خرید گندم در لرستان به ۳۰ هزار تُن رسید

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان از خرید تضمینی ۳۰ هزار تُن گندم و ۲۰ تن دانه روغنی کلزا تا ۲۴ خرادادماه در استان خبر داد.

خرید گندم در لرستان به ۳۰ هزار تُن رسید

حجت‌اله بیرانوند، امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خرید گندم از ابتدای خرداد ماه در مناطق جنوبی لرستان آغاز و تاکنون ۲۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است، اظهار کرد: خرید گندم از کشاورزان شهرستان‌های پلدختر، رومشکان، کوهدشت، چگنی و خرم‌آباد آغاز شده که با توجه به شرایط آب و هوایی، عملیات برداشت و خرید در شهرستان پلدختر رو به پایان است.

این مسئول ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار داشتیم در پلدختر نسبت به سال گذشته افزایش خرید داشته باشیم اما متاسفانه در اواخر سال بارندگی مناسبی در این شهرستان وجود نداشت و نسبت به سال‌گذشته ۵۰۰۰ تُن کاهش خرید داشتیم.

وی با بیان اینکه ریسک کشاورزی در لرستان بسیار بالاست زیرا باران پاییز و بهاری برای کشت گندم بسیار حیاتی است و اگر در اواخر سال باران‌های مناسبی به کشت‌های پلدختر می‌بارید اکنون شاهد این حجم بالای گندم با وزن پایین و سبک نبودیم، افزود: در شهرستان‌های چگنی، خرم‌آباد، کوهدشت و رومشکان خرید گندم به اتمام نرسیده و نمی‌توان میزان خرید را در این مناطق پیش‌بینی کرد.

بیرانوندعنوان کرد: تا به امروز در پلدختر ۱۲ هزار تُن، کوهدشت ۱۲ هزار تُن، رومشکان ۲۶۰۰ تن، خرم‌آباد ۱۷۴۰ تن، چگنی ۱۴۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: سال گذشته در شهرستان ازنا ۱۸۱۰ تن گندم بذری کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن تمام گندم خریداری شده ۱۸ هزار و ۵۵۳ تن بوده است.

مدیرکل غله و شرکت بازرگانی لرستان از خرید ۲۰ تن کلزا خبر داد و بیان کرد: بیشترین خرید گندم در سه سال گذشته به شهرستان ازنا اختصاص دارد و در بحث دانه‌های روغنی شهرستان سلسله همچنان در مقام نخست می‌درخشد و از ۳۰۰۰ تن دانه‌های روغنی که خریداری می‌شود بیش از نصف آن به شهرستان الشتر تعلق دارد.

بیرانوند از نظارت بر خرید گندم و دانه‌های روغنی بیان کرد: بصورت مستمر و بطور روزانه از مراکز خرید بازدید بعمل می‌آید تا دریابیم که دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود و در حق کشاورز اجحافی صورت نمی‌گیرد و به شدت مراقبت می‌کنیم که بیت‌المال تضییع نشود و افت واقعی برای محصول کشاورزان ثبت شود.

وی از تسویه نقدی خرید تضمینی گندم کشاورزان لرستانی تا ۱۷ خردادماه خبر داد و یادآور شد: تا ۱۷ خرداد امسال ۲۶ میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بصورت نقدی به حساب کشاورزان واریز شده است.

دستگاه‌های امنیتی، تعزیرات حکومتی، سازمان صمت، بهداشت و استاندارد عضو کارگروه نظارت هستند که بر خرید گندم و دانه های روغنی نظارت مستمر دارند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها