قاضی متهم به دریافت رشوه، تبدیل به محمود خاوری دوم نمی شود؟

قاضی فاسد، به‌دنبال ماندن در آلمان/سناریوی بازداشت سیاسی منصوری، برای انحراف پرونده فساد اقتصادی / یک نماینده مجلس: قربانیان احکام قاضی متخلف، خسارت بگیرند

قاضی متهم به دریافت رشوه ۵۰۰هزار یورویی به آلمان گریخته و آنجا با اتهاماتی حقوق بشری روبرو شده است. آیا این اتهامات، با هدف فراموش شدن فساد اقتصادی او مطرح می‌شود؟

قاضی فاسد، به‌دنبال ماندن در آلمان/سناریوی بازداشت سیاسی منصوری، برای انحراف پرونده فساد اقتصادی / یک نماینده مجلس: قربانیان احکام قاضی متخلف، خسارت بگیرند

پرونده باند اکبر طبری با متهم شدن 22 قاضی که برخی از آنها در دوره ریاست آملی لاریجانی پُست‌های مهمی داشتند، همه را شوکه کرده است. قرار بوده و هست قوه قضایی نقش نمک را بازی کند اما انگار دست‌کم بخشی از این نمک گندیده و باید فکری برای آن کرد. همان کاری که این روزها ابراهیم رئیسی آن را دنبال می‌کند.

خبری شدن پرونده اکبر طبری مدیر فاسد دستگاه قضا و متهم شدن 22 قاضی دیگر، شاید مهمترین گام مبارزه با فساد قوه قضاییه در دوره رئیس جدید باشد، اما به واسطه این پرونده، سوالات و شبهات بسیاری در ذهن افکار عمومی شکل گرفته است که باید به آنها پاسخ داد.

پیام برخورد قاطع با باند طبری

مهمترین سوال درباره پرونده این باند قضایی این است که چطور فرد دوم قوه قضاییه در حوزه مالی تخلف کرده است اما تا امروز این تخلفات رو نشده و طبری توانسته همچنان به کارهای خود ادامه دهد. از سوی دیگر شاهد هستیم برای فرار مالیاتی کسبه کم درآمد یا تخلفات اخلاقی و اجتماعی شدیدترین برخوردها با مردم عادی صورت می گیرد اما به‌نظر می‌رسد کمتر با مقاماتی که سابقه تخلف دارند برخورد جدی صورت گرفته و انتظارات مردم بیش از تلاش‌های صورت گرفته است.

یک نماینده مجلس: افرادی که به دلیل صدور حکم قاضی منصوری دچار خسران شده اند می توانند با استفاده از ماده 477 قانون آیین دادرسی کشور نسبت به احکام صادره اقدام کنند

سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم که تجربه حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دوره هشتم را دارد و به عنوان کارشناس بازرسی قضايی کل کشور خدمت می کرده، در این رابطه به خبر فوری می گوید: ورود جدی و قاطعانه قوه قضاییه به پرونده اکبر طبری و قضات دیگر نشان می دهد که هر چه افراد مسئولیت بیشتری دارند، با آنها محکم تر و جدی تر برخورد می شود.

محکومان دادگاه منصوری، تقاضای جبران خسارت دهند

غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم پرونده اکبر طبری، از جمله کسانی است که در سال های گذشته با صدور احکام تاثیر بسزایی در زندگی خبرنگاران داشته است. او به‌عنوان بازپرس در شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه فعالیت داشته و نام این قاضی، در بین روزنامه نگاران بسیار آشنا است.

این قاضی که اکنون با اتهام دریافت 500 هزار یورو و بلیت یک طرفه به آلمان از کشور متواری است، اوایل دهه 90 برای تعداد بسیاری از روزنامه نگاران احکامی همچون 37 روز انفرادی صادر کرده است که تاثیر این حکم بر روی خانواده یکی از خبرنگاران مبتلا شدن همسر او به بیماری ام اس است.

از این رو این مسئله به ذهن متبادر می شود که احکام صادره این قاضی فاسد و فرار شبهناک است و لازم می دانیم دادگاه علاوه بر رسیدگی به فساد منصوری در پرونده طبری احکام صادر شده او را مورد بررسی قرار دهد.

این نماینده مجلس در این باره می گوید: قانون برای این مسئله راهکاری را پیش روی گذاشته است، افرادی که به دلیل صدور حکم قاضی منصوری دچار خسران شده اند می توانند با استفاده از ماده 477 قانون آیین دادرسی کشور نسبت به احکام صادره اقدام کنند.

وی ادامه می دهد: بر اساس قانون اگر احکام قطعی و لازم الاجرا بوده نیز می توان به استناد قانون اقدام کرد تا قاضی مقصر خسارت های وارده را جبران کند، اگر قاضی پرداخت نکند، باید از بین المال حق و حقوق فرد پرداخت شود. در قانون بن بستی وجود ندارد، خبرنگاران می توانند اعاده دادرسی کرده و اعمال ماده 477 آیین دادرسی کشور را در خواست کنند.

منصوری در آلمان چه می‌کند؟

با انعکاس متواری شدن غلامرضا منصوری متهم ردیف نهم پرونده طبری، موجی از واکنش در فضای مجازی شکل گرفت، بسیاری خواهان برگرداندن قاضی فاسد به کشور و عده ای در تلاش هستند که با تشکیل پرونده ای در آلمان، قاضی را همان جا به دادگاه بکشانند.

در این بین غلامرضا منصوری، با انتشار فیلمی از خود در فضای مجازی مدعی شد که برای بازگشت به کشور اقدام می کند.

او دراین فیلم می گوید: "چند روز قبل مطلع شدم کیفر خواستی علیه من صادر و به دادگاه ارسال شده است، از وکیلم خواستم به دادگاه مراجعه کند و اعلام کند من 100 درصد با بازشدن مرزها به کشور بر می گردم. من به جمهوری اسلامی، رهبری عزیز و عدالت دستگاه قضایی ایمان کامل و اعتقاد راسخ دارم و خداوند را شاکرم که عنایت فرمود حدود 30 سال در دستگاه قضایی خدمت کنم و به این خدمتم افتخار می کنم. به آن یاوه گویانی که می خواهند از عدم حضورم در کشور سوء استفاده کند و آن را پشت کردن به نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور تلقی کند؛ عرض می کنم من هرگز، هرگز و هرگز به جمهوری اسلامی و کشورم پشت نمی کنم و در یک جمله جمهوری اسلامی را حرم می دانم. از طرفی چون به موقع نتوانسته ام به کشور مراجعه کنم، ملبس به لباس طلبگی هستم و این خبر موجب شد که احساسات دینی مردم خدشه دار شود از مقام معظم رهبری ، از مراجع اعظام، حوزه های علمیه مردم عزیز و خانواده های شهدا عذرخواهی می کنم. مرزها هنوز بسته است از دیروز هر چه تلاش کرده ام نتوانسته ام مسیری برای برگشت پیدا کنم اما انشالله فردا حتما به سفارت جمهوری اسلامی مراجعه میکنم که مقدمات برای بازگشت به کشور و شرکت در جلسه دادگاه و دفاع را فراهم کنم."

ذاکر در واکنش به ادعای قاضی فاسد از بسته بودن مرزها به دلیل شیوع بیماری کرونا در دنیا، تاکید می کند: او باید از ترس کرونا به ایران فرار کند، در حال حاضر وضعیت ایران برای مبارزه با این بیماری از سایر کشورهای جهان بهتر است.

علاوه بر نکته ای که این نماینده اصولگرا مطرح می کند، وزارت امور خارجه پس از عبور از پیک اولیه شیوع این بیماری تمام تلاش خود را برای انجام پرواز به کشور برای بازگشت ایرانی ها انجام داده است و به نظر می رسد قاضی منصوری با این ادعا به دنبال توجیه برای عدم بازگشت به ایران است.

نماینده مردم ارومیه همچنین بیان می کند که قاضی متهم به فساد بهتر است با بهانه تراشی اذهان عمومی را نسبت به خود حساس و تشویش نکند و هر چه سریع تر به شور برگردد.

ویدئوی مشکوک قاضی منصوری

منصوری در ویدیوی (اینجا ببینید) خود مدعی شده که به سفارت ایران در آلمان برای بازگشت به کشور مراجعه خواهد کرد اما یک منبع آگاه در سفارت ایران در آلمان گفته است که غلامرضا منصوری در طول دو روز گذشته نه به سفارت آمده و نه تماسی با آنها برقرار کرده است.

اگرچه منصوری در این ویدیو اشاره‌ای به علت و زمان خروجش از کشور نکرده و همچنین نگفته هم‌اکنون در کدام کشور خارجی ساکن است، اما برخی منابع خبری داخل کشور، از حضور بازپرس متهم در کشور آلمان خبر دادند. همچنین همزمان با روز برگزاری جلسه نخست دادگاه طبری، برخی کاربران توییتر نیز مدعی شدند که بازپرس غلامرضا منصوری در کلینیک دکتر سمیعی در شهر هانوفر آلمان بستری است.

برخی نهادهای حقوق بشری این روزها کمپینی برای نگه داشتن قاضی فراری به راه انداخته‌اند، آن هم به دلیل مسائل سیاسی. گامی که شاید باعث انحراف پرونده فساد این قاضی شود.

تاکنون در کیفرخواست نام منصوری به عنوان متهم ردیف نهم و یکی از رشوه بگیران معرفی شده است، اما باید دید که در ادامه روند دادرسی به پرونده درباره منصوری چه صحبت‌هایی مطرح می‌شود. منصوری که در زمان وقوع جرایم به عنوان قاضی وقت اجرای لواسان فعالیت داشت، متهم است، برای مشارکت در اقدامات غیرقانونی خود از حسن نجفی متهم ردیف دوم پرونده مبلغ ۵۰۰ هزار یورو به عنوان رشوه دریافت کرده است.

حالا باید دید دستگاه قضایی کشور که مدعی مبارزه با فساد است، می تواند منصوری که به قاضی مرگ مشهور بوده را به کشور باز گرداند یا یک محمود خاوری دیگر متولد می شود.

پرسش مردم ایران از دولت‌های غربی این است که اگر واقعا دلسوز هستند، چرا مفسدان اقتصادی را در کشور خود نگه داشته و تحویل ایران نمی‌دهند؟ آیا ویدئوی منصوری هم قطعه‌ای دیگر از فرار این قاضی از عدالت است و او بنا دارد با بازداشت در آلمان، خود را قربانی نشان دهد؟

منبع: خبر فوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • خدایی هست
    0

    هر کی بفکر خویش ه ... ایشون همونی هستن که گفته بودن میخام در اسرع وقت برگردم ، درسته ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    همونطور که از کشورهای دیگه سوال میشه اگر شما مردم ایران رو دوست دارین چرا مفسدان اقتصادی رو تو کشورتون راه میدین از مسولین وکسانی که دم از دین وانقلاب وخون شهدا واسلام میزنن سوال بشه که پشت این دزدا تو دستگاها به کی گرم بوده یا چه کسی بی خیال همه چیز بوده که اینا این کارها رو کردن بعدم چرا خسارتی که به مردم زده شده از بیت المال پرداخت بشه از جیب کسی بدن که بی خیال اتفاقهای دور وبرش بوده تا مسولین کشور بفهمن که فقط قرار نیست پست ومقام برای رسیدم به مال ومنال وجایگاه اجتماعی داشته باشن کاش بقیه مسولین ذره ای از اقای رءیسی یاد بگیرن که مسءولیت یعنی چی به هر حال از اقای رءیسی ممنونیم وبه ایشان خسته نباشید میگیم وبراشون ارزوی موفقیت تو راه سختی که در پیش گرفتن رو داریم

  • صامت
    0

    خود دولت دست دارد .والا میتواند سریعا آن را برگرداند ..میتواند زم که جاسوسی میکرد برگرداند .این را نمی تواند .خوب هم میتواند .چون خودش دست دارد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      زود قضاوت نکن تازه دولت در مورد زم چکاره بود مگه نه اینکه با دستگیری زم خیلی از دولتی‌ها هم درگیر ماجرا میشنو پاشون گیره؟

    • آشنا
      0

      دولت، ظاهرا منظورتان حکومت است.

  • سلام
    0

    چرابایدهمیشه لقمه ازپشت کردن دردهان بگذاریم این مد شده اول طرف فرار می کند بعد تعقیبش مکنیم اینم سربقیش خوش بگذرد قاضی منصوری

  • علی
    0

    اعلان حدود ۵۰ ساله دستگاه قضا آلوده هست.همه قبلا شوکه شده بودیم

  • مهدی
    0

    اقای سمیعی بدنام دارد میشود بهتره دادگاه ایران سمیعی را نیز بخواهد رفته رفته اسم ایشان در پرونده ها کاها مطرح میشود

  • علی
    0

    اسرع وقت چیست؟... مثلا بانک میگه در اثر وقت وامتون رو بدین میشه ۱ ثانیه کمتر ولی اینا میشن تا اخر عمر هیچ تبعیضی هم وجود نداره بین مردم عادی ومسئولین .. همه چیزم عالیه ... مردم فقط خیلی نا شکرن .. اینقدر مسئولین خوبن... واقعا که

  • مری
    0

    بعدفرمانده عزیزدرمساعل سه قوه ورودنمیکنه چون قانون قانونه عزیزببین خودت سه قوه چقدرفاسدندعلت اینکه مردم ایران بدبخت بدبخت ترمیشن اینان مثل سبب کرم خورده بودجه رامیبلعن هرحرکت به نفع مردم رانابود میکنن اميدوار یم هرچه زودترتادیرنشده ازخواب بیدارشن

  • عباس
    0

    لاپوشی در احکام دولتی اقا اصلا بیاد فوق اخر دو سال زندان با قید سند حکمش می باشه ویا یک سند حتی به در زندان برده نمیشه....ولی یک ادم عادی یک بسکویت از فقر گرسنگی بدزد کم کم سی سال زندان به نظر من حکم این مرد بدون سوال وجواب گردن زدنش در محله عام است اگر برگرده بدون حتی دادگاه بگیرن که چکار کرده

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      کدام بندگان خدا گفته اند آسیب دیدگان از منصوری، باید غرامت بگیرند؟ بفرمایید به اینها که غرامت را از بیت المال مردم میدهند. باز ملت بدبخت تاوان بددهد؟

  • دبهل
    0

    این مفسد فی الارض را باید به سزای اعمالش رساند.هم رشوه گرفته هم فرار کرده .خدا میداند این آخوند چقدر حق مردم راخورده .

  • هیهات
    0

    معلوم نیست زمان اون آقاهه چند قاضی فاسد دیگه سرکار بودن و هستن اونم تاییدشون میکرد از شیر مادر حلال تر میخورن الان خودشم کنار کشیده و هیچ حرفی واس گفتن ندارن همجور قاضی فاسد دیدیم جز قاضی اخوند فاسد که اونم دیدیم

    نظرات شما -
    • ..
      0

      هنوز مونده ورژن های دیگر در سمت های دیگرهم درراهند.آخوند باید برود در مسجد نمازش را بخواند .

  • متین
    0

    اینا قاضیمون بودن دیگه بقیه مسولامون رو حساب کنین چی هستن کاش یه دادگاه عین همون امریکای جنایتکار داشتیم که یه قاضی چلغوز به عدالت حکم می کنه ترامپ زبونش بند میاد نه مملکت ما که کلا شده مصلحت

  • نامهربون
    0

    هر چی که بگندد نمکش میزنن ، وای به حالی که بگندد نمک . تهیه کننده خبر اشاره خوبی کرده :نمکی که از شوری زیاده خودشو ول داده و خیلی لوث و بیمزه کرده و دیگر چاشنی سوء استفاده و تظاهر و ریا شده ، خدایا خودت جایگزین دیگری عطا و بخشش کن ، که دیگه از دست این بنده حقیرت کا ر و حرکت و تفکری سالم بر نمیتابد .

  • ج
    0

    افتادین بجون هم خدا رو شکر همتون بزودی به اونروز می افتین عجله نکنید با لباس روحانیت همه کار کردین غارت جنایت و و و

  • بی‌نام‌
    0

    آقا بدون سوال‌و‌جواب حاج‌آقارو اعدام کنین کی موافقه؟

    نظرات شما -
    • م.م
      0

      خیر.خیلی ها چیز ها رو باید ازش بیرون بکشم.

  • قمری
    0

    با احساسات مردم بازی میکنند و مردم را از دین و خداوند زده کردند والله که اسم بزرگ خداوند است آخوندی که منبر پیغمبر .ص.نشسته واز حد و حدود خداوند خبر دارد وما رو می‌ترساند از خشم خداوند و خودش هر کاری دوست داره خودش انجام میده وای برشما که ما رو از دین بدبین کردید

  • محمد
    0

    من دلم به دکتر صادقی نماینده باغیرت وشجاع تهران سوخت هی فریاد زد آقا یه عده در قوه قضاییه فساد می کنند ودارند آبروی نظام وقوه قضائیه را می برند بجای آنکه با فساد برخورد کنند شبانه ریختند به منزلش تا دستگیر کنند ودر آخر هم شورای محترم نگهبان پاداشش را با رد صلاحیت داد.

    نظرات شما -
    • طرفدار
      0

      با اینکه طرفدار مشرب سیاسی ایشان نیستم ولی درود به شرفش صادقی.

    • پرهام
      0

      بله متاسفانه.تنها نماینده ای قبولش داشتم ولی چون دست مفسدان را رو میکرد .رد صلاحیت شد

    • رضا.
      0

      چه کسی به فساد شورای نگهبان باید رسیدگی کنه.

    • پرويز
      0

      وقتي همه مفسد هستن يه نفر ك (مفسد)نباشه رو تحمّل نميكنند #صادقي با شرف

  • ایرانی
    0

    مردم ایران آنقدر خلافکار در لباس خادم دیده اند که اگر بشنوند تمامی قضا دزدی کردند خواهند گفت نصف حقبقت است مایقی را بگو.

  • ناشناس
    0

    جامعه روحانیت با وجود چنین افرادی لکه دار میشود باید برا ورود اشخاص به این‌منصب و لباس سختگیری بیشتر شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برای ورود بیش از حد سختگیری میکنند به طوری که بسیاری از افراد مستعد از شر این سخت گیری ها از حوزه فرار میکنند. اما بعد از تلبس به لباس روحانیت، نظارت و سختگیری کافی نمیکنند.

  • شاهین
    0

    شخصی که به مردم و حکومت خیانت کرد باید نابود کرد نیاز به محاکمه شدن ندارد

  • رضا.
    0

    والله اگر مبارزه با فساد در هر سه قوه و حتی زیر مجموعه رهبری دنبال شود و اطلاع رسانی شود و در حد شو و یا شعار نماند مردم مثل سال 57 به نظام اعتماد خواهند کرد. به این ایمان دارم. البته باورش سخته که این مهم اتفاق بیفتد.

  • قدرت توکلی
    0

    بابا این روزها هردم ازاین باغ بری میرست تازه تراز تازتری میرسدواین قسه تمامی نداردتا دیروز جناب طبرخان بادارو دسته نمایش را شوروع وحالا اقا یان نمنم ودم به دم به هنر نمای خدمت گزاران وچپا ولگران دیروز وفراریان امروز همچنان قارچ سر برداشته ازاین سرزمین گه الا ماشاعلا گه سروت بی نزیر داردوبجای بر نمخورد این مبلقها گه رقمی نیست چند ملیارد یروه ویا دلار گه دست گدا به دی قعر میگوند

    نظرات شما -
    • Rouki 313
      0

      زبان شیرین پارسی رو با این پیامت به تلخی میکشی بابا برو یه کم تایپ یاد بگیر. به صورت آنلاین از آلبانی هم میتونی یاد بگیری

    • هخامنش
      0

      خدا وکیلی چشم بسته روی صفحه کلید می زدی بهتر بود.

  • شهرام
    0

    ملت جوگیر بیاید یکبار هم شده ریشه ای برخورد کنیم باند طبری بیخ گوش صادق لاریجانی چطور فعالیت و اعمال نفوذ می‌کرده که شیخ فاسد و دزد خبر نداشته؟ چه کسی لاریجانی را منصوب کرده و و وظیفه نظارت این آخوند با چه نهادی بوده؟ حالا با اینهمه دزدی رهبر این شیخ همدست دزد را گذاشته مجمع تشخیص!!! و رهبر گروه مبارزه با فساد .اینها اگر عمدی نیست پس چیست؟ فساد تا خود بیت ریشه زده

  • بینام
    0

    چرا قاضی القضات که این همه فساد در دوران او رخ داده محاکمه نمی‌شود چرا بهش پست دادن باید محاکمه شود چون خودش نیز فاسد بوده

  • منبع
    0

    فک کنم ما نامحرمان در یک فکر و نظر با هم یک عقیده باشیم ،اونم اینکه اگه در سیستمی که با این چیدمان دقیق و منظم و فداکارانه و فریب دهنده که ذهن ، چشم و دل هر بیننده و شنونده ای را نوازش و صیقل میدهد و باعث رغم خوردن این اتفاقات ناگواری هماننده فساد ،چپاول ،غارت و پرورش نبوغ خاص و ژنهای برتر با صرف وقت و هزینه های هنگفت و برگرداندن کشور به 200 سال قبل که جز ارکان اصلی آن میباشد را لمس نکنی ، باید تعجب وحیرت بکنی (نیش عقرب نه از رهه کین است ، بلکه اقتضای طبیعتش اینست ) خدایا چناکن سرانجام کار ، تو خشنود باشی و ما رستگار

  • بازنشسته
    0

    بااین وضع مهر ه درشت های که قبلا حکم اعدام براشون صادر میشده اصلا اعدام نشده ااند و یا شاید یه بدبخت معتاد را جا اونا اعدام کرد ه اند مثل سلطان قیری که پالایشگاه جی را یالا کشیده بود وشاید اون صحنه سوار بر پژو پارس کردنش برا اعدام و اون تصویر از لیست متوفبان بهشت زهرا که اسم سلطان قیر را جزو مرحومین گذاشته بود همش ساختگی و نمایشی بوده و ملت شریف و مظلوم مملکتمون را این جور مضحکه می کرده اند .الله اعلم

  • سی
    0

    هروقت خاوری برگشت اینم برمیگرده جگرسوخته اون بیگناهانی که توسط نوک قلم این افراد سوخته دیگر التیام پذیر نیست اونی که خانمش با حکم به ناحق یک قاضی ms میگیره چطوری میشه جبران کرد

  • کریمی
    0

    چقدر راحت از خون شهیدان و از نظام جمهوری اسلامی مایه می گذارند و مبارزه با آمریکا سخن می گویند و از دشمنان خارج حرف می زنند و از آب گل آلود ماهی می گیرند خداوند نبخشد کسانی که از اینها پیشانی کردند و و اینها را در راس امور قرار دادند و تا اینطور خون به دل مردم ستمدیده کنند

  • جوان
    0

    میگم کسی نیست صدامارابشنولعنت چرااینهاراتیربارنمیکنن چرامگه داعش چیکارکردکه ایهانکردن

  • اتش فشان
    0

    مگه همین یکی بود ..اوووووووووووو تا دلتون بخاد.اما امید وارم ریشه فساد خشک بشه...

  • ایرانی
    0

    این دزد های بیشرف بیت المال را اعدام کنید تا درس عبرتی برای بقیه شود تا پول مردم ایران را ندزدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها