خبرفوری به بهانه تنش‌های اخیر بین ایران و آژانس بررسی می‌کند

رویای اروپایی به باد رفت؛ شیفت ایران به سمت روسیه و چین / آیا خروج ایران از برجام و NPT نزدیک است؟

ایران تا نوامبر از برجام خارج نشده و تنها سطح بازرسی‌ها را پایین می‌آورد تا ببیند نتیجه انتخابات آمریکا چه می‌شود. با این حال یک واقعیت غیرقابل انکار است: تهران نگاه به غرب را رها کرده و به آغوش متحدان شرقی بازگشته است.

رویای اروپایی به باد رفت؛ شیفت ایران به سمت روسیه و چین / آیا خروج ایران از برجام و NPT نزدیک است؟

به گزارش خبر فوری ، ماجرای رافائل گروسی و ایران هر لحظه سخت تر و سخت‌تر می‌شود. طبق گزارش‌ها، چالش هسته‌ای ایران و آژانس انرژی اتمی وارد فاز جدیدی شده و حتی می‌تواند به زودی منجر به نابودی برجام هم شود.

ماجرای گروسی و بیانیه سه کشور اروپایی

ماجرا از زمانی شروع شد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه مدعی شد که ایران مانع از دسترسی آژانس به دو سایت هسته ای در کشورش شده است. بعد از این کنفرانس، سه کشور اروپایی(آلمان و فرانسه و انگلیس) هم با تنظیم قطعنامه‌ای از ایران خواستند که همکاری کامل با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد. و این اقدام باعث افزایش تنش بالقوه بین ایران و اروپا گردید.

آمریکا و تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی

حالا ایران بیش از گذشته در تقابل با اروپا و سازمان ملل قرار گرفته است. بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپا سعی کرد حداقل در لفظ حمایت خود را از ایران نشان دهد. اما اکنون شرایط تغییر کرده است. معادله هسته ای پیچیده تر شده و شاید منشا این اتفاق را هم باید در آمریکا جستجو کنیم.

ایالات متحده آمریکا که در سال 2018 از برجام خارج شده، حالا سعی دارد که از طریق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اتمی بار دیگر در روند معادلات هسته‌ای ایران دخالت کند.

اما تحریم تسلیحاتی شورای امنیت چیست؟ تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران از 13 سال پیش خرید و فروش سلاح با ایران را ممنوع کرده اما پاییز امسال به پایان می‌رسد. اتمام این تحریم به ایران فرصت می دهد با کشورهای دیگر معاملات تسلیحاتی داشته باشد و جنگ افزار جنگی بخرد.

آمریکا از مدت‌ها پیش سعی دارد مانع از این اتفاق شود. تیم ترامپ از طریق بازگشت به برجام و ارائه پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تصویب قطعنامه سعی کرد این تحریم‌ها را تمدید کند؛ با این حال، این اتفاق به علت خروج این کشور از برجام شدنی نبود و با واکنش اروپا و روسیه و چین هم مواجه شد.

حالا آمریکا از طریق متحد منطقه ایش رژیم صهیونیستی سعی دارد که مساله نظارت از سایت‌های هسته ای ایران را بهانه قرار داده و به هدف خود یعنی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی برسد.

چرخش دیپلماتیک دولت از اروپا به متحدین قدیمی

اگرچه اصل تقابل شورای امنیت و اروپا با ایران به آمریکا باز می‌گردد اما نباید فراموش کرد که این اتفاق منجر به تیره تر شدن بیشتر و بیشتر ایران و اروپا می‌شود. سیاست دولت روحانی از ابتدا طرح دوستی با اروپا بود. روحانی در تئوری دیپلماسی خود اروپا و سه کشور بزرگش(آلمان و فرانسه و انگلیس) را به چین و روسیه ترجیح می‌داد. با این حال، دوری هر چه بیشتر ایران و اروپا به علت مسائل پسابرجامی، روحانی و ظریف را مجبور کرده و می‌کند که به سمت روسیه و چین چرخش کنند.

نشانه‌های این شیفت دیپلماتیک در این روزها فراوان بوده است. به طور مثال، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت اخیر ضمن هشدار به آمریکا از چین و روسیه دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت خواست در "برابر توطئه" ایالات متحده ایستادگی کنند. حسن روحانی در این جلسه گفت از "چهار کشور عضو دائم شورای امنیت مخصوصا از دو کشور دوست خود روسیه و چین توقع داریم به خاطر منافعی که در توافق هسته ای مدنظر منطقه و جهان بوده است در برابر توطئه آمریکا بایستند".

در همین جهت، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین الملل و سازمان ملل در وین نیز در میان خبرنگاران گفت: "هرگونه تصمیم سیاسی با سوءاستفاده از شورای حکام، موجب تضعیف همکاری های ایران و آژانس می شود."

روسیه و چین نیز در اجابت تقاضای روحانی اعلام کردند که با طرح آمریکا مبنی بر قطعنامه علیه ایران یا تمدید تحریم‌های تسلیحانی ایران مخالف هستند. وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین در نامه ای به رئیس سازمان ملل تاکید کرد: " چین قاطعانه از اعتبار قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و برجام حراست می‌کند و با اقدام آمریکا در تلاش برای تصویب تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت موافقت نخواهد کرد".

همچنین لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) نیز نامه ای جدا به گوترش نوشته و در آن آمریکا را به ایجاد تنش با ایران و نقض برجام و قطع‌نامه شماره 2231 محکوم و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اقدامی زیادی خواهانه نامید.

به نظر می‌رسد که سیاست هسته‌ای ایران بر مبنای همین اتفاقات در حال تغییر است. این تغییر به طور ضمنی در صحبت‌های عباس عراقچی(معاون وزیر خارجه ایران) وجود دارد. عباس عراقچی در نشستی که مدتی پیش در مسکو برگزار شد با یادآوری همکاری ایران در موضوع هسته‌ای به نحوی طرف‌های غربی برجام را تهدید و عنوان کرد: "اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد]قرار گیرد، این به‌معنای آن است که «دکترین هسته‌ای» ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم."

این سخن به خوبی نشان می‌دهد که ایران شاید به افزایش سطح غنی سازی و دیپلماسی هسته ای قبل از دولت یازدهم بازگردد و برای پیشبرد این هدفش به سمت دوستی بیشتر با روسیه و چین پیش برود.

واکنش‌های 5 گانه ایران؛ سخت ترین و نرم ترین اقدام ایران کدام است؟

اکنون سوال این است که ایران با اروپا و آمریکا و به خصوص برجامی که سرنوشتش به اندک ارتباط ایران و اروپا و سازمان ملل وصل است چه می‌کند؟ طبق گزارشی که چندی پیش توسط خبرگزاری مهر منتشر شد، ایران ممکن است 5 اقدام کلی را (در صورت تمدید تحریم های تسلیحاتی توسط سازمان ملل) دنبال کند. این اقدامات احتمالی به شرح زیر هستند:

الف. محدود کردن بازرسی‌ها، در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی

ب. افزایش سطح غنی‌سازی

ج. عدم اجرای پروتکل الحاقی

د. خروج از NPT (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای)

ه. خروج از برجام

هر کدام از این اقدامات در صورت پیگیری می‌تواند نتایج گوناگونی داشته باشد. پیش از این گزارش‌های بسیاری در مورد خروج از NPT نگاشته شده است( اینجا بخوانید ).

فارغ از مساله خروج از NPT که می‌تواند عواقب شدیدتری داشته و روابط ایران و سازمان ملل را بدتر کند، خروج از برجام و عدم اجرای پروتکل الحاقی می‌توانند به عنوان اقدامات سطح متوسط ایران در نظر گرفته شوند. اما اگر ایران بخواهد تا جای ممکن روابطش را با اروپا و سازمان ملل حفظ کرده و برجام را هم زنده نگه دارد احتمالا اقدام اول یعنی محدود کردن بازرسی‌ها را پی بگیرد.

اما اینکه ایران کدام یک از این سیاست‌ها را پی می‌گیرد مساله ای است جدا که باید به آن پرداخت.

ایران، انتخابات آمریکا و توقف استراتژیک

گزارش خبرگزاری مهر و طرح 5 گانه محتمل ایران بازتاب بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است. المانیتور یک از این رسانه‌ها بود که ضمن اشاره به این طرح‌ها روابط ایران و اروپا را پرابهام و تیره دانست.

در این بین مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) نیز در تحلیلی تاکید کرد که آینده برجام و رابط ایران و اروپا بسته به انتخابات آمریکا دارد. این نظر به خصوص می‌تواند راهگشا باشد. بسیاری معتقدند اگر جو بایدن که روزگاری معاون اوباما بوده بتواند دونالد ترامپ را شکست دهد آنگاه می‌توان امیدوار بود که آمریکا به برجام بازگشته و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی یا قطعنامه شورای امنیت نیز کان لم یکن شود. می‌توان از این رای این را هم نتیجه گرفت که احتمالا ایران تا نوامبر اقدام به خروج از برجام نکرده و صرفا سطح بازرسی‌ها را پایین آورد تا ببیند نتیجه انتخابات ایالات متحده چه می‌شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • محسن
    0

    غربی ها هرچه می‌توانستند علیه ما انجام داده اند با خروج ایران از برجام یا آن پی تی، کار خاصی نمیتوانند علیه اقتصاد ما بکنند، فقط چند بیانیه علیه ما خواهند داد.

    نظرات شما -
    • .
      0

      شب دراز و قلندر بیدار قبل از برجام رو یادمون نرفته که همه نظام با نرمش قهرمانانه برای فرار از تبعات همون کاغذپاره ها به دست و پا افتادن و همون شروع دوران مذاکرات و پس از برجام ۵ سال آرامش رو برای مردم به ارمغان آورد و طی ۵ سال دلار از شروع مذاکرات که ۳۷۰۰ تومن برای اولین بار پس از ۵ سال تا قبل از خروج آمریکا از برجام ۳۳۰۰ تومان بود یکجور از غربی ها می گید انگار روسیه و چین شرقی عضو شورای امنیت نیستند و اونها به تحریم ها رای مثبت ندادن بیشترین سود رو روسیه از تحریم ایران با فروش نفت بیشتر بجای ایران داره می برد خوابید و نمی دونید دوران شرق و غرب تمام شده

  • آریایی
    0

    ایران از سال 58 در دامان روسیه و چین پرورش یافته و می یابد !!!!!

  • محمدی
    0

    آغوش متحدین گرمه آیا؟؟؟؟

  • مسعود
    0

    سازمان ملل کیلوچنده؟سازمان ملل اروپا وآمریکا واسرائیله.درش روگل بگیریدپول مردم بدبخت روهم به این حرمزاده ندید.

  • علی محمد صادقیان
    0

    برجامیون خیال پرداز کجا هستن , مملکت رو به باد دادن و هنوز هم از خود تعریف میکنن .

  • هادی
    0

    بازیبدیشروعشدهمرگبرروسیه

  • بنده خدا
    0

    یادش بخیر شعار نه "شرقی نه غربی جمهوری اسلامی " الان شعار شده "توروخدا غربی اگه نشد توروخدا شرقی"

  • .
    0

    فوق فوقش ایران تبدیل به کره شمالی دوم خواهد شد.به نظرتون این همه نهدید دنیا به خروج از این و ان قرارداد جز بدبختی چه دستاوردی برا مردم خواهد داشت.دوستان ایران چه کشورهایی هستند؟سوریه.حماس گروههای مسلح لبنانی ونزوئلا کره شمالی کوبا.همه بدبخت و تحت تحریم..

    نظرات شما -
    • احمد باجلان
      0

      طرز تفکر امثال جنابعالی مملکت رو به این روز انداخته. آمریکا به همراه اربابان اروپایی اش جز ذلت و فلاکت این ملت و مملکتو نمیخوان. چرا حالیتون نیست؟!!!!!!

  • ع ج
    0

    ۴۰ سال در آغوشه متحدینم

  • ه
    0

    مسخره اس شعار انقلاب نه شرقی نه غربی بود حالا شده شرقی!!!!

  • سوخته دل
    0

    سازمان ملل یعنی شکایت یزیدرابه معاویه بردن همش خودشونن کارکنان ملل همش جاسوس امریکاهستندیعنی دهن امریکاست

  • علی اکبر پرهیزکاری
    0

    ایران هرگز نباید به خارج از ایران هیچگونه وابستگی داشته باشد، ما باید با بلوک شرق تجارت کنیم وغرب وآمریکا رو برای همیشه زیر پا له کنیم، ایران وغرب مصداق همان،، حقیقت،، حق وباطل است وهرگز باهم سازگاری ندارد، پس باید باواقعیت حرکت کنیم.

    نظرات شما -
    • آریا مهری
      0

      هنوز تو دوران جنگ سرد به سر میبری عمو، بلوک شرقی نمونده، تمام کشور های به قول شما بلوک شرق سابق، امروز جزوه متحدین آمریکا هستند،از خواب بیدار شو، جمهوری اسلامی مثل زنان فاحشه از بغل این به بغل اون یکی میبره، حکومتی که تکیه به مردمش نداشته باشه، مجبوره به بیگانه باج بده،،،،وضعیت جمهوری اسلامی به شکلی شده که به هوای اینکه یه بوس به آمریکا نده، داره به نصف دنیا لواط میده،،،، تا حالا آچمز به گوشت خورده،،، این وضعیتی که نظام به اون دچار شده، مذاکره بکنه سوخت کرده، مذاکره هم نکنه سوخت کرده، این حاصل سیاست (اگر سیاستی وجود داشته باشه) غلط چهل ساله است

  • رضا35
    0

    توکل برخدادوران سختیه توهیچ دوره ای انقددشمن نداشتیم ولی اگراتحادوهمدلی باشه بخداکمرآمریکامیشکنه ایران هیچوقت مثل کرشمالی یاسوریه نمیشه اولن انقدازلحاظ نظامی نیرووقدرت داره که کسی جرآت چپ نگاکردن به خاکمونونداره دومن بااینهمه منابعوتنوع همسایه که البته همشون دراکثرمواقع تحت نفوذایرانن نمیشه ایرانوتحریم کردصدالبته روسیه تمام قدتوهمه مساعل کنارایرانه چون خوب به قدرتونفوذایران واقفه واینکه میدونه اگرایران کم بیاره نفربعدی خودروسیه است همه مشکلاتودرک میکنیم وهمه دنیامشکلات مالی وجودداره چه برسه ب ایران بااینهمه دشمنی ولی اینهانقشهای بسیارشومتری دارن که فقط بااتحاد میشه شروکم کرد

    نظرات شما -
    • کارگر بدبخت
      0

      مثلا کمر امریکا بشکنه دزدامونم حیا میکنن فساد کم میشه دروغ کم میشه ظلم از بین میره و... امریکا باید باشه تا همه چی گردنش بیفته

  • مریم
    0

    ی زمانی می گفتن نه شرقی نه غربی!حالا شده فقط شرقی! در صورتیکه روسیه یا همون شوروی سابق بیشترین جنایت رو در طول تاریخ بشر به ایران کرده!کاش شعار مملکت ما این بود با دوستان مروت با دشمنان مدارا، عمر مردم ایران به بدبختی و فلاکت رفت، البته نفع اکثر مسئولان در همین دشمنی های بیهوده ست اگه برای ما آب نداره برای اونها که نون داره!

  • کارگر
    0

    این پول بی صحاب بیکاری کرونا رو کی میریزن داریم ممیریم از گرسنگی گور پدر اژانس و ایناو اونا

  • رسولی
    0

    اینهمه سال تحریم بودیم کافی نبود هنوزم میخاهید صبر کنید که تکلیف ریاست اونا چه میشه.بابا نخاستیم،اصلن آموزش پرورش چه ربطی ب بیمارستان داره؟شما کار خودتون ادامه بدید چه تحت اوامر و سلطه اونا میرید؟ تو سری خور شدیم هنوز میخاهید کاسه گدایی دس بگیرید؟عجب! کافیه دیگه خارج بشد از این برجام لعنتی و به کارتون ادامه بدید پیر شدیم نه ماشین داریم و نه خونه

  • رسولی
    0

    مشاور بایدن: در صورت پیروزی، همه تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم https://www.khabarfoori.com/detail/1960062 دانلود اپ خبر فوری http://bit.ly/CafeKhabarfoori با این خبر میفهمید که جوبایدن از ترامپ بهتر نیست پس لطفا آقای مسئولین وضعیت مارو بدتر نکن و از برجام خارج شو چون هیچ سودی که نداشت بلکه از بقیه کشورها عقب افتادی از همه لحاط اقتصادی و ....

  • ناشناس
    0

    حال و روز مردم جوری شده که با پرو پاگاندای نظام فکر می کنند از برجام خارج بشن وضعشون کمی بهتر میشه نمی دونن خروج از برجام همین آب باریکه اقتصادی هم قطع میشه. قبل از برجام تمام تحریم ها با تایید به اصطلاح متحدان شرقی (روسیه و چین ) و بدون کوچکترین مخالفتی در شورای امنیت علیه ایران تصویب شد. وعده دروغین حمایت روسیه خبیث و چین از ایران حبابی بیش نیست همین حالا چین بابت تحریم های امریکا از ایران نفت نمی خرد و روسیه به جای سهم ایران از نفت داده نفت می فروش و کلی استفاده از تحریم های ایران برده پس بیخود مردم رو جهت همراه شدن در اجرای حرکات غیر عقلانی خودتون امیدوار نکنید

  • ناشناس
    0

    پس شعار نه غربی نه شرقی چه شد. غربی ها که بهتر از کمونیست های بی همه چیز هستند. ما یا کافران دوست شده ایم و این خلاف دین اسلام است البته از یک مشت دزد انتظاری بیشتر نباید داشت

    نظرات شما -
    • اریو
      0

      دوست عزیز با ی تبصره شرقی رو حلال کردن مزدورا و دست پروردههای شوروی وای بروزی ک پرده بیفته چهره های،واقعی پشت نقاب نمایان بشن

  • سینا مهدوی
    0

    درب باغ [برجام] به روی مردم باز شده است ولی عده‌ای به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است». این عبارتی است که آقای روحانی آبان ۹۵ در سفر به اراک و در واکنش به نقدهای مردمی به اینکه برجام عایدی برای کشور نداشته ، بیان کرد. از آن تاریخ تا به امروز که سه سال و نیم از آن می‌گذرد مردم ما بارها و بارها ثمرات باغ برجام دولت تدبیر و امید را دیده و طعم آن را در زندگی خود به خوبی چشیده‌اند. اما ظاهرا ثمره این باغ آفت زده تمامی ندارد و تازه‌ترین گلابی آن تصویب قطعنامه تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس اتمی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها