بی‌توجهی ‌گردشگران آتش را به جان جنگل‌های استان فارس انداخت‌

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: بی‌توجهی برخی گردشگران و یا بی‌دقتی بهره‌برداران فرآورده‌های فرعی جنگل و مرتع در روشن کردن آتش و رها کردن آن در طبیعت عامل بروز و گسترش برخی از  آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف استان بوده است.

بی‌توجهی ‌گردشگران آتش را به جان جنگل‌های استان فارس انداخت‌

شهرام منتصری، اظهار داشت: طی 3 روز گذشته 18 مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های فارس به‌وقوع پیوسته که اگر حضور به موقع و آمادگی نیروهای امدادی منابع طبیعی در کنار هماهنگی فرمانداران و مسئولین ستاد مدیریت بحران و همراهی مردم محلی و طبیعت دوست وجود نداشت، سطح وسیعی از عرصه‌ها دچار آسیب جدی می‌شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی در شهرستان‌های کازرون، فسا، آباده و نی‌ریز با تلاش نیروهای منابع طبیعی و امدادی مهار شد.

وی از رفتار برخی گردشگران و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی گلایه کرد و افزود: بی‌توجهی برخی گردشگران و یا بی‌دقتی بهره‌برداران فرآوردی‌های فرعی جنگل و مرتع در روشن کردن آتش و رها کردن آن در طبیعت عامل بروز و گسترش برخی از آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان بوده است.

منتصری ضمن هشدار جدی به کشاورزانی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند، افزود: متاسفانه در بعضی موارد با آتش‌سوزی‌هایی مواجهیم که از زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت کرده است.

وی گفت: با وجود هشدارهای پی در پی مسئولان مبنی بر ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع، هنوز شاهد این رفتار از سوی برخی کشاورزان هستیم و در صورتی که محرز شود عامل ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی سرایت آتش از اینگونه مزارع بوده است، صاحب زمین کشاورزی به عنوان عامل ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

منتصری درباره آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر در عرصه‌های منابع طبیعی فارس، گفت: آخرین حریق مربوط به شهرستان کازرون بود که عصر دیروز در اثر خطای انسانی و به احتمال زیاد آتش زدن کاه و کلش مزارع از سوی کشاورزان آغاز شد که به علت وزش شدید باد آتش به سرعت به سمت ارتفاعات کشیده شد که در ساعت یک بامداد امروز آتش را بطور کامل مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس درباره وقوع آتش‌سوزی در شهرستان آباده نیز گفت: این آتش سوزی در اراضی ملی موسوم به مراتع چهار دره خسرو شیرین آباده رخ داد که پس از اطلاع از وقوع این حریق بلافاصله ماموران منابع طبیعی به منطقه اعزام و عملیات اطفاء حریق را آغاز کردند.

وی با اشاره به تلاش گسترده نیروهای اطفای حریق در این عملیات گفت: حضور به موقع نیروهای امدادی و همراهی مردم محلی به ویژه دامداران، مرتعداران در کنار عوامل انتظامی کلانتری خسرو شیرین و نیز ساکنان روستاهای اطراف موجب شد تا حداقل خسارت به عرصه‌های ملی در این منطقه وارد شود.

مدیر کل منابع طبیعی فارس از وقوع آتش‌سوزی دیگری در منطقه لای چناری امیر حاجیلو و تنگ ناربید (غمپ اسبو)روستای قادر آباد ششده شهرستان فسا خبر داد و افزود: این آتش‌سوزی نیز با تلاش بی‌وقفه نیروهای منابع طبیعی و همکاری اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان فسا و عوامل و نیروهای نظامی و انتظامی و مردم محلی اطفاء حریق در این منطقه نیز در مدت کوتاهی انجام شد.

وی از وقوع چهارمین حریق در منطقه چاه پازن شهرستان نی‌ریز خبر داد و گفت: پس از اطلاع از وقوع این آتش‌سوزی بلافاصله نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی نی‌ریز با آمادگی کامل به منطقه اعزام شده و توانستند با کمک دامداران و دیگر نیروهای امدادی آتش را در کمترین زمان ممکن مهار کنند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها