احیای یک هنر قدیمی در خراسان رضوی/ گیوه‌دوزی در سبزوار جان گرفت

آموزش و فرهنگ سازی، تنوع بخشیدن به تولیدات، بازاریابی و حمایت از هنرمندان رشته گیوه‌دوزی در احیای این هنر قدیمی بسیار موثر است.

احیای یک هنر قدیمی در خراسان رضوی/ گیوه‌دوزی در سبزوار جان گرفت

خراسان‌رضوی از قدیم مهد صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و گیوه‌دوزی یکی از صنایع کار دست هنرمندان این خطه است.

البته در چندسال اخیر ورود اجناس صنعتی جایگاه این هنر بومی را تحت تاثیر قرار داده است.

گیوه‌دوزی یکی از صنایع دستی قدیم خراسان است. پای پوشی که به واسطه آب و هوای منطقه و ویژگی‌هایی همچون راحتی و قابل شست و شو بودن، مردمان زیادی در گذشته از آن استفاده می‌کرده‌اند. رشته گیوه‌دوزی یکی از 42 رشته صنایع دستی شناسایی شده در سبزوار است که ظرفیت خوبی برای توسعه و اشتغال دارد.

آموزش و فرهنگ سازی، تنوع بخشیدن به تولیدات، بازاریابی و حمایت از هنرمندان رشته گیوه‌دوزی در احیای این هنر قدیمی بسیار موثر است.

بازار کمیاب گیوه در سبزوار

یکی از شهرواندان سبزواری، گفت: من چندین سال است که در فصل تابستان از گیوه استفاده می‌کنم زیرا این مدل کفش به دلیل سبکی و خنکی و همچنین دوام خیلی خب مناسب این فصل از سال است.

رضا مظفری با بیان اینکه امروز گیوه بسیار سخت پیدا می‌شود، افزود: با زیاد شدن کفش‌های کارخانه‌ای و صنعتی در بازار استقبال مردم از گیوه که یک هنر قدیمی است، کمتر شد و این امر نیز تعطیلی کارگاه‌های گیوه‌دوزی را به همراه داشت و در نتیجه پیدا کردن گیوه سخت شد.

وی ادامه داد: طی چند ماه اخیر یک کارگاه دوخت گیوه در شهرستان فعال شده است که با تنوع نسبتا خوبی گیوه درست می‌کند و می‌توان از آنجا خرید کرد.

وی عنوان کرد: مسئولان باید با حمایت از هنرمندان فعال در این رشته به احیای هنر گیوه دوزی در شهرستان کمک کنند زیرا با رونق یافتن این هنر استقبال مردم هم بیشتر خواهد شد.

پاپوش مناسب تابستان

هنرمند گیوه دوز سبزواری می‌گوید: یک سال است که کار گیوه دوزی در این شهرستان را آغاز کرده‌ام. پیش از آغاز کار 2سال و نیم به طول انجامید.

عفت ایزی با بیان اینکه برای آموزش بافت گیوه به شههایی نظیر اصفهان، کرمانشاه، یزد و شیراز سفر کرده است، عنوان کرد: رشته قبلی من عروسک بافی و قلاب بافی بود اما چون از یک جایی به بعد تعداد زیاد شد به فکر یادگیری گیوه افتادم.

وی با تاکید به اینکه یک سال است که در شهرستان سبزوار کار گیوه‌دوزی را به عنوان نخستین واحد احیا کننده این رشته آغاز کرده ام، اظهار داشت: گیوه دوزی کار بسیار سختی است و حساسیت بسیار بالایی دارد زیرا باید انقدر دقیق باشد که هر دو پا مانند هم و یک سایز باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر کارها به صورت اینترنتی به فروش می رسد زیرا در مغازه بازدید کننده بسیار کم است، افزود: استقبال از گیوه‌دوزی به دلیل خنک بودن، راحتی و سبکی کار در تابستان بهتر از سایر فصول است.

ایزی با اشاره به تاثیر بازار صنعتی و کفش های کارخانه ای بر روی بازار گیوه دوزی اظهار داشت: کسی که به دنبال صنایع دستی باشد این کار را انتخاب می کند زیرا از لحاظ رنگ، تنوع و سبکی بسیار مناسب است.

بنده کارم را محدود به یک نوع نکرده‌ام و سبک های مختلف خراسانی، کرمانشاهی، شیرازی و ... را تولید می کنم تا خریدار بتواند مدل های مختلف را با یکدیگر قیاس کند و برای انتخاب و خرید محدود نباشد و آنچه را که واقعا می خواهد پیدا و خریداری کند.

وی ادامه داد: گیوه در سایر شهرها با قیمت‌های بسیار بالاتر فروخته می‌شود اما در شهرستان سبزوار برای اینکه این رشته احیا شود و مردم از آن استقبال کنند با حداقل قیمت به فروش می‌رسد.

ایزی با تاکید به اینکه آغاز این کار سرمایه زیادی نمی‌خواهد، خاطرنشان کرد: در صورت یاد داشتن دوخت گیوه، با 5 میلیون ریال می‌توان آغاز به کار کرد. آنچه که این رشته بیشتر نیازمند آن است دقت و ظرافت در کار است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها