عصبانیت آمریکا از عملیات محرمانه سپاه پاسداران

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه می گوید: یکی از دلایل عصبانیت آمریکایی‌ها همین بود که از عملیات پرتاب ماهواره توسط سپاه جا ماندند.

عصبانیت آمریکا از عملیات محرمانه سپاه پاسداران

پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به فضا، بازتاب زیادی در سطح داخلی و خارجی داشت، اقدامی از سوی سپاه پاسداران که تا زمان انجام عملیات کسی از آن مطلع نبود.شاید از همین رو بود که تلاش های بیگانگان برای ایجاد شبهه در این تصمیم مهم سپاه پاسداران از همان روزهای ابتدایی آغاز شد.

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفتگویی به علت مخفی بودن زمان این عملیات اشاره کرده است که در ادامه بخش هایی از این گفتگو را می خوانید؛

* یکی از موضوعاتی که در پرتاب اخیر سپاه خیلی مورد توجه قرار گرفت، رعایت دقیق دستورالعمل‌های امنیتی بود به طوری که هیچکس تا زمان پرتاب ماهواره از آن مطلع نشد و درواقع می‌توان گفت حتی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی هم که حتما به شدت کشور ما را رصد می‌کنند، از این ماجرا عقب ماندند. چطور این کار صورت گرفت؟

دشمن ما ادعا می‌کند که بر همه امور مسلط است در حالیکه ما معتقدیم این ادعای گزاف بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. بجز این ماجرای اخیر، در طول سال‌های گذشته کارهای بزرگ دیگری هم صورت گرفته که آنها هیچگاه خبردار نشدند.

اتفاقا یکی از دلایل عصبانیت آمریکایی‌ها همین بود که از عملیات پرتاب ماهواره توسط سپاه جا ماندند و ما هم نشان دادیم که هرجا اراده کنیم، می‌توانیم با رعایت مسائل طبقه‌بندی شده، کارمان را با دقت و قدرت پیش ببریم.

عصبانیت آمریکا از عملیات محرمانه سپاه پاسداران

* فرماندهی فضایی در سپاه از کی کار خودش را آغاز کرد؟

تشکیل فرماندهی فضایی به شکل داخلی در سپاه به سال ۹۱ برمی‌گردد ولی ابلاغ تشکیل رسمی آن از سوی حضرت آقا سال ۹۶ بود که ساختار آن قطعی شد. یعنی فعالیت متمرکز ما در حوزه فضایی، برای ۷-۸ سال اخیر است.

* پرتاب ماهواره نور توسط سپاه اولین گام عملیاتی بود و طبیعتا با بیم‌ها و امیدهای زیادی هم همراه بوده است. شما خودتان چقدر به موفقیت‌آمیز بودن این پرتاب امید داشتید؟

امید که در فضای کار ما همیشه وجود دارد ولی به لحاظ فنی اگر بخواهم عرض کنم، دستاوردهای این پرتاب به عنوان اولین کار، فراتر از انتظار ما بود و من واقعا آنجا دست خدا را بالای همه دست‌ها دیدم. این برای ما یک معجزه بود که کار پرتاب و عملکرد ماهواره‌بر و ماهواره بخوبی انجام شد.

البته اصل این قضیه به برکت خون شهداست. این لباسی که ما به تن داریم، در طول سال‌های دفاع مقدس بر تن افراد زیادی بوده که در گمنامی کارهای بزرگی کردند و برخی هم مظلومانه به شهادت رسیدند و یا جانباز شدند و امروز از برخی از آنها حتی نامی هم برده نمی‌شود. اینها گنجینه‌ای است که در اختیار ما قرار دارد و به ما روحیه می‌دهد.

* شما چقدر نقش شهید طهرانی مقدم را در پایه‌گذاری حوزه فضایی در سپاه پررنگ می‌دانید؟

شهید مقدم یک انسان بزرگ بود که کارش را در ابتدا با واحد آتش خمپاره در سال ۶۰ شروع کرد و در همان سال به دلیل استعداد بالایی که داشت، مامور تشکیل توپخانه سپاه شد.

بعدها که بمباران شهرهای ایران در جنگ از سوی صدام آغاز شد، ایشان را مسئول تشکیل یگان موشکی کردند که می‌بینید امروز به چه عظمت و شکوهی رسیده است و ایشان را به حق پدر موشکی ایران می‌نامند. شهید مقدم یک شخصیت بسیار کاریزماتیک داشت که آدم‌ها را به سمت خودش جذب می‌کرد و این هم به دلیل اخلاص ایشان در کار بود. همین الان وقتی بچه‌هایی که با او کار کردند، نامش را می‌شنوند حالت چهره‌شان تغییر می‌کند.

در واقع باید گفت که ریل گذاری فضایی سپاه توسط شهید مقدم صورت گرفت و پتانسیل‌های امروز هم به آن اضافه شده است و کار با قدرت پیش می‌رود.ایشان همین موضوع موتورهای سوخت جامد و مدارهای بالاتر و تناژهای سنگین تر را دنبال می کرد. الان هم راهبرد ما همان است و فقط در تاکتیک‌ها و روش‌ها ممکن است به دلیل استفاه از موضوعات روز تغییر ایجاد شود.شهید مقدم و یارانش جانشان را بر سر همین مسیر گذاشتند. پایگاهی که ماهواره نور از آنجا پرتاب شد را خود حاج حسن مقدم ساخت و امروز هم خون این شهداست که می‌جوشد و به ما کمک می‌کند.

من به یاد دارم روزی که فرماندهی فضایی شکل گرفت، سردار حاجی‌زاده سخنرانی کردند و گفتند سال ۶۰ توپخانه و بعد موشکی سپاه توسط سردار مقدم تشکیل شد و بچه‌ها با دست‌های خالی کار خودشان را شروع کردند و بعد از ۳۰ سال به این شکوفایی رسیدند. ایشان گفتند تیم فضایی هم ادامه همان مسیر است که با ۳۰ سال تاخیر شروع شده و باید در مدت کوتاه‌تری به شکوفایی برسد که الحمدلله برنامه‌ها در این مسیر تعریف شده و اولین مورد هم ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد بود و ما این مسیر را با قدرت بیشتر ادامه می‌دهیم.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بله خیلی دیر اقدام شده است اهمیت فضا مثل نان شب است که ما باید با چنگ ودندان حفظش کنیم .امیدوارم یک روزی برسه که ماهم درراستای امنیت ملی خود برفناوریهای فضایی فائق شویم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها