تلاش جدید آمریکا برای جلوگیری از مبادله نفتی بین ایران و ونزوئلا

دولت آمریکا در تلاش است به منظور جلوگیری از مبادله نفتی میان ایران و ونزوئلا نفتکش‌های جدیدی را در فهرست تحریم‌ها قرار دهد.

تلاش جدید آمریکا برای جلوگیری از مبادله نفتی بین ایران و ونزوئلا

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به منظور جلوگیری از مبادله نفتی میان ایران و ونزوئلا در حال آماده کردن تحریم‌های جدید علیه ده‌ها نفتکش است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه گزارش داده دولت آمریکا علاوه بر این شرکت‌های مرتبط با این نفتکش‌ها را تحت فشار قرار داده است.

این گزارش حاکی است «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» در حال آماده کردن تحریم‌هایی جدید علیه حداکثر ۵۰ نفتکش به دلیل همکاری با دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا است.

مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته چهار شرکت و کشتی‌های آنها را به دلیل نقش‌آفرینی در تجارت نفت با ونزوئلا تحت تحریم قرار داد.

ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا دو نفتکش متعلق به یونان را که به ادعای مقام‌های آمریکایی در حال حرکت به سمت ونزوئلا برای تحویل سوخت ایران بود به تحریم تهدید کرد.

در هفته‌های گذشته پنج نفتکش متعلق به جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا محموله حامل سوخت خودش را تحویل ونزوئلا داد.

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت: «ما پرچم تقریباً ۱۵۰ نفتکش متعلق به ایران را شناسایی کرده‌ایم.» اشاره هوک به شماره‌های ثبت مورد نیاز برای تردد کشتی‌ها در آب‌های بین المللی است.

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده دولت آمریکا کشتی‌های ونزوئلا را هم تحت فشار مشابهی قرار داده است. به همین دلیل هر دو کشور برای رو پا نگاه داشتن صنایع نفتی خودشان تلاش کرده‌اند به بخش خصوصی روی بیاورند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند آمریکا با تهدید صنعت دریانوری به اعمال تحریم‌ در حال برداشتن گام‌هایی جدید جهت جلوگیری از روابط میان ایران و ونزوئلا است.

یکی از این منابع گفته شرکت بریتانیایی «لویدز» لندن که در زمینه خدمات مالی فعالیت می‌کند در حال تحقیق درباره همکاری ادعایی دو شرکت کشتی‌رانی با ونزوئلا است.

این منبع گفته شرکت لویدز در حال بررسی ارتباط احتمالی دو شرکت از جمله شرکت «مدیریت نفتکش دیناکام» با کشتی‌هایی است که هفته گذشته توسط آمریکا تحریم شده‌اند.

لویدز و دیناکام هیچ‌یک به درخواست وال‌استریت‌ژورنال برای مصاحبه پاسخ نداده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته از جمله شرکت‌های دیگری که ممکن است توسط آمریکا تحریم شوند شرکت‌هایی هستند که توسط یک تاجر کلمبیایی اداره می‌شوند. این تاجر «الکس ساب موران» نام دارد و ادعا شده که ارتباطاتی با خانواده مادورو دارد.

دولت آمریکا سال گذشته ساب را به ادعای پولشویی برای دولت ونزوئلا تحریم کرد و برای او کیفرخواست صادر کرد. ساب و مادورو هر دو ادعاهای آمریکا را رد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری و گارد ساحلی این کشور اردیبهشت‌ماه دستورالعملی را برای فشار بر صنایع دریانوردی و اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه چند کشور از جمله ایران منتشر کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌‌ای گفته هدف از صدور این دستورالعمل، کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با «اقدامات فریبکارانه‌ای در کشتی‌رانی» است که برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشورها به خصوص ایران، کره شمالی و سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین هشدار داده «اقدامات فریبکارانه» تشریح‌شده در این گزارش ممکن است باعث ایجاد خطرات تحریم برای افراد و سازمان‌های دخیل در این صنایع شود.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها