کار جمع‌آوری پسماندهای عفونی اراک به ضرب‌الاجل معاون استاندار کشید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: شرکت پیمانکار پسماندهای عفونی اراک باید ظرف یک ماه آینده کار خود را آغاز کند.

کار جمع‌آوری پسماندهای عفونی اراک به ضرب‌الاجل معاون استاندار کشید

مهدی زندیه‌ وکیلی ۱۷ خردادماه در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی در سال ۱۳۹۹ با اشاره به راه اندازی پویش اراک، دوستدار اشتغال سبز بیان کرد: این اقدام که با مشارکت مردم انجام شده است، بسیار ویژه است، اما در حال حاضر با معضل نخاله‌های ساختمانی مواجه هستیم که کنترل تخلیه این نخاله‌ها بسیار دشوار است.

وی با تاکید بر ساماندهی خودروهای حمل نخاله، افزود: اگر این خودروها و افرادی که حمل نخاله ساختمانی انجام می دهند شناسنامه‌دار باشند قطعا در هر نقطه‌ای تخلیه صورت نمی‌گیرد، از طرفی باید مکان تخلیه این نخاله‌ها مشخص باشد تا بلاتکلیفی در این حوزه رفع شود.

زندیه‌وکیلی با اشاره به روند مدیریت پسماندهای عفونی در اراک که بسیار طولانی‌ شده است و هنوز بخش خصوصی کار خود را آغاز نکرده است، گفت: باید تضمینی از این شرکت پیمانکار گرفته شود تا کار در نیمه راه رها نشود، در حال حاضر که در ابتدای امر هستیم با این حجم از تاخیر از سوی شرکت مواجه هستیم و ممکن است در آینده به هر دلیل از همکاری منصرف شود، به همین دلیل باید ضمانت لازم از آنها دریافت شود، همچنین برای آغاز کار نیز ضرب‌الاجلی لحاظ شود چراکه هیچ بهانه دیگری در این راستا قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: شرایط کنونی و شیوع کرونا تا حدودی در تاخیر فعالیت این شرکت اثرگذار بوده است، اما باید ظرف یک ماه آینده تکلیف فعالیت در اراک روشن شود.

معاون استاندار با بیان اینکه شاید این شرکت در اعلام توانمندی‌های مالی خود در ابتدای امر تا حدودی اغراق کرده باشد، اما به هرحال در مناقصه برنده شده است و باید ظرف یک ماه آینده کار خود را در اراک آغاز کند، قطعا امکان جمع آوری پسماند بیمارستان‌ها به این شرکت داده نمی شود و تنها می‌تواند پسماندهای عفونی بخش خصوصی و مطب‌ها را جمع آوری کند.

زندیه‌وکیلی در خصوص ساماندهی پسماندهای صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: از کمیته پسماند صنعتی استان خواسته شد که نظارت واقعی در امر تولید پسماند واحدهای صنعتی داشته باشد، کارگروه تهیه یک سامانه برای درج اطلاعات واحدها نخواسته و حتی سازمان صمت می‌تواند اطلاعاتی همچون نوع پسماند تولیدی در واحدهای صنعتی استان و جمع آوری آنها را به شکل دستی و کاغذی اعلام کند، لزومی به این حجم پیچیدگی در کار وجود ندارد، به همین دلیل سرپرست سازمان صمت استان مرکزی باید شخصا در جلسه آینده کارگروه مدیریت پسماند استان حاضر شود و گزارشی از عملکرد سازمان در خصوص پسماندهای صنعتی استان ارائه کند.

در این جلسه، مصوبات جلسه قبل مبنی بر ایجاد شبکه پایش آب‌های زیرزمینی سایت دفن پسماند اراک از محل منابع داخلی شرکت آب منطقه‌ای بررسی شد که محمود قدبیگی معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای استان مرکزی گفت که برای این اقدام به ۲۵۰ میلیون تومان منابع مالی احتیاج است که این موضوع با واکنش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی مواجه شد و زندیه وکیلی بیان کرد: یک بار یک اقدام زیست محیطی را بدون اتکا به دیگران خودتان انجام دهید، متولی منابع آب استان، شرکت آب منطقه‌ای است و موظف به انجام این مصوبه است در همین راستا در جلسه آتی کارگروه مدیرعامل شرکت باید شخصا در جلسه حاضر شده و درخصوص این مصوبه و اقدامات انجام شده پاسخگو باشد.

در این جلسه نماینده سازمان نظام پزشکی استان مرکزی در خصوص فعالیت شرکت پیمانکار بخش خصوصی جهت جمع آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها در اراک بیان کرد: طبق تصمیمات صورت گرفته سازمان نظام پزشکی در آذرماه ۹۸ موظف شد که جهت انتخاب یک شرکت پیمانکار ارزیابی لازم را در خصوص شرکت‌های متقاضی جمع آوری پسماندهای عفونی اراک به انجام برساند.

دکتر یوسفی افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده، ۱۵ بهمن ماه تفاهم‌نامه بین سازمان و شرکت منتخب منعقد شد و فرصت سه ماهه برای آغاز فعالیت و استقرار این شرکت در اراک داده شد، اما بروکراسی اداری حاکم بر سیستم و شیوع کرونا فعالیت این شرکت را با تعویق روبرو کرد.

وی با اشاره به اینکه مقرر بود سوله‌ای در سایت دفن پسماند اراک به این شرکت اختصاص یابد، گفت: اختصاص این سوله در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم که شهرداری به سرعت این واگذاری سوله را به انجام برساند تا کار آغاز شود و خوشبختانه تمامی پزشکان سطح شهر اراک نیز آماده همکاری با این شرکت هستند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها