سریال ضدصهیونستی «نگهبان قدس» چگونه ساخته شد؟

نشست خبری سریال ضدصهیونیستی «نگهبان قدس» که زندگی اسقف کاپوچی، مسیحی مبارز را به تصویر می‌کشد، در سوریه برگزار شد.

سریال ضدصهیونستی «نگهبان قدس» چگونه ساخته شد؟

به گزارش خبر فوری به نقل از سانا (خبرگزاری رسمی سوریه)، سریال «نگهبان قدس»، به نویسندگی حسن م یوسف، کارگردانی باسل الخطیب و از تولیدات موسسه تولیدات تلویزیونی و رادیویی سوریه است.

این سریال یک درام با محور مقاومت و مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی به شمار می‌رود.

پس از سه ماه وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مرکز فرهنگی عربی در ابو رمانه که فعالیت‌های خود را از سر گرفته، اولین سمینار خود را درباره این سریال ارائه کرده است.

سریال «نگهبان قدس» روایت مردی زاده حلب و یکی از چهره‌های برجسته جهان مسیحیت به اسم «ایلاریون کبوجی» است که در سال ۱۹۶۵ رهبر کلیسای کاتولیک بیت المقدس شد و از آن زمان به جریان‌های مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس کمک می‌کرد.

او نهایتا در سال ۱۹۷۴ در حال کمک به انتقال اسلحه برای گروه‌های مقاومت توسط رژیم صهیونیستی دستگیر و به ۱۲ سال زندان محکوم شد اما به وساطت واتیکان پس از چهار سال آزاد شده و به رم تبعید شد.

امام موسی صدر از وی به نیکی یاد کرده و چندین کشور اسلامی برای او تمبر یادبود منتشر کرده‌اند. او درباره انقلاب اسلامی می‌گوید: «عقل در برابر چگونگی پیروزی و استمرار این انقلاب عاجز است»؛ وی در مساله تسخیر لانه جاسوسی تلاش‌هایی برای میانجی‌گری نیز داشته است.

رشید عساف، بازیگر اصلی این سریال بوده که نقش اسقف کاپوچی را ایفا کرده است.

رباب احمد مدیر مرکز فرهنگی ابو رمانه گفته است: این سریال برخلاف برخی از سریال‌های عرب‌زبان که ایده عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر را مطرح کرده‌اند، روندی متفاوت و البته ضدصهیونیسم را دنبال می‌کند.

وسیم المبیض مدیر فرهنگ دمشق نیز بر اهمیت تولید این سریال تاکید کرده و شخصیت کاپوچی را چراع هدایت نسل‌های آینده دانسته است.

بابا زحلاوی مشاور پروژه هم کاپوچی را اسقف حامی فلسطین و چهره برجسته مقاومت دانسته است.

نویسنده سریال «نگهبان قدس» حسن م یوسف به سانا گفته است که ایده تولید این سریال بعد از فوت هیلاریون کاپوچی توسط موسسه تولیدات تلویزیونی و رادیویی سوریه مطرح شد. این موسسه با من تماس گرفت و درخواست نوشتن داستان زندگی اسقف کاپوچی را ارائه کرد. من هم کار نگارش این سریال را به شرط اینکه این سریال را باسل خطیب کارگردانی کند، پذیرفتم.

این نویسنده همچنین خاطرنشان کرده است که برای تکمیل اطلاعاتش درباره اسقف کاپوچی از کتاب «خاطراتم در زندان» استفاده کرده که این کتاب به عنوان گفتگوی مطبوعاتی اسقف کاپوپی توسط دو روزنامه‌ نگار لبنانی نوشته شده است.

باسل الخطیب، کارگردان این سریال اظهار کرده است که از هشت سالگی تحت تاثیر این شخصیت بزرگ قرار گرفته و پدرش شاعر فقید سوری یوسف الخطیب یک قصیده درباره اسقف کاپوچی نوشته است.

در پایان مدیریت فرهنگ دمشق از گروه ساخت این سریال به خاطر تلاش‌هایشان در به ثمر رساندن درامی از این الگوی مقاومت، تجلیل و تقدیر کرد.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها