مجلس انقلابی یا مجلس رانتی؟

مهندسی قالیباف در مجلس/ بذل و بخشش، رانت و پیشکش کمیسیون‌های مهم و تخصصی مجلس توسط هیأت رئیسه مجلس یازدهم

هیئت رئیسه مجلس یازدهم برای حضور برخی از نمایندگان موردنظر جهت کسب امتیاز حضور در کمیسیون‌های مهم و تخصصی مجلس، پیشنهادات عجیبی را به تصویب رسانده است تا اشخاص مورد نظر بدون دردسر در چنین جایگاه حساسی قرار بگیرند.

مهندسی قالیباف در مجلس/ بذل و بخشش، رانت و پیشکش کمیسیون‌های مهم و تخصصی مجلس توسط هیأت رئیسه مجلس یازدهم

وقتی نمایندگان به ظاهر انقلابی و جویای نام مجلس یازدهم طرح‌های عجیب و غریب و صد البته پوپولیستی‌شان از جمله طرح ازدواج اجباری یا تغییر نام فرودگاه مهرآباد را جهت تصویب در قوه مقننه در فضای مجازی توییت کردند و موجبات نگرانی مردم در فضای حقیقی را به وجود آوردند؛ احمد امیدآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در همان فضای مجازی توییت زد که هدف از طرح چنین مباحثی تخریب مجلسی است که مردم به آن امیدوارند! و تحویل چنین طرح‌هایی به هیات رئیسه مجلس را تکذیب کرد!

حالا طبق شواهد و قرائن موجود، هیئت رئیسه مجلس یازدهم طی جلسه مشترک با کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس، برای حضور برخی از نمایندگان مورد نظر و خاص جهت کسب امتیاز حضور در کمیسیون‌های مهم و تخصصی مجلس، پیشنهادات عجیب و غریبی را در قالب نامه ای به تصویب رسانده است تا اشخاص مورد نظر بدون دردسر در چنین جایگاه حساسی قرار بگیرند؛ بی آنکه در نظر گرفته شود برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس که نقش بسزایی در تصمیم گیری های مهم کشور دارد نیاز به تخصص اعضای آن کمیسیون هم الزامی است!

به طور مثال در بندی از این نامه آمده است که پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل معاونت فنی سازمان صداوسیما با کمیسیون صنایع و معادن مطرح و به تصویب رسید! حالا فارغ از اینکه باید پرسید معاونت فنی سازمان صداوسیما چه ربطی به کمیسیون صنایع و معادن دارد؟ به راستی چند معاون فنی سازمان صداوسیما به عنوان نماینده در مجلس حضور دارند و مگر از این تعداد چند عضو خواهان حضور در کمیسیون صنایع و معادن هستند؟ پس تصویب چنین پیشنهادی معنایی جز رانت و امتیاز برای نماینده خاصی که معاون فنی صداوسیما بوده دارد؟ و به نوعی مهندسی در چیدمان یک کمیسیون تخصصی به حساب نمی‌آید؟

در بندهای دیگر از این نامه هم آمده است که پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل فرماندهی سپاه در مناطق نفت خیز و اسکله‌های نفتی با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید! واقعاً فرمانده نظامی بودن در یک منطقه نفت خیز دلیل موجهی برای حضور در کمیسیون انرژی است؟ در باب همین کمیسیون ارتباط شغل قضاوت در شعب انرژی قوه قضاییه با کمیسیون انرژی منوط به ارائه مدرک نیز به تصویب رسید؛ و حتی ارتباط شغل مشاور دبیر مجمع تشخیص و عضو کمیته تخصصی انرژی با کمیسیون انرژی و ارتباط شغل عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی با کمیسیون انرژی هم تصویب شده است! سؤال اینجاست که روی چه حساب چنین پیشنهادات بی ربطی مطرح و تصویب شده است؟ در بندی هم آمده است که پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص سطح شغل معاون دانشگاه آزاد مطرح و همتراز با معاون وزیر به تصویب رسید! روی چه حساب رئیس یک دانشگاه مطرح آزاد باید با معاون وزیر همتراز باشد! مگر اینکه از نظر هئیت رئیسه محترم مجلس یازدهم نماینده‌ای که سابقاً رئیس یک دانشگاه آزاد بوده باید از چنین رانتی برخوردار شود جهت حضور در یک کمیسیون بخصوص! جالب آنکه در همین رابطه مشاور نواب رئیس مجلس در حد مدیر مبانی و سطح شغلی رئیس صندوق رفاه دانشجویان هم معادل معاون وزیر و همچنین تعیین سطح شغلی مدیرعامل هولدینگ حمل و نقل با کمیسیون عمران و در سطح مدیر میانی هم به تصویب رسیده است! آیا فساد از تصویب همین پیشنهادها به وجود نمی‌آید؟

یا در بندهای دیگری در این نامه آمده است که به پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل فرماندهی بسیج استان و معاونت نظارت و بازرسی نیروی هوایی سپاه با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید! و یا ارتباط مسئول بودجه در کد ۱۴۰۰ اطلاعات سپاه با کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین ارتباط مسئول بودجه در سپاه لبنان و سوریه با این کمیسیون مطرح و به تصویب رسیده است. ارتباط شغل مسئول بودجه و برنامه سازمان تقریب مذاهب اسلامی و ارتباط رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون برنامه و بودجه هم مورد تصویب قرار گرفته! و همچنین ارتباط شغل مدیرعامل صندوق سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه با این کمیسیون تصویب شده! از سوی دیگر ارتباط شغل بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در شعب جرائم اقتصادی با کمیسیون اقتصادی هم در بندی از این نامه مطرح و تصویب شده است.

در روزهایی که اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌های خصمانه آمریکا و فساد افسارگسیخته برخی از مسئولان بیش از پیش کمر مردم شریف این کشور را خم کرده است، به راستی فرمانده بسیج یک استان بودن برای حضور در کمیسیون حساس برنامه و بودجه بی آنکه تخصص اقتصادی در این پیشنهاد جایی داشته باشد، منطقی به نظر می‌رسد؟

یا در بند دیگری از این نامه آمده است که پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل پاسداری و محافظ شخصیت‌ها با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید! واقعاً محافظ شخصیت‌ها بودن می‌تواند ملاک کافی برای حضور نماینده‌ای در کمیسیون حساس امنیت ملی و سیاست خارجی است؟ آن هم در دوره‌ای که به گواه سخنگوی قوه قضایی جاسوس اسرائیل و آمریکا در قلب مراکز نظامی ظاهر می‌شود!

تصویب ارتباط رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم بند عجیب دیگری از این نامه است در حوزه امنیت ملی!

آیا جناب احمد امیرآبادی فراهانی تصویب این پیشنهادات خلق الساعه در هئیت رئیسه مجلس را هم در توییتر تکذیب خواهند کرد؟! بماند که تأیید و تکذیب چنین مباحثی در توییتر توسط اصولگرایانی مثل جناب امیرآبادی فراهانی که از حامیان اصلی فیلتر همین شبکه‌های اجتماعی بودند هم از آن تناقضات عجیب است! شاید اگر شورای نگهبان سعه صدر بیشتری داشت در عدم رد صلاحیت دلسوزان این مملکت برای حضور در مجلس شورای اسلامی که در حوزه خود تخصص داشتند، امروز شاهد مجلسی قوی با رأی اکثریت بودیم که کمتر دچار این تناقضات می‌شد و نه مجلسی که به گواه وزارت کشور با پایین‌ترین حد مشارکت تشکیل شده و چنین طرح‌های عجیبی توسط نمایندگانش مطرح می‌شود و چنین پیشنهادات عجیب‌تری توسط هئیت رئیسه‌اش به تصویب می‌رسد! چنانکه مجلس دهم هم که با رأی اکثریت شکل گرفت به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان همین راه را طی کرد و نتوانست مجلسی تأثیرگذار باشد.

در این نامه که به امضای غلامحسن محمدی مشاور رئیس مجلس و مدیرکل دفتر هیات رئیسه مجلس یازدهم رسیده است، ۴۱ بند وجود دارد که در ذیل این گزارش به طور کامل منتشر خواهد شد؛ اما در انتهای این گزارش ذکر این خاطره از مجلس اول شورای اسلامی خالی از لطف نیست که یکی از اعضای هیات رئیسه آن مجلس، دستور داد تا چمن‌های مجلس را کنده و به جای آنها یونجه بکارند! چون معتقد بود حالا که قرار است این زمین‌ها را آبیاری کنیم لااقل به چیزی آب می‌دهیم که دام‌های کشور از آن برخوردارشوند! البته هاشمی‌رفسنجانی که در این دوره ریاست مجلس را برعهده داشت، ماجرا را فیصله داد و در واکنش به این استدلال گفته بود: «آیا فکر نمی‌کنید که وقتی در مجلس چمن را به یونجه تبدیل می‌کنید این امر مفهوم خاصی را در جامعه ایجاد کند و توهین به نمایندگان تلقی شود؟!» آیا در مجلس یازدهم خاصه از سوی رئیس مجلس، عزمی وجود دارد تا با تدبیر و عقلانیت، حواشی مجلس یازدهم فیصله یابد؟ ۴۱ پیشنهادی عجیبی که برای حضور نمایندگان خاص در کمیسیون‌های حساس و مهم مجلس یازدهم به تصویب هئیت رئیسه رسیده به شرح زیر است:

۱‌. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص برخورداری مدرک نظام مهندسی معادل مدیر عملیاتی و مرتبط با کمیسیون عمران مطرح و به تصویب رسید.

۲. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل استاندار و فرماندار با کمیسیون اجتماعی مطرح و به تصویب رسید.

۳. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مدرک کارشناسی مدیریت نظامی با کمیسیون اجتماعی مطرح و به تصویب رسید.

۴. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی گرایش مقاومت بسیج با کمیسیون اجتماعی مطرح و به تصویب رسید.

۵. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل قضاوت در شعب انرژی قوه قضاییه با کمیسیون انرژی منوط به ارائه مدرک مطرح و به تصویب رسید.

۶. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص تعیین سطح شغلی شهرداران کلانشهرها در حد معاون وزیر و شهرداران مناطق کلانشهرها در حد مدبر میانی مطرح و به تصویب رسید.

۷. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط مدرک رشته مهندسی برق در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با کمیسیون صنایع مطرح و به تصویب رسید.

۸. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل فرماندهی بسیج استان و معاونت نظارت و بازرسی نیروی هوایی سپاه با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۹. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید.
۱۰. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص سطح شغل معاون دانشگاه آزاد مطرح و همتراز با معاون وزیر به تصویب رسید.

۱۱. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل رئیس سازمان بسیج عشایری استان با کمیسیون اجتماعی مطرح و همچنین سطح شغل مذکور در سطح مدیر مبانی به تصویب رسید.

۱۲. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط تمام مشاغل کمیته امداد امام خمینی (ره) با کمیسیون اجتماعی مطرح و به تصویب رسید. ضمناً ارتباط مشاغل مذکور با کمبیون های اقتصادی، عمران و بهداشت مشروط به مدیریت در حوزه اقتصاد، عمران و بهداشت گردید.

۱۳. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص محاسبه سطح شغلی فرماندهان نظامی با جایگاه ۱۹ و ۲۰ در سطح معاون وزیر مطرح و به تصویب رسید.

۱۴. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص سطح شغلی مشاور نواب رئیس مجلس در حد مدیر مبانی مطرح و به تصویب رسید.

۱۵. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل مترجمی زبان خارجی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید.

۱۶. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل پاسداری و محافظ شخصیت‌ها با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید.

۱۷. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل منول بخش کشاورزی در سازمان اوقاف و امور خیریه با کمیسیون کشاورزی مطرح و به تصویب رسید.

۱۸. پیشنهاد هیأت رتبه در خصوص ارتباط شغل بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در شعب جرائم اقتصادی با کمیسیون اقتصادی مطرح و به تصویب رسید.

۱۹. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل فرماندهی سپاه در مناطق نفت خیز و اسکله‌های نفتی با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۲۰. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط سمت مشاور مدیر عامل مهندسین مشاور در امور آب با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۲۱. پیشنهاد هیات رتبه در خصوص ارتباط شغل مشاور دبیر مجمع تشخیص و عضو کمیته تخصصی انرژی با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۲۲. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل معاونت فنی سازمان صداوسیما با کمیسیون صنایع و معادن مطرح و به تصویب رسید.

۲۳. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۲۴. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل قائم مقام معاون وزیر در امور حقوقی وزارت نفت با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۲۵. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط شغل مدیرعامل صندوق سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۲۶. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص تعیین سطح رئیس صندوق فرهنگیان استان و رئیس صندوق هنرمندان استان در سطح مدیریت شعب بانک‌های استان مطرح و به تصویب رسید.

۲۷. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص تعیین سطح مدیر گروه صنعت با دانشگاه در حد مدیر عملیاتی با کمیسیون صنایع و معادن مطرح و به تصویب رسید.

۲۸. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط مدرک مهندسی صنایع با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۲۹. پیشنهاد هیات رئیسه درخصوص تعیین سطح شغلی رئیس صندوق رفاه دانشجویان معادل معاون وزیر مطرح و به تصویب رسید.

۳۰. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی با کمیسیون انرژی مطرح و به تصویب رسید.

۳۱. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید.

۳۲. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مدرک تحصیلی مهندسی عمران و برنامه ریزی حمل و نقل با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۳۳. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط شغل مسئول بودجه و برنامه سازمان تقریب مذاهب اسلامی با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۳۴. پیشنهاد هیأت رئیس درخصوص ارتباط مسئول بودجه در سپاه لبنان و سوریه با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۳۵. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مسئول بودجه در کد ۱۴۰۰ اطلاعات سپاه با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۳۶. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط مسئول کمیته برنامه ریزی شهرستان با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و به تصویب رسید.

۳۷. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مشاور صنعتی استاندار یا کمیسیون صنایع و معادن مطرح و به تصویب رسید.

۳۸. پیشنهاد هیات رئیسه در خصوص ارتباط مقطع کارشناسی رشته علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش ارتباطات استراتژیک با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و به تصویب رسید.

۳۹. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص ارتباط رشته علوم ارتباطات در مقطع دکتری با کمیسیون امنیت با خارجی مطرح و به تصویب رسید.

۴۰. پیشنهاد هیأت رئیسه در خصوص تعیین سطح شغلی مدیرعامل هولدینگ حمل و نقل با کمیسیون عمران مطرح و در سطح مدیر میانی به تصویب رسید.

۴۱. پیشنهاد هیأت رئیسه درخصوص تعیین سطح شغلی معاون فرمانده نیروی انتظامی در سطح معاون وزیر مطرح و به تصویب رسید.

منبع: دیده‌بان ایران

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • جهانگیر
    0

    ازکرامات مجلس تک جناحی هنوز خیلی مانده این تازه اولشه...سفره رنگین خوان انقلاب تشنگان قدرت وثروت رابدجور به وسوسه انداخته..مجلس که رییسش قطورترین پروندهای رانت واختلاس را دارد!!!هرچندتهمت باشن ولی کی وکجا به این تهمتها رسیدگی شد وکذب بودنشان رابادلیل به مردم اطلاع دادید؟؟البته مردم چکاره هستند که توضیح بخواهند؟؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    آیا تا کنون این مجلس فرمایشی از هر قماش که باشد کاری بجز استحکام و حمایت از اختلاس گران وحیله گری برای دزدی از اموال بیت‌المال ومنبع ملی کار مفیدی انجام داده که حالا،،،،،،،،،

  • یکی از 80 درصد
    0

    اونهایی که تو انتخابات شرکت کردند کلاهشونو بگذارن بالاتر!!!

  • حسینی
    0

    چیزی شبیه آنچه عمر در باره شورای خلافت تنظیم کرد، طوری که هرگز علی انتخاب نشود. البته قالیباف چنین ادمی نیست، ولی مزه قدرت همه کس را به گمراهی میبرد

  • دانا
    0

    دیگه آب از سر مردم گذشته است وقتی شورای نگهبان فردی را که مجرمیت داشته ندید می گیرد و تایید می کند .یعنی آقایان تصمیم دارند مجلس فرمایشی داشته باشند .اگر هم معترض شویم منافقیم .ما مردم با حجب و حیای ایران نشستیم ببینیم نمایندگان مجلس از ما بهترون چه می کنند.

  • ثالث
    0

    چه بذل بخششهای که خودت نداشته باشی

  • کاربر ناشناس
    0

    اقای قالیباف بداد باز نشستهای تامین آجتماعی با وزیر بی کفایت عوض کنید از گشنگی داریم هلاک میشویم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها