آیا ایران و آمریکا قبل از انتخابات 2020 مذاکره می‌کنند؟

اتفاقاتی در روزهای اخیر افتاده که برخی رسانه‌های غربی را کنجکاو نموده تا مجددا در مورد احتمال ملاقات سران ایران و آمریکا گمانه‌زنی کنند، به ویژه آنکه پس از تبادل مایکل وایت و دکتر طاهری دونالد ترامپ از ایران تشکر کرد.

آیا ایران و آمریکا قبل از انتخابات 2020 مذاکره می‌کنند؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه دولت آمریکا به شدت درگیر مسائل داخلی خود از جمله شیوع کرونا و اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی در این کشور است و ایران هم از طرف دیگر، با برخی مشکلات داخلی روبرو است اما تا چندی پیش همه گمان داشتند روابط این دو کشور رو به وخامت برود. دشمنی‌های آمریکا و به خصوص فعالیت‌هایش در عراق به حدی بود که تا چندی پیش برخی از قریب الوقوع بودن جنگ سخن می‌گفتند . روابط ایران با ونزوئلا و ورود کشتی‌هایش به کارائیب نیز فاز جدیدی از چالش‌ها را به روی سیاستمداران آمریکایی گشود.

با این وجود، اتفاقاتی در روزهای اخیر افتاده که برخی رسانه‌های غربی را کنجکاو نموده تا مجددا در مورد احتمال ملاقات سران ایران و آمریکا گمانه زنی کنند. پس از تبادل مایکل وایت و دکتر طاهری توسط ایران و آمریکا دونالد ترامپ در دو پیام توییتری جدا از ایران تشکر کرده و وقت را برای رسیدن به یک توافق بزرگ مناسب دید. رئیس جمهور آمریکا در پیام توییتری دوم خود نوشت: "برای انجام آن توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز [انتخابات] می‌شوم. الان شما توافق بهتری انجام می‌دهید".

پس از این، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم از آزادی افسر بازنشسته نیروی دریایی این کشور که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی در ایران به زندان محکوم شده بود، ابراز خرسندی کرد و اقدام ایران را سازنده دانست.

اکنون سوال این است؛ پیام توییتری ترامپ چه معنایی دارد؟ در این گزارش سعی داریم به برخی وجوه این پیام بپردازیم.

انتخابات؛ اصلی‌ترین نکته توییت ترامپ

ترامپ در توییت خود بر انتخابات 2020 تاکید کرده است. این تاکید نشان از این دارد که به گمان او ایران منتظر است که او در این رقابت‌ها شکست بخورد و کلید کاخ سفید را به جو بایدن دموکرات بدهد. برخی شواهد گویای این است که ترامپ شرایط خیلی خوبی در آستانه انتخابات نوامبر ندارد. در حالیکه مدیریت افتضاح او در ایام شیوع کرونا بسیاری را عصبانی کرده؛ سخنرانی‌های نژادپرستانه اش در پی قتل جورج فلوید نیز بر روی آتش معترضین اسفند ریخت و بسیاری را خشمگین‌تر از همیشه کرد.

حالا برخی کارشناسان از افزایش احتمال شکست ترامپ در انتخابات می‌گویند( اینجا و اینجا را بخوانید). در صورت شکست ترامپ، جو بایدن رئیس جمهور می‌شود. معاون باراک اوباما که هر چند روابط خوبی با ایران ندارد اما از مدافعین برجام است. بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او در ادامه «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌است.

حالا ترامپ گمان دارد که ایران منتظر است تا بایدن رئیس جمهور شده و پس از عذرخواهی رسمی مجددا به برجام بازگردد. به همین دلیل، ترامپ تاکید دارد که پیروز قطعی انتخابات خواهد بود و به نفع ایران است که قبل از انتخابات به یک توافق با او برسد چرا که بعد از انتخابات رفتار او عوض می‌شود.

چرا مذاکره برای ترامپ حیاتی است؟

اکنون پرسش این است که چرا برای رئیس جمهور آمریکا نیل به یک توافق با ایران بیشتر از همیشه اهمیت دارد؟ ترامپ به شدت احتیاج به یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی دارد. قبلا هم تحلیلگرانی از این گفته اند که رزومه او در زمینه سیاست خارجی افتضاح است. او نه در آمریکای لاتین توانسته به پیروزی برسد، نه در آسیای دور و چین و کره شمالی و نه در خاورمیانه( اینجا بخوانید). خروج او از برجام هم نه‌تنها نفعی برای آمریکا نداشت بلکه ایران را در زمینه موشکی قدرتمندتر کرد( اینجا بخوانید).

حالا ترامپ سعی دارد افتضاحات اخیر داخلی اش را با یک پیروزی یا شو دیپلماتیک جبران کند. اقدامات او از اکنون شروع شده است. طبق تحلیل مؤسسه (اندیشکده) بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) توییت اخیر پومپئو مبنی بر لغو معافیت های هسته ای ایران اقدامی از جانب آمریکا است که از طریق آن می‌خواهد با افزایش فشار خود، به پیروزی برسد.

آیا سران ایران و آمریکا قبل از انتخابات مذاکره می‌کنند؟

نویسنده تحلیل موسسه IISS معتقد است اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تحریم‌های هسته ای ممکن است باعث تغییر سرنوشت برجام شده و به علت اینکه دولت فعلی ایران (دولت حسن روحانی ) دوست دارد تا جایی که ممکن است برجام را حفظ کند، این اقدام احتمالا باب جدیدی را در ارتباطات ایران و آمریکا باز کند. با این حال، همین مقاله تاکید دارد که اقدام آمریکا نمی‌تواند تاثیر چندانی در روند اقتصادی و سیاسی ایران داشته باشد و فقط مساله برجام است که در اینجا مطرح است.

این فقط یک طرف قضیه است. برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مقامات ایران بعید است فعلا شرایط عادی شده یا مذاکره ای بین مقامات ایران و آمریکا صورت بگیرد. المانیتور یکی از وبگاه‌های خبری است که طبق شواهد موجود امکان مصالحه را در شرایط کنونی کان لم یکن می‌داند.

اولا ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی تاریخ روابط ایران و آمریکا را تغییر داده و عملا امکان مذاکره با دولت ترامپ را از بین برد؛ تا حدی که امروز حتی حامیان مذاکره نیز میلی به بولد کردن آن ندارند. علاوه بر این، مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها گفته اند که شرط اولیه مذاکره با ایالات متحده بازگشت به برجام است. روز قبل، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای مذاکره به منظور دستیابی به توافقی جدید، گفت که تهران پیش از روی کار آمدن ترامپ با واشنگتن به توافق دست یافته بود و حالا «زمان» حل مسئله بستگی به شما دارد. این اظهار نظر به خوبی تایید این سیاست است که ترامپ برای آغاز هرگونه توافق یا مذاکره ای ابتدا باید به برجام باز گردد.

گره کوری که باز نمی‌شود؛ غرور و تعصب رئیس جمهور موقرمز

به نظر می‌رسد در روابط ایران و آمریکا گره کوری پیدا شده که جز به دست ترامپ باز نمی‌شود. پیش از این و در زمان برگزاری سخنرانی‌های عمومی مجمع سران سازمان ملل نیز بحث‌هایی مبتنی بر مذاکره ترامپ و روحانی مطرح شد که همگی به این گره کور اشاره داشت.

ماجرا از این قرار است که رئیس جمهور آمریکا اصلا علاقه ندارد استارت مذاکرات را خودش بزند. او بارها نشان داده که به علت غرور شخصی اش نمی‌خواهد به برجام بازگردد؛ چرا که او خود اولین کسی بوده که از این توافق خارج شد و بازگشت به آن به معنی قبول شکست سیاست 4 ساله اش است.

همانطور که مدتی پیش، نیویورک تایمز در یک تحلیل آورد، آمریکا قصد دارد لغو تحریم‌های نفتی و حمایت مالی از برجام و ایران بعد از دیدار مقامات و رسیدن به یک توافق صورت بگیرد اما ایران تاکید دارد که قبل از ملاقات و هر گونه توافقی آمریکا باید به برجام بازگردد( اینجا و اینجا را بخوانید). این همان گره کوری است که به دست ترامپ باز می‌شود. او باید ابتدا به برجام بازگردد تا امکان گفتگو حاصل شود و این چیزی است که با غرور دیکتاتور مآبانه او جور در نمی‌‎آید.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • مجید
    0

    این غرور جاهلی دو طرفه است تجربه ثابت کرده هم تو آمریکا وهم در ایران ریاست جمهوری دو دوره یکسان است پس باز هم ترامپ پیروز انتخابات است و اوضاع اقتصادی ایران روز به روز بدتر میشود هیچ فرد عاقلی سرنوشت اقتصادی کشورش را به اما واگر گره نمی زنه ای کاش قبل از اینکه ایران زیر تیغ تحریم برود غرور را کنار گذاشته و یک مذاکره کوچکی شده بود و کار به اینجاها نمیکشید

    نظرات شما -
    • به مجید
      0

      مذاکره عین کره شمالی به به به به تحریمهای جدید بعدازمذاکره چقدر دلچسبه بیدارشو کوچولوی رویایی

    • مجید
      0

      حالا خوبه فساد دلالی کاسبان تحریم و بدبختی ملت آیا حق ما اینه بزرگوار

    • Mohammad
      0

      میشه بهم بگی مذاکره بر سر چ چیزی؟؟

    • کارگر
      0

      سر قلیون میوه ی شرط... ترامپ رفتنیه

  • محسن
    0

    اگر ایران بر فرض محال، با ترامپ مذاکره کند وتوافقی کند وبعد ترامپ در انتخابات پیروز شود چه تضمینی وجود دارد که آن توافق را اجرا کند. اصولا مذاکره با ترامپ برای ایران جز ذلت چیزی نخواهد داشت.

  • صداقت‌
    0

    بالا بری ،پایین‌بیاد‌ هرگز حزب جمهوریخواه آمریکا کلاه سرش نمیره‌ بلکه کلاه خوشکل هم میزاره.

  • رضا.
    0

    البته مذاکره نکردن هم برای ملتی که در حال خرد شدن هست و هر روز باید اخبار فساد مسئولین را گوش دهد بدتر است. هر توافقی با دولت آمریکا اگر مورد تایید کنگره و سنا باشد آنوقت هیچ دولتی به راحتی نمی‌تواند آن را زیر پا بگزارد. برام با عجله و بدون تایید مجالس آمریکا انجام شد و اون هم به خاطر زمان سوزی تندرو های هر دو طرف بود

  • ناشناس
    0

    اگر ترامپ برنده انتخابات شد چی؟اونجا ما چی برای معامله داریم؟اقتصاد نابودتر شده.الان که ترامپ نیاز داره و امتیاز میده باید نون رو به تنور چسبوند فردا دیره. کما اینکه با اوباما مذاکره مستقیم نکردیم و گره ها رو وا نکردیم خوردیم به یکی بدتر

    نظرات شما -
    • ؟؟؟
      0

      خب اونموقع چیزی داشتیم واسه معامله صنعت هسته ی الان دیگه به اونصورت چیزی نداریم ترامپ هم کازینو دار هست بنظر شما چی داریم از بین ببریم یا پیش کش کنیم؟؟

    • ننه
      0

      از کجا معلوم با این خرابکاریش انتخاب بشه

  • مجید
    0

    از ماست که بر ماست حق ملت ما همینه و بیشتر هم نیست بزودی بدتر از کره شمالی خواهیم شد بزرگواری

    نظرات شما -
    • نه
      0

      حقه تو خودتو با ملت بزرگ ایران یکی نکن ، وقتی اتفاقا ادم های بی فکری این تو هست ما بدبختیم نه زمانی که مذاکره نکنیم ، اونا سردار سلیمانی رو تکه تکه کردن و سردار طهرانی مقدم با خرایکاریشون سوزوندن

  • Mohammad
    0

    آخه یکی توضیح بده مذاکره بر سر چی؟؟؟!!! بر سر اینکه تو دنیای وحشی و قانون جنگلی موشک و ادوات جنگی نداشته باشیم ؟؟؟! سر اینکه تو حوزه تمدنی خودمون نفوذ و هژمونی نداشته باشیم؟؟ بعد آمریکا از ده هزار کیلومتر اونطرفتر داشته باشه با 280 سال قدمت(بعد از قتل عام سرخپوستا و اعلام حکومت رسمی ) سر چی واقعا؟؟ چرا سر حقمون باید مذاکره کنیم؟؟؟سر شرفمون سر اصالتمون تازه اگر همه چیز رو بدیم بره و بعد خوشبختی بیاد.... خوشبختی از طرف آمریکایی ک خودش 22 تریلیون دلار بدهی داره و در آستانه انفجاره و اوضاع فعلی ایالتاش هرج و مرج و اعتراض برای حق عدالت... عدالتی ک برای مردم خودشون فراهم نکردند بعد از مذاکره و دادن همه چیزمون میخوان برای مردم ایران ک سالها پدر آمریکا رو درآوردن ب ارمغان بیاره ...عجییه

    نظرات شما -
    • رضایی2
      0

      ممنون نظرتون بسیارزیبامنطقی ووطن دوستانه بوداین نویدو میدم خداروبالاسرشاهدمیگیرم همونطورکه تابحال روزبروزقدرتونفوذمون بیشترشده تاده سال دیگه اختیاروسرنوشت منطقه دست ایران میافته همین الانشم مث سگ حساب میبرن اون شاهزاده بیعرضه عربستانی که چندسال پیش ایرانوتهدیدمیکردالان بهتردرک میکنه من چی میگم هنوزم براش سواله موشکاازکجاوچجوری میان!

  • رضا
    0

    دوباره دم از مذاکره . چرا نمیخواهید بفهمید چجوری بفهمونند براتون . مگه رهبری نمیگه مذاکره هرگز . چرا دوباره دم از مذاکره میزنید

  • علی
    0

    ترامپ خون کسی رو ریخت که عزیز ما بود در بدترین حالت که مطمئنم ترامپ دوباره رای میاره ولی باید امریکاییی ها از انتخابات ایرانم بترسن چون اگه احمدی نژاد تایید بشه فاتحه امریکاییها خوانده میشه تایید دوباره احمدی نژادم شاید ممکن باشه چون ایران بعد از مذاکره فهمید با خارجیا نمیشه مسالمت امیز حرف زد و در نتیجه مذاکره سردار سلیمانی شهید شد پس باید وارد فاز جدید بسه و حالت لاکپشتی خارجه بشه رئیس جمهور بعدی ایران باید جنگجو باشه پس ترامپ تو دور بعدی انتخاباتش شرایطش خیلی بدتر خواهد شد

  • رضایی2
    0

    سلام واقعاتحلیل های ساده ای داریدترامپ مشکل غیرقابل حلی باایران نداره دوستان آیاعربستان وامارات ووهابیا خاطرتون هست آیامیدونیدیکطرف قضیه عربای مفتخورنمیذارن این رابطه درست بشه؟ بنظرتون ترامپ ازپولای مفت عربامیگذره بیادباایران مصالحه کنه این توییتاروزیادجدی نگیرید تنهاراه اینه که محکموقدرتمندباشیم کاری کنیم نفس این وهابیابندبیادتاموقع فروختن نفت بیان ازتهران اجازه بگیرن میدونم براهمه سخته ولی بایدمتحدباشیم اینهانقشه های پلیدی دارن دوستان ایران خداروشکربسیارقدرتمندشده همه جامیتونه ایناروبه چالش بکشه اینهابراناموسوخاک مانقشه دارن تنهاراه اتحاده جانم فدای خاک پرغرورو متمدن کشورم

  • ابوالفضل
    0

    به هیچ عنوان نبایدمذاکره ای صورت بگیرد

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      آره نباید مذاکره کرد چون نان تو وامثال تو آجر می‌شود گور بابای مردم که زیر بار فشار اقتصادی له شدن

    • محمد
      0

      بینام تو کی هستی که میخوای ما پا روی خون بزرگ مرد ایران سردار دلها بذاریم و بریم مذاکره آمریکا کور خونده ما بی غیرت نیستیم آمریکا سگ کی باشه که بخواد به ما لطف کنه آمریکا اگه عرضه داشت نمیذاشت هزاران شهروندش بر اثر کرونا بمیرند یا سیاهپوستا رو بکشند بسه دست بردارید از این یاوه گویی تون کشور ما رو امثال شماها بدبخت کردند هر کاری انقلابیا خواستند بکنند های و هوی راه انداختید و در عوض دوست دارید کشور رو دو دستی تقدیم آمریکا کنیم این خواب آشفته برای تو و امثال تو و آمریکاست وعده ی خدا اینه که ما پیروز هستیم چون مقاومت کردیم در برابر استکبار و ظلم و این صهیونیزم جهانی ما در برابر اسرائیل قد خم نمیکنیم گردنشونو میشکنیم به گفته ی رهبر انقلاب اسرائیل ۲۵ سال آینده رو نخواهد دید

    • بینام
      0

      جناب محمد گویا یادت رفته چند ماه قبل هزار پانصد نفر از هم وطن هایت گرفتی هم وطن هایت کشته شدن اونوقت سینه چاک یک نفر آمریکای شدی مثلا تو یاوه گو نیستی چه گلی بسر مردم زدی سال به سال بجز فقر بدبختی چه ارمغانی برای مردم آوردی گور بابای آمریکا وهر چی آمریکایی منابع این کشور بجای خرج برای ملت چرا باید خرج انقلابی گری شما ها شود آیا مساوات در تقسیم منابع بین من وامثال شما رعایت می‌شود چرا باید شما از رانت استفاده کنی چون انقلابی هستی آیا واقعا به انقلاب ایمان داری یا فقط آن رو برای تامین مطامعت میخواید چرا فساد دولتی آنقدر گسترده است وبه وضوح همه مردم می‌بینند پس شما چکاره اید چرا جلوش نمیگیری چطور آلونک ی زن بینوا روی سرش خراب میشه ولی قصر میلیاردی آخوندی نمیشه چرا ویلای شبنم نعمت زاده رو آجر به آجر برمیداری که وانمود کنی تخریب کردی ولی با بلدوزر بری روی آلونک پیره زن بس کنی عوام فریبی خوب قوه قضائیه وانقلاب دست شماهاست چرا برخورد عبرت آموز نمیکنی انقلاب فقط برای امتیازاتی که داری میخوای

    • محمد
      0

      بینام بر پدر من لعنت اگه از انقلاب و آخورش میخورم یا شغل دولتی داشته باشم یا یه چیزی ب من برسه و اگه تو بهتان میزنی که من از این انقلاب میخورم یا شغلی دست منه یا هر چیزی که ب خاطر نفعش دارم طرفداری میکنم به جز غیرت و تعصب باشه بر پدر تو لعنت اینجور گفتم بدونی که سینه چاک کردن من به خاطر عِرق ب وطن و عشق ب حاج قاسم و عشق ب رهبری و انقلاب و خون هزاران شهید است نه اینکه چیز مالی به من برسه لعنت بر همه ی کسانی که به خاطر شکم و نفع و ما و منال بخواد طرفدار این انقلاب باشه

  • آریو
    0

    انجام مذاکره فقط کسایی رو ک از سفره مفت انقلاب دو لپی درحال تناول هستن و بواسطه فحش و بدوبیراه دادن بامریکا و بازی کردن الکی نقش ما ازامریکابدمون میاد بخاطر مصلحت مسلمین وبا این شعار این تناول رو قوت وقدرت میبخشه مضر وخطرناکه و ازاون طرف عدم مذاکره هم واس کسایی ک از درامد یا مفت نفت و سایر صادرات خدادادی بهره مندبودن و هالاف هلوف میکردن و بواسطه تحریمهای ترامپ نمتونن خوب بدزدن فاجعه باره و بهمین علت هست تومملکت عده ای موافق مذاکره نیستن اونم ب بهونه بخطرافتادن اسلام و عده ای،سینه چاک هم مدافع مذاکرن ب بهونه انزوای اسلام خلاصش،اینه ک دعوای کی بیشتر بخوره و بقیش،بهونس واس توجیه

  • بیکار
    0

    ترامپ یک تاجر هست ، اون سیاستمدار نیست میشه گفت مثل عروسک خیمه شب بازی هست که کسی از بالا اونو با نخ بازی میده ، تمام تصمیمات رو اطرافیانش براش میگیرند و اون مثل یک طوطی سخنگو فقط حرفهاشون رو تکرار میکنه که همه فکر کنن یک رئیس جمهور داره فرمان میده و اجرا میکنه اینو مطمئن باشید اگه ترامپ توافق کنه هر کسی دیگه جاش بیاد وضعیت تغییر نمیکنه که هیچ یه سناریوی دیگه راه میندازن و چون وضعیت اقتصاد ایران داغونه و مجبور به مذاکره هست اونا هم فرصت رو غنیمت شمرده و از ماهی گل آلود ماهی میگیرن و امتیاز های زیادی میگیرن شاید مثل روزهای اخیر چند تا هواپیما بدن و ملت رو قانع کنن که توافق کردن چنین آثار خوبی هم داره ولی اونا همش حقه و ظاهر نمایی هست خدایی الان روزگارمون رو ببینید قبل برجام چطور زندگی میکردیم و الان چه روزگاری داریم؟ نمیگم مذاکره نشه اما اونا با کدوم یک از سیاستمداران ما مذاکره کنن مهمه مثلا قبلا ظریف روی حرف جان کری حساب باز کرده و گفته بود حرف کری سنده و یسری توافق رو بصورت شفاهی قبول کرده بودن آخرش هم زدن زیر حرفشون و کلی امتیاز دادیم رفت که هیچ دستمون هم رو شد که در سیاست خارجی مسؤلان ما خیلی ضعیف هستند و خیلی راحت میشه سرشون کلاه گذاشت

  • صاحبی
    0

    هر کس در داخل دم از مذاکره بزند خیانت کار و وطن فروش هست آمریکای جنایت کار نه با ایران با کل جهان قراردادها رو بهم زده حالاشما انتظار داری از ترامپ حرامزاده همجنس باز کاباره زاده و قمار باز سر این حرفش بماند

    نظرات شما -
    • امیرعلی
      0

      ترامپ‌رو ولش.. ...ظاهراخانه‌‌وشغل‌که‌داری...حساب‌بانکی‌هم‌که‌اییییی؟؟؟؟پس‌لطفا‌ببند‌فک‌رو

  • تو
    0

    هرکی میگه مذاکره جدا از خون حاج قاسم که فراموش شده باید بگم کوره و برجامو ندیده

  • ملت
    0

    چه فرقی بحال ملت داره تحریم بودیم اقابان مسول دزدی میکردن و ملت زیر بار فشار بودن تحریم هم نباشیم ایا پول بیت المال به درب خونه ملت میاد یا واریز به حساب مسولین میشه؟امثال طبری و لاریجانی و غیره زیاد هست

  • اسرا
    0

    هر وقت آمریکا کاری می کنه رسوا می شه نمی دونه چکار کنه از این آبروریزی ها در بیاد حرف مذاکره رو می زنه اینقدر بگه خسته بشه فعلا فضاحت کشور متمدن خودشو جمع کنه اون از مدیریت کرونا اونم رسوایی مرگ مظلومانه جورچ ....

  • امیر
    0

    اقا حرف خودتونو بزنید نظر کل مردم و نگید ، همین انتخابات اخیر نشان میده مردم از ازن وضعییت اقتصادی رنج میبرند به یک راه امید می گردن حالا این میتونه ارتباط با امریکاه باشه و ..‌‌‌‌‌...... یا باید نظام چاره اندیشی کنه و یا اینکه مذاکره کنه ماهم برای این نظام زحمت کشیدیم ، بنظرم اگه همه نیروهای نظام تا یکدل و کینهای شخصی خودشون کنار نزارند و وحدت ملی شکل نگیری و یه عده تند رو که اقلیت هستن به جای همه حرف میزنند مشکل حل نمیشه ، پس اقایان بفرمایید بگید باید چکار کرد تا جامعه از این وضعیت اقتصادی فارغ بشه ، ظاهرا همه دزد اند یکی یکی محاکمه میشن راه چاره چیست اگه مذاکره نباشه.

    نظرات شما -
    • امیرعلی پ
      0

      با سلام.. .بالادستیها‌ی‌نظام‌که‌جیبشون‌پروکیفشون‌کوکه....واین‌مردم‌بیچاره‌وبینوا‌هستن‌که‌طبق‌معمول‌موقع‌جنگ‌وبدبختی‌بایدبرن‌جلوی‌گلوله‌واین‌طورمواقع‌هم‌بایدسکوت‌قهرمانانه‌بکنن‌وجون‌بکنن‌تابلکه‌جونشون‌در بیاد.. ..این‌است‌حکومت‌اسلامی‌مستضعفان....؟؟؟؟البته‌پای‌صندوقها‌‌وراهپیماییها‌هم‌یادم‌شد!!!مردم‌بایددرصحنه‌باشن‌حتی‌توی‌صفها!!!!!!؟؟؟؟؟؟.....

  • نگین
    0

    ترامپ پیروز میدان دور بعدیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها