یک تمیزکاری و یک عالمه مزایا!

جمع‌و‌جور کردن و مرتب بودن اطراف‌تان علاوه بر کاهش استرس و افزایش تمرکز، احساس موفقیت هم به شما می‌دهد.

یک تمیزکاری و یک عالمه مزایا!

وقتی مضطرب هستید، استرس دارید یا حتی افسرده‌اید، آخرین چیزی که ممکن است به آن فکر کنید این است که دور و برتان را تمیز و مرتب کنید. فرقی هم نمی‌کند که در خانه باشید یا محل کار، مرد باشید یا زن، دانشجو باشید یا شاغل. در هر صورت باید بدانید جمع‌و‌جور کردن خانه یا میز محل کار و مرتب بودن آن‌ها، تاثیر زیادی روی کاهش استرس دارد. استرسی که این روزها یکی از رایج‌ترین اختلالات روانی است که همه مردم دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضی‌ها در مسیر درمان، خسته و درمانده شده‌اند. در این بین، متعجب خواهید شد اگر بدانید حرکت ساده‌ای مثل تمیزکاری چقدر می‌تواند به شما کمک کند استرس‌تان را تسکین بدهید و تمرکزتان را برای انجام کارها و رسیدن به اهداف‌تان بالا ببرید. در مطلب امروز و در ادامه، به گوشه‌ای از مزایای این رفتار اشاره خواهد شد.


ریخت و پاش، استرس ایجاد می‌کند
به هم ریختگی و بی‌نظمی باعث استرس می‌شود؛ به همین سادگی! مطالعات متعدد روان‌شناسی نشان می دهد، افرادی که خانه‌شان را آشفته و شلوغ و به هم ریخته و پُر از کارهای نیمه تمام اعلام کرده بودند، سطح کورتیزول خون‌شان بیشتر بود و دچار استرس مزمن بودند. در حالی که افرادی که خانه‌ خود را تمیز و منظم و محل آرامش می‌دانستند، کورتیزول خون‌شان خیلی کمتر بود و استرس بسیار کمتری داشتند. واضح به نظر می‌رسد که این تاثیر روی خانم‌های خانه‌دار بیشتر از بقیه است.

مرتب کردن، نوعی ورزش است
به ویژه برای آن‌هایی که اهل تحرک و ورزش نیستند، تمیزکاری و نظافت خانه می‌تواند مانند یک ورزش هوازی باشد که بدن و ذهن ناآرام‌شان واقعا به آن نیاز دارد. البته باید یک نظافت فعالانه انجام دهید! بالا و پایین رفتن از نردبان، تمیز کردن پنجره‌‌ها با حرکات دورانی بازوها و ...، به طور کلی می‌توانند حدودا 127 کالری در عرض 30 دقیقه بسوزانند.

تمیزکاری آشفتگی ذهن‌تان را کم می کند
کارها و فعالیت‌های تکراری، تسکین دهنده استرس هستند. در واقع رفتارهایی که تکرار می‌شوند می‌توانند با متمرکز شدن بر آن کار، پرت کردن حواس از موضوعاتی که ذهن را آشفته و بیقرار می‌کنند و در نتیجه کاهش استرس موثر باشند. به همین دلیل است که منظم بودن به همه افراد توصیه می‌شود.

شستن ظرف‌ها و کاهش 27 درصدی اضطراب
یکی از کارهای روزانه به ویژه برای خانم‌ها، شستن ظرف‌هاست که بعضی اوقات، سخت و برایشان ناخوشایند است. جالب است بدانید که تمرکز کردن روی شستن ظرف‌ها، لمس گرمای آب و رایحه مایع ظرف‌شویی می‌تواند به طرز شگفت انگیزی استرس و اضطراب را کاهش بدهد. طبق یک مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران انگلیسی، نتیجه‌ تمرکز و توجه کردن حین تمیزکاری اضطراب‌تان را 27 درصد کاهش خواهد داد.

تمیزکاری تمرکز را افزایش می‌دهد
به هم ریختگی و بی‌نظمی، تمرکز را به هم می‌زند یعنی پاک سازی خانه و میز محل کار از کثیفی‌ها و بی‌نظمی‌ها به تمرکز و دقت‌تان کمک می‌کند. ضمنا وقتی به کارهای خاصی مانند برق انداختن آینه، تمیز کردن مانیتور و وسایل محل کارتان، تمیز کردن کف اتاق و ... مشغول می‌شوید، صدای بیقرار درون‌تان که یکسره غُرغُر می‌کند، آرام می‌شود و در نتیجه می‌توانید تا حدودی به آرامش ذهنی برسید.
مرتب بودن به شما احساس تسلط می‌دهد
کارشناسان می‌گویند تمیز و مرتب کردن محیط زندگی و دوروبرتان به شما این احساس را می‌دهد که بر پیرامون خود تسلط دارید. زندگی پر از موقعیت‌های نامطمئن است و خیلی از چیزها از کنترل ما خارج‌اند، اما دست کم می‌توانیم محل زندگی خود را تحت کنترل بگیریم.

جمع‌و‌جور کردن به شما احساس موفقیت می‌دهد
بررسی‌‌های علمی نشان می‌دهند سروسامان دادن و تمیز کردن محل زندگی و محل کار به شما احساس موفقیت می‌دهد و البته امیدتان برای پیشرفت را هم بیشتر خواهد کرد. شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که بعد از تمیز و مرتب کردن اطرافتان، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

منظم بودن خانه را جدی بگیرید
نظافت خانه و نظم و ترتیب دادن به آن، اثراتی مداوم دارد زیرا همه ما می‌دانیم بعد از یک روز کاری، بهتر است به خانه‌ای برگردیم که تمیزی و نظم خوشایندی دارد، نه خانه‌ای که آشفته و به هم ریخته است. تختخوابی که مرتب شده، سینک ظرف‌شویی که پُر از ظروف نشسته نیست و برق می‌زند و خانه‌ای که خرت و پرت در گوشه و کنار آن رها نشده و فهرستی از کارهای نیمه تمام را به رخ‌تان نمی‌کشد، همگی آرامش‌بخش و مطبوع‌است و ذهن‌تان را برای ساختن آینده‌ای بهتر، آماده می‌کند.

منبع: خراسان

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها