تنها کاری که می‌توان انجام داد، پیشگیری است زیرا پیشگیری کم‌هزینه‌تر و اثربخش‌تر است.

خدادادی با اشاره به وجود کانال‌های کشاورزی در برخی مناطق خوزستان، بیان کرد: وسایل ایمنی برخی کانال‌ها برداشته شده است.

وی افزود: عوامل زیادی در افزایش آمار غرق شدگی تاثیرگذار است. در مرحله وقوع اتفاق باید تاب‌آوری داشته باشیم تا به موقع اقدام شود. همچنین باید از توان سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده و از آن‌ها حمایت کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به وضعیت شیوع کروناویروس در خوزستان و تاثیر استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا نیز بیان کرد: اکنون سطح آگاهی مردم به حدی رسیده که حداقل همه از ماسک استفاده می‌کنند. این ویروس، ناشناخته است و باید از سمت و سویی برویم که آگاهی مردم در این زمینه بیشتر باشد و ابعاد این ویروس نیز برای دانشمندان بیشتر شناخته شود.

وی بیان کرد: داروهای مختلفی نیز در حال بررسی است. دارویی برای بیماری‌های ویروسی وجود ندارد؛ داروها تنها اثرات و عوارض ویروس را کاهش می‌دهد.

خدادادی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۵ واکسن در مرحله آزمایشی است که ۶ واکسن از این تعداد مرحله کارآزمایی بالینی را پشت‌ سر گذاشته‌اند بنابراین شاید تا شهریورماه واکسن این ویروس تولید شود اما باز هم نمی‌دانیم رفتار این ویروس تغییر می‌کند یا خیر.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: باید زندگی با کرونا را مانند زندگی با آنفلوآنزا یاد بگیریم.

خدادادی با تاکید بر لزوم مراقبت از افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، گفت: افراد بالای ۶۰ سال باید مراقبت بیشتری داشته باشند که در این راستا بسته‌های بهداشتی در نظر گرفته‌ایم. جمعیت هلال احمر خوزستان یک کلینیک دارد که باید از این ظرفیت برای پیگیری مشکلات ین افراد استفاده شود.

وی بیان کرد: در خوزستان سالانه ۶ هزار مورد جدید سرطان داریم که همه این افراد و دیگر بیماران زمینه‌ای باید مراقبت شوند. باید افرادی که ناقل بدون علامت هستند نیز شناسایی و ایزوله شوند و ماسک نیز باید به وفور وجود داشته باشد. آزمایشگاه‌ها نیز باید فعال باشند و تشخیص با دقت انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: جمعیت هلال احمر خوزستان در کنار دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به تولید محتوای آموزشی در این زمینه اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی در زمان بحران‌ها می‌تواند زمینه‌ساز پیروزی بر بحران شود، بیان کرد: با توجه با استفاده از آمبولانس‌های اورژانس برای اعزام بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا، تعدادی کد آمبولانس در اختیار اورژانس قرار داده‌ایم.

از ظرفیت بیمارستان قدیمی آیت‌الله طالقانی اهواز نیز برای پذیرش مبتلایان به کرونا استفاده و در زمینه آزماشگاه نیز کمک کردیم زیرا اگر ظرفیت بیمارستان‌ها به اندازه جوابگویی نباشد، بسیاری از عزیزان‌مان را از دست می‌دهیم. در صورت همکاری بخش خصوصی یک مرکز تولید ماسک نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

خدادادی با بیان اینکه برخی نگاه سوداگرانه به کرونا دارند، گفت: در حال حاضر قیمت کیت آزمایش روز به روز در حال افزایش است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها