قاضی منصوری که بود؟

نام اکبر طبری چند هفته‌ای است که بر صدر اخبار است. پرونده‌ای پیچیده از متهمان اقتصادی در قوه قضائیه. حال خبر رسیده که یکی از متهمان فراری این پرونده کشته شده است. خبری که شوکی بزرگ برای این پرونده محسوب می‌شود.

قاضی منصوری که بود؟

دادگاه اکبر طبری هر روز با پس لرزه‌ای جدید مواجه می‌شود. روز شنبه ۲۴ خرداد رسانه‌ها از بازداشت قاضی پیشین غلامرضا منصوری در رومانی خبر دادند. ساعتی بعد دادگاهی در شهر بخارست رومانی تصمیم‌گیری درباره استرداد منصوری را تا تاریخ ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیرماه) به تعویق انداخت و از ایران خواست که در این مهلت یک ماهه مدارک خود را ارائه کند.

حال اما خبر رسیده که این متهم فراری در رومانی کشته شده است. مرگی که بر پیچیدگی های این پرونده می افزاید.

در میان حدود ۲۲ متهم پرونده معرفی شده، تعدادی از آنها مشهورترند. یکی به واسطه صدور حکم فیلتر تلگرام و قاضی دادگاه تتلو بودن و تعدادی به دلیل فرار از کشور و یکی هم به دلیل حاشیه‌سازی و فرار از کشور و البته روحانی بودن. متهمانی از درون قوه قضائیه که تا چندی پیش هر کدام قدرت و جایگاه قابل توجهی داشتند.

یکی از این متهمان قاضی غلامرضا منصوری مشهور به قاضی منصوری است.

قاضی غلامرضا منصوری یک روحانی است. فردی که در جلسه اول دادگاه کیفرخواست باند اکبر طبری جزو اسامی نام‌آشنا در این کیفرخواست بود.

غلامرضا منصوری به عنوان متهم ردیف نهم پرونده معرفی شد. منصوری زمانی که قاضی وقت اجرایی لواسان بوده با مفسد اقتصادی حسن نجفی که او هم متواری است همکاری کرده و رشوه ۵۰۰ هزار یورویی دریافت کرده است.

از سوابق اجرایی غلامرضا منصوری در قوه قضائیه، بازپرسی شعبه ۹ دادسرای کارکنان دولت و سرپرستی دادسرای فرهنگ و رسانه را می‌توان نام برد. او سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود دارد.

قاضی منصوری که در زمان برگزاری دادگاه نخست پرونده خبرهایی از فرار او شنیده می‌شد و ابتدا گفته شد که به آلمان رفته است، اما چندی بعد از رومانی سر در آورد.

روز شنبه ۲۴ خرداد سخنگوی قوه قضائیه بازداشت منصوری را در رومانی تائید کرد و آن را حاصل اخطار قرمز پلیس اینترپل و صدور نیابت قضایی دانست. اسماعیلی همچنین در این باره گفت: "وی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور رومانی مراجعه‌ای داشت، اما طوری رفتار کرده بود که استنباط مسئولان سفارتخانه این بود که برای آمدن به ایران عزم و اراده جدی ندارد."

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود که این متهم تا دو هفته دیگر امکان بازگشت به ایران را ندارد چرا که تمام پروازها در رومانی به خاطر شرایط کرونا متوقف شده است.

پس از آنکه غلامرضا منصوری توسط پلیس محلی بازداشت و به مراجع قضایی رومانی معرفی شد، قاضی دادگاه تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد.

بر اساس گزارش های منتشر شده و بر اساس تصمیم دادگاه، غلامرضا منصوری حق خروج از رومانی را نداشت و تحت نظر پلیس به سر می‌برد.

دادگاه محلی از مقام‌های دولت ایران خواست که درخواست استرداد رسمی غلامرضا منصوری و اسناد مرتبط با این متهم را به دادگاه ارائه دهد.

به هر روی چندی بعد مشخص شد که ماجرای فرار این متهم مربوط به ماه ها پیش از این بوده و بنا به گفته مقام‌های قضایی، این قاضی مرداد ۹۸ از کشور خارج شده است. البته منصوری چندی پیش ویدئویی منتشر کرد و گفت که خروجش از کشور برای درمان بوده است و قطعا به ایران باز می‌گردد. او مدعی شد که چندی پیش از راه زمینی قصد بازگشت به ایران را داشته، اما به دلیل شرایط کرونا و بسته بودن مرزها نتوانسته است برگردد.

انتشار خبر حضور منصوری در آلمان باعث شد عده‌ای مانع از بازگشت او به ایران و فراهم کردن زمینه محاکمه‌اش در آلمان شوند. از سوی دیگر روز ۲۳ خرداد فردی به نام سعید منصوری که خود را برادرزاده قاضی منصوری معرفی کرد، مدعی شد غلامرضا منصوری روز ۲۱ خرداد به سفارت ایران در بخارست برای بازگشت به ایران و حضور در دادگاه مراجعه کرده بود.

به روایت سعید منصوری، شامگاه ۲۲ خرداد حال قاضی منصوری بد می‌شود و به همراه ماموران سفارت به بیمارستان می‌رود، ولی در بیمارستان توسط پلیس بخارست بازداشت شده است.

منصوری سابقه صدور احکام سنگین برای برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود در کارنامه خود دارد. همین مسئله باعث شد که در روزهای گذشته فعالان رسانه‌ای خاطرات خود را از رویارویی با او در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

با توجه به آزادی مشروط منصوری در رومانی این احتمال مطرح شده که اگر او از دولت رومانی تقاضای پناهندگی کند امکان استردادش دیگر وجود ندارد و او نیز سرنوشتی شبیه به خاوری رییس فراری بانک ملی پیدا می‌کند.

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم معرفی رئیس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: یکی، دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آنها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران برمی‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است؛ به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضائی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از روز جمعه این فرد در اختیار پلیس اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلا ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود.

براساس این گزارش، در جلسه دوم رسیدگی به اتهامات طبری و هم‌دستانش نماینده دادستان هرگونه همکاری قاضی منصوری و حتی ادعای خروج برای درمان را نیز رد کرد و گفت: او هیچ گواهی پزشکی‌ای به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد، آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد.

همچنین منصوری مدعی شده بود قبل از ماجرای طبری و بی‌اطلاع از شرایط از کشور خارج شده است که نماینده دادستان گفت: او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت! گمان می‌کردیم ایشان ایران است و به وقتش او را احضار خواهیم کرد. حال بر اساس تأیید سخنگوی قوه قضائیه قاضی متواری دستگیر شده و به‌زودی به کشور بازخواهد گشت و باید دید سایر متهمان متواری این پرونده چه زمانی شناسایی و به کشور بازگردانده خواهند شد.

ظاهرا قرار نبود که پای قاضی مشهور پرونده باند طبری به پای میز محاکمه باز شود. قاضی غلامرضا منصوری در حالی از پنجره هتلی در رومانی سقوط کرده است که قرار بود برای محاکمه به ایران بیاید نه برای خاکسپاری.

قرار بود جلسه بعدی دادگاه برای اظهار نظر درباره سرنوشت او و احتمال بازگردانده شدن به ایران ۱۰ ژوییه، حدود سه هفته دیگر برگزار شود اما مرگ ناگهانی و عجیب قاضی منصوری این بخش پرونده را ناتمام گذاشت.

منصوری هفته گذشته اعلام کرده بود به محض باز شدن مرزها به ایران بازمی‌گردد اما جنازه بی‌جان او امروز نزدیک هتل محل اقامتش در بخارست پایتخت رومانی پیدا شد. کارکنان هتل با شماره ۱۱۲ تماس گرفتند تا پیدا شدن جسد را به پلیس اطلاع بدهند. نیروهای پلیس بخارست سرگرم بررسی موضوع هستند اما گمان می‌رود منصوری با پریدن از پنجره خودکشی کرده باشد.

پلیس پایتخت رومانی هنوز درباره علت مرگ منصوری و سرنخ‌های موجود در این پرونده اظهار نظر نکرده است.

سیدعباس موسوی عصر جمعه ۳۰ خرداد ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران، ضمن تأیید خبر مربوط به درگذشت قاضی منصوری، گفت: منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: ایشان مدتی قبل به سفارت ایران مراجعه و درباره نحوه بازگشت خود به ایران رایزنی کرده بود و از آنجا که تحت تعقیب قوه قضاییه ایران از طریق پلیس بین‌الملل بود، توسط پلیس اینترپل رومانی دستگیر شد. بر این اساس ما از مقامات و پلیس رومانی می‌خواهیم به وظایف قانونی خود عمل کرده و در خصوص نحوه و علت دقیق این حادثه گزارش رسمی ارائه کند.

منبع: همشهری آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    رشوه خورفراری دررومانی عجبا

  • کاربر ناشناس
    0

    شریک دزد ورفیق قافلهبود

  • کاربر ناشناس
    0

    گوش بر

  • مجید
    0

    این توجیه ها چیست که گویا طرف تلفن خود را در ایران گذاشته و دستگاه های به ان طویل وعریضی خیال کرده متهم در ایران است !!! با استعلام از پلیس مرزی در عرض چند ثانیه بسا‌دگی مسئله روشن میشد : سوال این جاست چرا

  • ابروهیم ایرانپور
    0

    قاضَی منصوری فرد از خدا بی خبری بود که با نفوذ در کسوت روحانیت لباس مقدس پیامبر را به تن کرد وبا فریب افکار عمومی جامعه در نفوذ به دستگاه قضایی کشور وارد دستگاه عدالت شد وبه عنوان قاضی در دستگاه قضایی مشغول بکار گردید .او نتوانست جلوی نفس اماره را بگیرد وبا فریب خوردن از شیطان ووسوسه های شیطانی فردی شیاد وکلاهبردار گردید .وسوسه ی پول وجاه وقدرت او را فریفته وبا گرفتن رشوه دین ودنیا وآخرت خود را فروخته واکنون خاص وعام از او به زشتی یاد می کنند .او اسیر وسوسه های شیطانی گشته که او را فریب داده وبه خاطر هوسرانی حاضر گشت که آبروی خود وخانواده وزن وفرزند وفامیل خود راببرد .جایگاه قضاوت از او فرد را بوجود آورد که از آتش جهنم ودوزخ وبهشت .جهنم ودوزخ را برای خود برگزیند .نداشتن ایمان واعتقاد به خدا وبصیرت او را عاقبت به شر نمود .ودر حالی که با ذلت وخواری از وطن خود متواری گشته در هما نجا به درک واصل شد .او مایه ی ننگ برای انسانیت وشرافت انسانی ودستگاه قضایی ومیهن ومردم کشور بود تاریخ از او به عنوان دزدی که به بیت المال دستبرد زده ورشوه گیرومال حرام خوار یاد نموده ولعن ونفرین خواهد نمود .ابراهیم ایرانپور مبارکه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها