اتحادیه آفریقا دخالت‌های خارجی در لیبی را محکوم کرد

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا ضمن ابراز نگرانی شدید خود از ادامه بحران در لیبی، دخالت‌های خارجی در امور این کشور را که موجب وخامت شرایط بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن می‌شود، محکوم کرد.

اتحادیه آفریقا دخالت‌های خارجی در لیبی را محکوم کرد

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، شرکت‌کنندگان در نهصد و بیست و نهمین نشست عادی اتحادیه آفریقا در پایان با انتشار بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از ادامه درگیری‌ها در لیبی که به تضعیف تلاش‌های انجام شده برای مبارزه با کوئید ۱۹، وخامت شرایط ناپایدار اجتماعی و اقتصادی در این کشور و نیز وخامت مشکلات مهاجران و پناهجویان منجر می‌شوند، ابراز کردند.

این نهاد آفریقایی که الجزایر ریاست نشست‌های آن در ماه ژوئن را بر عهده دارد، بار دیگر دخالت‌های خارجی در مسایل مربوط به صلح و امنیت را که موجب تضعیف حاکمیت ملی و تلاش‌ها برای برقراری صلح می‌شوند، به شدت محکوم کرد.

همچنین اتحادیه آفریقا تاکید کرد، هر گونه حمایت خارجی از تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت در این قاره باید به خوبی هماهنگ و در مسیر تحقق اهداف و اولویت‌های این اتحادیه و در چارچوب برنامه‌های آن برای زمین گذاشتن سلاح‌ در آفریقا باشند.

شورای یاد شده توجه به درخواست موسی فکی محمد، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا برای توقف درگیری‌ها و تضمین آن را خواستار شد.

همچنین این شورا تعهد انسانی همه طرف‌های درگیر در لیبی به توقف فوری درگیری‌ها را برای کمک به اقداماتی که کشورهای عضو اتحادیه و طرف‌های انسانی ذی نفوذ برای مقابله با کرونا در پیش ‌گرفته‌اند، خواستار شد. این درخواست همسو با فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بود.

اتحادیه آفریقا در حالی این موضعگیری را در پیش گرفته که ترکیه حضور نظامی خود در لیبی را تقویت کرده و از دولت طرابلس (دولت وفاق ملی لیبی) حمایت نظامی کرده و مزدورانی را از سوریه به آنجا اعزام می‌کند.

بیانیه یاد شده حدود ۲۴ ساعت پس از آن منتشر شد که یک مسؤول در دفتر ریاست جمهوری فرانسه فاش کرد که این کشور قصد دارد مذاکراتی را با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای بررسی نقش خصمانه، غیر قابل پذیرش و رو به فزونی ترکیه در لیبی انجام دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها