دورخیز مجلس یازدهم برای اجرای قانون خاک‌خورده تسهیل ازدواج جوانان

مقصر اصلی بالا رفتن سن ازدواج کیست؟

چند سالی است که مشکلات اقتصادی کشور مبحث ازدواج و تشکیل خانواده را به گوشه رینگ برده، تا جایی که ازدواج در سنین واقعی خود کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مقصر اصلی بالا رفتن سن ازدواج کیست؟

چند سالی است که مشکلات اقتصادی کشور مبحث ازدواج و تشکیل خانواده را به گوشه رینگ برده است، تا جایی که ازدواج در سنین واقعی خود کمی عجیب به نظر رسیده و بسیاری از دختران با نزدیک شدن به مرز ۳۰ سالگی و پسران تا اواخر دهه ۳۰ زندگی خود سراغ ازدواج نمی‌روند که یکی از عوامل آن نبود شرایط مناسب برای تشکیل زندگی مشترک است، این در حالی است که نمایندگان حدود ۱۵ سال پیش طرحی را برای تسهیل ازدواج جوانان به تصویب رساندند.

سال ۸۴ در مجلس شورای اسلامی قانونی با نام «قانون تسهیل ازدواج» در قالب ۱۳ بند به منظور حمایت مالی از جوانان و ارائه تسهیلات لازم برای ازدواج تدوین شد، اما با گذشت ۱۵ سال از تصویب آن، همچنان مسکوت مانده و دولت‌ها به بهانه‌های مختلف آن را پشت گوش انداخته‌اند.
قانونی که طبق آن باید برای توانمند‌سازی زوجین و کمک به امر ازدواج، صندوقی تحت عنوان اندوخته ازدواج جوانان تأسیس می‌شد تا به زوج‌های واجدالشرایط وام ودیعه مسکن برای اجاره‌کردن خانه پرداخت کند. طبق این مصوبه اگر یکی از زوجین نتواند جایی مشغول به کار شود، حداکثر برای دو سال بعد از ازدواج می‌تواند مبلغی را برای کمک‌هزینه زندگی به‌عنوان قرض‌الحسنه دریافت کند.

////

وقتی کسی اجرای قانون تسهیل ازدواج را گردن نمی‌گیرد!

همچنین بر اساس این قانون، دولت موظف است برای سکونت زوج‌های جوان خانه‌هایی را تهیه کرده و از آنها اجاره منصفانه‌ای دریافت کند و تمام دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها موظفند امکانات رفاهی خود را برای تسهیل ازدواج جوانان مانند برگزاری جشن عروسی در اختیار زوجین قرار دهند. علاوه بر این، با اجرایی‌شدن این قانون برای دسترسی به فرصت‌های شغلی، وام ازدواج و مسکن افراد متأهل در اولویت قرار خواهند گرفت و روند فعالیتشان سرعت بیشتری به خود می‌گیرد، اما این امر تاکنون محقق نشده است.

قانون «تسهیل ازدواج جوانان» درحالی مسکوت مانده و کسی مسئولیت اجرای آن را نمی‌پذیرد که رهبر انقلاب بارها سراغ قانون را گرفته‌اند و لزوم اجرای آن را یادآورد شده‌اند. در سال ۹۵ وقتی رهبر انقلاب سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند صریحا یکی از موارد سمت و سوی حرکت نظام را ایجاد نهضت فراگیر برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان بیان کردند. اما این قانون عملا به غیر از بر سر زبان‌ها و روی کاغذها به جایی نرسید و مانند باقی موارد ابلاغی این نامه، مسکوت ماند.

دستگاه‌های متولی اجرای تسهیل ازدواج گزارشی به مجلس ندادند

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد می‌گوید: قانون تسهیل ازدواج در سال ۸۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که متأسفانه تاکنون هیچ گامی به منظور اجرای این قانون برداشته نشده است و بنده و نمایندگان دیگر در مجلس دهم سعی کردیم تا از دستگاه‌های مرتبط درباره روند اجرای این قانون گزارش بگیریم، اما هیچ‌کدام از سازمان‌های متولی گزارشی به ما ندادند.

او افزود: نمایندگان مجلس گزارشی را در قالب شکایت از دستگاه‌های مجری این قانون به قوه قضاییه ارائه کرده‌اند و در حال پیگیری پرونده هستیم و تلاش داریم تا موضوع ازدواج و تشکیل خانواده مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

////

اجرا نشدن قانون به سه دلیل عمده

چندی پیش سینا کلهر، مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس می‌گوید که قانون تسهیل ازدواج جوانان به سه دلیل عمده در این بیش از ۱۴سال اجرایی نشده است: «اشکال اول این است که این قانون، نهادهای مجری را به طور دقیق مشخص نکرده است. یعنی تکلیفی تعیین شده و حکمی بیان شده است که نهاد اجراکننده آن مشخص نیست. به همین دلیل وقتی قانون اجرا نمی‌شود نهاد ناظر نمی‌داند که مقصر کیست.

کلهر ادامه می‌دهد: «دلیل دوم برای اجرایی نشدن قانون مذکور مشخص نبودن منابع مالی است. مثلا مشخص نیست که هزینه تاسیس صندوق اندوخته ملی جوانان باید از کجا بیاید؟ در جایی از قانون می گوید دولت موظف است بر اساس منابع بودجه سنواتی کار الف را انجام بدهد. دولت هم می گوید بودجه سنواتی من اصلا منبع ندارد! آخرین مورد هم عدم ضمانت اجراست. در دل خود این قانون حکمی وجود ندارد که اگر کسی تخلف کرد و مواد قانون را اجرا نکرد، چه اتفاقی برای او می افتد.»

مجلس باید اختیارات دولت را به تکلیف تبدیل کند

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد معتقد است که مجلس یکی از مقصران اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج است، او به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: مجلس نباید این قانون را به نحوی به تصویب می‌رساند که تمام اختیارات به دولت واگذار شود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: مجلس در صورت عدم ارائه آیین نامه اجرایی قانون مذکور اختیارات دولت را به تکلیف تبدیل خواهد کرد.

او در ادامه صحبتهای خود متذکر می‌شود که قانون تسهیل ازدواج جوانان در زمان خود بسیار مترقی بود و صندوق و ستادهایی را برای حمایت از جوانان در امر ازدواج و وظایفی را برای وزرای دولت، استاندارن و بانک‌ها در این خصوص پیش بینی کرده بود و این ضعف دولت‌ها محسوب می‌شود که تاکنون چنین قانون مترقی را عملیاتی نکرده‌اند.

////

اخیراً محمدجواد عسگری، نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ازدواج گفت که پیشنهادی برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج به زوج‌های جوان در قالب طرحی با یک ماده واحده تهیه کرده‌ایم که تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس خواهد شد.

اکنون ۱۵ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان می‌گذرد، آن هم وقتی میانگین سن ازدواج هر سال افزایش می‌یابد و مشکلات اقتصادی از عمده مسائلی است که راه تشکیل زندگی مشترک را بر جوانان سد کرده است، حالا نگاه‌ها به نمایندگان مجلس یازدهم دوخته شده تا شاید آنها بتوانند این قانون را به جریان انداخته و برای اجرای آن ضمانت مشخص کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • کاربر ناشناس
    0

    فلاکت

    نظرات شما -
    • ۰۰۰
      0

      اتفاقا قشر ضعیف جامعه هم زودتر ازدواج میکنن هم بیشتر بچه دار میشن ...

    • ناشناس
      0

      اره. زودتر ازدواج میکنندتند تند بچه بعدش باباهه ناتوان ازکار میشه. وچندتا بچه به کودکان کار اضافه میشه

  • حسن
    0

    خدارحمت کنه ماهارواون دنیاوجودنداره کسی جواب گوباشه همه جوونای دهه۶۰ نابودشدن والا ماراضیی هستیم بیایین بکشین راحتمون بکنین اسلام ناب محمدی یعنی بروبمیر

    نظرات شما -
    • م
      0

      به دهه 60 ها توهین نکن ما ها موش ازمایشگاهی بیش نبودیم دیگه کار از این بهتر

  • مهدی
    0

    العان به من میگن پیر پسر...

  • کاربر ناشناس
    0

    اره دیگه فلاکت

  • ناشناس
    0

    ازدواج زیر بنایی اولیه دارد شغل درامد مسکن نبود گرانی درامد بسیار بالا با 3 میلیون در صورت شاغل باشید مگر میشود زن گرفت وقتی امید به اینده انگیزه رفاه حداقل وجود ندارد مگر شوخی است طرف اولین جرقه خیانت می زند تمام زندگی هفت نسل گذشته به عنوان مهریه می گیرد وخیلی ها هم در کنار مهریه گرفتن به ثروت ها باد اورده می رسند تا برای همیشه نابود تان کنند با حق وناحق کردن هر طور فکر می کنید به بن بست ختم میشود عده اندکی اقازداه وخلنم زاده می توانند با این اوضاع ازدواج نمایند.

  • رضا
    0

    مثل همیشه آمریکا و رژیم صهیونیستی. البته حق ملت همینه

  • بعنوان یک مادر
    0

    1مسکن2شغل مناسب3طمع جوانها برای یکشبه پولدارشدن4ولنگاریهای اجتماعی که روابط ازاد وبی تعهد دارن5وازهمه مهمتر دلشوره والدین که دخترشون دست کی برای یکعمر میخوان بسپرن

  • پارسی
    0

    مسئولین باید بعد از چهل سال به این واقعیت پی برده باشند که ازدواج نیز مانند تمام مسائل دیگر جامعه امری دستوری و از بالا به پائین نیست که با فرمان و دستور انجام پذیرد بلکه مقدمات اساسی و پایه ای دارد که از جمله می توان به وجود فرصت های شغلی ، امید به آینده حس آرامش و آسایش در جامعه و ....وابسته است و نمی توان با دستور جوانان به ازدواج و فرزند آوری به این امر اقدام نمود بلکه اگر مسئولین و حاکمان به وظایف خود عمل کنند جوانان امروزی با آگاهی و اطلاعاتی که دارند خود بهتر میدانند و میتوانند برای خود تصمیم بگیرند و عمل کنند.

  • بی‌نام‌
    0

    بدبختی از دست دزدهای آزاد و دروغ‌های‌رئیس‌دزد‌ها

  • عابد
    0

    من الان 30 سالمه . همه خانواده دوست و همسایه میگن چیکار میکنی چرا ازدواج نمیکنی . خداییش چجوری؟ من ماهی سه میلیون حقوقمه به پیر و پیغمبر اخر ماه یه هزاری نمیمونه . خرج ها بالا میری سوپری و میایی کم کم 50 تومان باید وسیله بخری برای دو وعده غذا . وام ازدواجم که باید بدی برای رهن خونه بعدش چی ؟باید تا 30 سال زحمت بکشی و بدبختی و دلت به یک عید خوش باشه که شش روزش بری مسافرت . بعد سی سال تازه میتونی بازنشستگی بگیری و زندگی کنی یعنی 60 سالگی خدا لعنت کنه کسایی که اینطور کردن

  • ناشناس
    0

    شما مشکلات اقتصادیو حل کنید خود ب خود امار ازدواج میره بالا.

  • ناشناس
    0

    من واقعا نمیدانم که چه کس دیگری میتواند مثل مسئولین ما نکبت به بار بیاورد؟

  • م
    0

    این مملکت مثل اینکه همچی زوری و قرعه کشی و تو نوبت خوابیه شما دست به هیچی نزنید خود بخود همچی درست میشه.

  • مری
    0

    تقصیرپدارنمونه که گول شعارهای اب وبرق مجانی خوردن الان هم دوبله وسوبله میگیرن ازشون هم یه ارزن بهشون احترام نمیزارن .پولشون بیارزش.. نون شب ندارن.. نمیدونم چرابازباورمیکنن الانم نون ونمک میخورن سران نون بره.. بعدبهشون میگن نگران نباشیدشماهم توبهشت میخوریداینابازباورمیکنن .حهالت تقصرییکه که کسی به عهده نمیگیره

  • شهرام
    0

    من ۳۵ سالمه نتونستم ازدواج کنم بخاطر بی پولی بیکاری تف به این زندگی پر پر شدیم رفت

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط خدایاگرانی هزینه جهیزیه مخصوصا طلا قلب جوانان راشکستنند

  • ذوالقرنین
    0

    مخفی کردن سن فرزند آوری خصوصا در دختران یعنی نابودی کشور چون دیگه نسل جوانی نخواهد بود.مشاوران ازدواج به جا ی گفتن حقیقت دنبال زیر میزی هستند چرا برا دادن دختر زیر بیست سال به اجنوی نه مال نه تفاهم نه سن مطرح میشه اما برا جوان ایرانی اونقدر مشکل درست میکنند تا چهل سالش بشه در چهل سالگی دیگه فرزند نخواهد بود

  • مجرد
    0

    من الان ۳۸ سالمه شغل ام دست فروشی هست . از الحاظ سالم هستم . ولی بی پول . جای تاسف دارد . انشالله حق هرچه مجرد را از اختلاس گران بگیرد

  • م.ح
    0

    دوتا از پسرانم به مرز ۳۰سالگی رسیدند بخاطر بیکاری و عدم ثبات اقتصادی و نداشتن آینده ای روشن تن به ازدواج نمی دهند. آقایان سیاسیون و حکمرانان بفکر این جوانان باشید.

  • نامدار
    0

    سیاست بازی وتصمیمات غلط

  • کاربر ناشناس
    0

    مجلس و دولت مقصرند

  • کاربر ناشناس
    0

    مجلس ضعیف عامل بدبختی تمام مصیبتهاست مینشینند دور هم طرح و نظر میدن حتما اضافه کار زیادی هم میگیرند ولی به عمل نمیرسه تکلیف نمشه پیگیر ی نمیشه تاریخ محدود تعیین نمیشه وعده ۱۴ ساله یابیشترم داریم مردم را چی فرض میکنید

  • بنده خدا
    0

    حکومت !

  • hossein 33
    0

    با سلام عرض ادب خدمت همه حضار گرامی میخواستم چند نکته اصلی که مربوط به تأخیر انداختن سن ازدواج جوانان بدبخت ایرانی بگم، اولین نکته و اصلی‌ترین نکته سربازی هستش که این جوان بدبخت ۲ دوسال یکی از بهترین سال های عمر خود را در پادگان ها بگذارند،و هیچ أمنیتی نداشته باشند، آینده مبهم و روشنی برای جوان ایرانی وجود نداره به امید آینده بهتر، که هیچ وقت نمیاد تا تغییر این نظام استبدادی و دیکتاتوری

  • hossein 33
    0

    ایرانیان از کمترین حقوق بشری خود محروم هستند که می‌توان به ازدواج اشاره کرد،که واقعاً ازدواج برای جوان ایرانی به یک رویا تبدیل شده، تمام معضلات و این بدبختی ها هم از سوی دولت هم از سوی خانوادها هست که بسیار سختگیرانه عمل می کنند، به امید آینده روشن، از ماست که برماست ۴۰ ساله بلا نسبت حضار مثل سگ داریم زندگی می‌کنیم واقعاً افسوس می‌خورم تو ایران به دنیا اومدم، از مدیر محترم سایت خواهش میکنم نظرات ثبت کنید با تشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها