حشد شعبی می‌خواهد نماینده‌ای در هیئت مذاکره‌کننده عراق با آمریکا داشته باشد

درحالی که چند روز به آغاز اولین جلسه از مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق مانده است، رهبران حشد شعبی درخواست کردند که نماینده‌ای در هیئت مذاکره‌کننده عراق داشته باشند.

حشد شعبی می‌خواهد نماینده‌ای در هیئت مذاکره‌کننده عراق با آمریکا داشته باشد

به نقل از العربی الجدید، هشام داوود، مشاور دولت عراق چهارشنبه گذشته اعلام کرد، مذاکرات با آمریکا ۱۰ ژوئن آغاز می‌شود. این مذاکرات بر حاکمیت ملی تأکید خواهد داشت بدون اینکه به صورت مستقیم به موضوع عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی بپردازد. زمینه‌های زیادی برای همکاری با آمریکا وجود دارند و تنها محدود به بعد امنیتی نیستند.

هشام الهاشمی، کارشناس امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: هیئت مذاکره کننده عراق شامل عبدالکریم هاشم به عنوان رئیس هیئت، حارث حسن به عنوان معاون وی و لقمان الفیلی، فرید یاسین و حامد خلف است. تبدیل دیدار در بغداد به یک ویدیوکنفرانس به دلیل شرایط مربوط به کرونا است. هفته آینده جلسه مقدماتی خواهد بود و بعد از آن هفت یا هشت جلسه دیگر برگزار خواهد شد بعد از آن دو احتمال وجود خواهد داشت یا هیئت عراقی به واشنگتن سفر کند یا آمریکایی‌ها برای تکمیل مذاکرات به عراق بیایند.

آمریکا نیز هیئت خود را مشخص کرده که ریاست آن را دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا برعهده دارد.

جمعه نصر الشمری، سخنگوی گروه النجباء از طرف‌های سیاسی به شدت انتقاد کرد و گفت این طرف‌ها درباره ضرورت ابقای نیروهای خارجی در خاک عراق صحبت می‌کنند.

وی گفت که این اقدام توهین به ارتش عراق و بی‌ارزش کردن فداکاری‌های آن و بقیه دستگاه‌های امنیتی است.

سعد السعدی، از رهبران ائتلاف الفتح عراق گفت که باید نماینده‌ای از حشد شعبی جزو اعضای هیئت مذاکره کننده عراق با آمریکا باشد.

وی افزود: باید شخصیت‌های مهم دولت و نماینده کمیته امنیت و دفاع در پارلمان و نماینده نخست‌وزیر در این نشست باشند. مذاکرات باید مبتنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق باشد. اگر مذاکرات از این بند خالی باشد هیچ فایده‌ای ندارد.

همچنین یک مسؤول عالی‌رتبه عراقی در بغداد گفت: هیئت عراق مشخص شده و مهم‌ترین مساله منفعت عراق است. ما امیدواریم که آمریکا حمایت‌های خود را از عراق نه فقط در زمینه امنیتی بلکه در زمینه اقتصادی نیز ازسربگیرد. پرونده خروج نیروهای آمریکایی به ارزیابی‌های رهبران عراقی و میزان نیاز عراق به آن بستگی دارد. داعش از نبود حمایت هوایی آمریکا برای نفوذ خود استفاده کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    در یک کشور چند نیرو نظامی باشه کنترلش سخت میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها