خشم یهودیان انگلیس از نامزدی سیاستمدار ضد فلسطین برای سفارت اسرائیل

اکثریت جامعه یهودیان انگلیس از انتصاب یک حامی تندروی طرح الحاق کرانه باختری اشغالی به عنوان سفیر بعدی رژیم صهیونیستی در این کشور ناراضی بوده و دولت آنجا را تحت فشار گذاشته‌اند تا با انتصاب او موافقت نکند.

خشم یهودیان انگلیس از نامزدی سیاستمدار ضد فلسطین برای سفارت اسرائیل

به نوشته روزنامه گاردین، تزیپی هاتوولی، وزیر امور شهرک‌های اسرائیل اخیرا از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان جانشین مارک ریگو که از سفیری در انگلیس کنار رفت، تعیین شد.

تزیپی خودش را به عنوان یک "راستگرای مذهبی" توصیف و با هرگونه ادعای فلسطینی‌ها بر هر بخشی از کرانه باختری، غزه و یا قدس شرقی مخالفت کرده است.

او در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۵ مدعی شد: اسرائیل بیش از حد سخت تلاش کرد تا جهان را تسکین دهد. این زمین برای ماست. کل آن برای ماست. ما اینجا نیامده‌ایم که عذرخواهی کنیم.

این انتصاب هاتوولی در حالی اعلام شد که دولت نتانیاهو در تدارک برای اجرایی کردن الحاق یک سوم از کرانه باختری به اراضی اشغالی بوده و این طرح به دلیل نقض قوانین بین‌المللی با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است. چند روز پیش بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز به مجلس عوام این کشور گفت به این طرح "شدیدا اعتراض کرده" و مجددا برای حمایتش از راه‌حل دو کشوری تاکید کرده است.

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل تاکید دارند، طرح اسرائیل برای الحاق شهرک‌های یهودی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی منجر به ایجاد یک "آپارتاید قرن بیست و یکمی" می‌شود.

چند روز پیش چندین تن از برجسته‌ترین چهره‌های جامعه یهودیان انگلیس شامل سایمون چاما، مالکوم ریفکیند و ویوین دافیلد در نامه‌ای به مارک ریگو زنگ خطر را از بابت طرح الحاق به صدا در آوردند. آن‌ها هشدار دادند این طرح "عواقبی وخیم برای مردم فلسطین" در پی داشته و یک تهدید موجودیتی برای اسرائیل خواهد بود.

هم‌اکنون ۸۰۰ تن از یهودیان انگلیس طوماری اینترنتی ایجاد شده از سوی گروه ضد فساد نعامود (Na'amod) را امضا کرده و در آن ضمن اعتراض به "سوابق حیرت‌آور هاتوولی در داشتن رفتار نژادپرستانه و فتنه‌جویانه" از دولت انگلیس خواسته‌اند نامزدی او برای سفیری اسرائیل را رد کند. انتصاب سفرا نیازمند تایید کشور میزبان است. در مقابل نیز یک طومار دیگر در حمایت از انتصاب هاتوولی تنها ۲۴۰ امضا جمع کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها