پناهیان: ظلم نکردید اما دلسوز نبودید و زمینه ظلم در کشور فراهم شد

استاد حوزه و دانشگاه تاکید داد: باید ریشه مشکلات را دریابیم نه با مصادیقی که ناشی از آن ریشه‌هاست برخورد کنیم.

پناهیان: ظلم نکردید اما دلسوز نبودید و زمینه ظلم در کشور فراهم شد

حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۲۲ خرداد) در اوّلین نشست ملّی مطالبه‌گران مردمی که با حضور فعّالان عرصه عدالتخواهی و از سوی قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، گفت: یکی از راه‌های اصلاح حکمرانی، عدالت‌خواهی است.

وی با بیان اینکه مطالبه‌گری باید به‌صورت شبکه‌ای انجام شود، گفت: عدالتخواهی وقتی فردی شد، هم امکان موفقیت آن کم‌تر است و هم خطای بیشتری به دنبال دارد. مطالبه ‌گری شبکه‌ای، قوام بیشتری نیز در پی دارد.

پناهیان ادامه داد: مطالبه‌گریِ شبکه‌ای باعث می‌شود که مطالبه‌گری، دیگر ناله‌ای تک‌صدا نباشد، و تبدیل به جریانی گستره و ملی با پشتوانه مطالعاتی و امری مستمر شود نه مقطعی.

وی، حفظ عدالتخواهی از آسیب‌ها را موضوع مهمی دانست و گفت: مطالبه‌گری اگر از آسیب‌ها حفظ نشود به ضد خودش تبدیل می‌شود.

پناهیان افزود: اتفاقی که در آمریکا در جریان است، این است که جریان‌های استکباری، مشغول تخریب جنبش ضد ستم هستند تا جنبش مردم را تبدیل به جنبشی کور و مضر برای جامعه کنند. این یک ترفند است. این یک ترفند است. به همین دلیل القا می‌کنند محبوبیت ترامپ بالا رفته، چراکه در مقابل هرج و مرج ایستاده است.

پناهیان با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه‌السلام مبنی بر اینکه «النصیحه لائمه المسلمین» تصریح کرد: مفهوم نصیحت، سطح مطالبه‌گری را افزایش و سلامت مطالبه‌گری را تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه نصیحت با پند و اندرز و حتی انتقاد، متفاوت است، گفت: نصیحت یعنی مخلصانه و دلسوزانه اقدام کردن. گاهی بهترین یاری‌رسانی را باید نصیحت بدانیم. ممکن است از انتقاد و پند و اندرز، نصحیت هم خارج شود، اما این‌ها یکی از مصادیق نصیحت هستند.

پناهیان ادامه داد: باید سطح موضوعات را از عدالت به سمت «نُصح‌» ببرید. اینکه بگوییم ما از مسئولین عدالت می‌خواهم، اینطور القا می‌شود که آن‌ها ظلم می‌کنند. من به صراحت می‌گویم که نباید از مسئول، عدالت بخواهیم، بلکه باید نُصح بخواهیم. باید بگوییم که آقا! تو دزدی نکرده‌ای اما تمام تلاش خود را هم برای حل مشکلات به کار نبرده‌ای.

وی با طرح این سوال که چند درصد مشکلات ما ناشی از فساد است و‌ چند درصد به بی‌عرضگی و چند درصد به عدم نُصح برمی‌گردد، گفت: شما می‌دانید که بسیاری از مدیران هستند که قطعاً باید عزل شوند ولی هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضا هم ندارند. شما با عنوان عدالتخواهی نمی‌توانید با این قبیل مدیران برخورد کنید.

پناهیان با اشاره به حضور جمعی از نمایندگان تهران در غیزانیه خوزستان برای حل مشکل آب این منطقه گفت: سوال من از نمایندگان این است که چرا مسئولی که دلسوزی نکرده و درنتیجه آب مردم قطع شده را معرفی نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: در دوره‌ای موضوع این بود که مفسد را به دادگاه معرفی کنید، امّا امروز رهبری از جامعه تحول می‌خواهد، الان باید مسئول بی‌عرضه را مورد خطاب قرار داد. مسئولی که سالهاست در منطقه‌ای حضور دارد و نتوانسته آب را به غیزانیه برساند باید تغییر کند.

پناهیان تصریح کرد: مفهوم محوری که در جامعه اسلامی بیش از عدالت به کار برده شده، نُصح است. باید به مسئولان گفت درست است که ظلم نکرده‌اید، اما چون دلسوزانه عمل نکردید، زمینه ظلم‌های فراوانی فراهم شده است. باید ریشه مشکلات را دریابیم نه با مصادیقی که ناشی از آن ریشه هاست برخورد کنیم.

وی افزود: جریان عدالت‌خواهی باید به سمتی برود که اگر مسئولی دلسوزانه عمل نکرد، کنار برود.

پناهیان تصریح کرد: شما مطالبه‌گران باید طوری عمل کنید که بگویید ما کمک کردیم تا فلان مسئول کار خودش را درست انجام دهد. اینطور نیست که خراب کردن یک‌ مسئول کار ما باشد و کاری به حمایت از مسئول خوب نداشته باشیم.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • قلندر
    1

    آقای پناهیان تو خودت غیر گزاف گویی چه گلی به سر ملت ستم دیده زده ای همیشه طلب کارانه حرف میزنی.من کاری با کار کرد استاندار خوزستان ندارم اما روش شما قلدرمابانه است و در جایگاهی نیستی که به مسئولین نظام بی حرمتی کنی.اکر کم کاری شده وظیفه و دولتمردان است رسیدگی کنندومجلس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها