بازار سکه در مشهد همچنان «سکه» است

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهدمقدس گفت: بازار سکه در مشهد مقداری متفاوت است و عده‌ای به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه کرده و سکه می‌خرند و همین مسئله سبب شده تا وضعیت سکه نسبت به مصنوعات طلا مقداری بهتر باشد.

بازار سکه در مشهد همچنان «سکه» است

باقر معبودی‌نژاد، اظهار داشت: واحدهای طلافروشی در مشهد مشغول بکار شده‌اند اما کرونا آسیب جدی به مبحث تولید و سفارش طلا وارد کرده اما اینک خداراشکر بازار چندان کساد نیست و رواج دارد و خرید و فروش رواج دارد اما به سوددهی نرسیده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: واحدها هنوز از نظر فروش در وضعیت کساد و رکود به سر می‌برند اما توانسته‌اند هزینه‌های آب و برق و مالیات و بیمه خود را تا حدودی مدیریت کنند؛ هنوز آن رکود وجود دارد.

معبودی‌نژاد خاطرنشان کرد: بازار سکه در مشهد مقداری متفاوت است و عده‌ای به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه کرده و سکه می‌خرند و همین مسئله سبب شده تا وضعیت سکه نسبت به مصنوعات طلا مقداری بهتر باشد.

وی گفت: البته در مجموع سکه مقداری حباب دارد اما اقبال مردم نسبت به خرید سکه افزایش پیدا کرده و واحدهای ما از این نظر فعال هستند و خرید و فروش سکه رایج‌تر است.

معبودی‌نژاد تصریح کرد: افزایش بی‌رویه بوده و برخی توان خرید آن را ندارند و اینک نقره یک جایگزین مناسب است؛ نقره مشهد در سطح کشور حرف اول را می‌زند و تولید نقره ما در مشهد در سطح ایران در رتبه یک قرار دارد.

وی عنوان کرد: نخستین شهری هستیم که بیشترین تولید نقره را داریم و بیشترین میزان کارگاه‌های نقره سطح کشور را مشهد در اختیار دارد؛ زائرانی که از کشورهای اسلامی به مشهد سفر می‌کردند نیز معمولا از بازار نقره استقبال بسیار خوبی داشتند و رونق نقره حتی در مقطعی در مشهد بیشتر از طلا بود.

معبودی نژاد گفت: از صنایع جدید در ساخت نقره بهره گرفته‌ایم و حتی مشابهت زیادی با طلا دارد و بسیاری از کارگاه‌های طلاساز ما با همان دستگاه‌ها در حال تولید نقره هستند و درخواست بسیار خوبی نیز از نقره در بازار وجود دارد.

وی بیان کرد: البته همچنان برای عروسی‌ها و مجالس این چنینی، طلا روی بورس است و بازهم بیشتر طلا را ترجیح می‌دهند مگر اینکه زوجین خودشان به توافق برسند که بجای طلا، نقره بخرند؛ در بحث صنعت نقره بسیار پیشرفت کرده و مصنوعات زیبا و لوکسی را می‌سازیم.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در مورد تعداد کارگاه‌های نقره مشهد اظهار داشت: حدود 2000 کارگاه تولید نقره در مشهد داریم و 16000 نفر نیز در این حوزه فعال هستند و از نظر اشتغال‌زایی نیز بسیار خوب بوده است.

معبودی‌نژاد با ارزآوری نقره نیز گفت: این مسئله نیز بسیار مهم است و نقره ارزآوری بسیار خوبی دارد و از نظر صادراتی نیز موقعیت برجسته‌ای دارد و زائران و مسافران همواره از نقره استقبال کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگاه‌های تولید نقره نیز متاثر از شرایط رکود اقتصادی با رکود تولید مواجه هستند اظهار داشت: بهرحال این شرایط طبیعی است و نقره نیز به آن مبتلا شده و امیدواریم بازار نقره مشهد نیز در کنار طلا دوباره رونق بگیرد و مسائل آنها حل شود.

معبودی‌نژاد گفت: نقره در زمینه صادرات و کالای همراه مسافر قدرت مانور دارد و هر مسافر می‌توانست تا 300 گرم نقره همراه خود خارج کند و این نیز برای مشهد یک موقعیت ویژه بوده و هست و با توجه به جمعیت زائر بالا رونق بالایی در اقتصاد شهر ایجاد می‌کرد.

وی افزود: برخی نیز برای فروش نقره را از مشهد خارج کرده و در کشورهایی مانند عراق به فروش می‌رساندند؛ نقره سرمایه‌گذاری شخصی را دارا نیست زیرا بعضا اجرت ساخت بالا است و ارزشی برای سرمایه‌گذاری شخصی ندارد.

معبودی‌نژاد با اشاره به مشکل مالیاتی طلافروشان گفت: مهمترین معضل در بحران کرونا همین مالیات‌ها بود؛ مشکل اصلی ما البته مالیات ارزش افزوده بود که تقریبا اصلاح شده و امیدواریم هرچه زودتر ابلاغ شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها