علت درخواست ترامپ از آبه برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در بخشی از کتاب خاطراتش به درخواست ترامپ از آبه برای میانجیگری روابط تهران-واشنگتن پرداخت.

علت درخواست ترامپ از آبه برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن

به نقل از خبرگزاری کیودو، جان بولتون مشاور پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در کتاب خاطراتش که اخیرا منتشر شده است، مطرح کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا سال گذشته در موقعیت تنش‌های شدت یافته میان تهران و واشنگتن از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن درخواست کرد که میان این دو کشور میانجی‌گری کند، اگرچه انتظار نداشت که او در این ماموریت موفق شود.

بولتون اظهار کرد که بعدها مشخص شد ترامپ از روابطش با آبه در راستای اعمال فشار برای بالا بردن صادرات محصولات کشاورزی به ژاپن استفاده می‌کرد.

آبه با امید برگزاری مذاکرات میان تهران و واشنگتن در ژوئن سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین نخست‌وزیر ژاپنی از سال ۱۹۷۸ به ایران سفر کرد. اما ماموریت او موفقیت‌آمیز نبود و پس از موضوع انفجار نفت‌کش‌هایی که تحت مدیریت یک شرکت ژاپنی بود در نزدیکی تنگه هرمز در مدت اقامتش در ایران، آزرده خاطر شد.

بولتون در کتابش با اشاره به این که ترامپ پس از بازگشت آبه در تماسی تلفنی به او گفت که نباید از این که کاملا[در این میانجیگری] شکست خورده است خود را مقصر بداند، مطرح می‌کند که ترامپ انتظار هم نداشت این رهبر ژاپنی در ماموریتش موفق شود و اصلا از نتیجه شگفت‌زده نبود.

بولتون همچنین در کتابش نوشت که ترامپ آبه را تحت فشار قرار داده بود تا نقشی را داشته باشد که ممکن بود به شکست منجر شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بی طرف
    0

    چون میدونه روحانی سرکاری است زود می ترسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها