دیدار سفیر سابق آمریکا با ظریف درباره زندانی آمریکایی تایید شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دیدار در ماه‌ها قبل انجام شده است. ما به تلاش‌های انسان‌دوستانه که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده‌ایم.

دیدار سفیر سابق آمریکا با ظریف درباره زندانی آمریکایی تایید شد

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این دیدار در ماه‌ها قبل انجام شده است. ما به تلاش‌های انسان‌دوستانه که منجر به آزادی گروگان‌های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده‌ایم.

سیدعباس موسوی روز گذشته هم درباره آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود و با نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه (15 خرداد) با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سویس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد.

موسوی در ادامه افزود: همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد گردید.

دیروز همچنین محمد جواد ظریف با اعلام آزادی دکتر مجید طاهری و مایکل وایت اظهار داشت: خرسندم که دکتر مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌های خود می‌پیوندند. خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.

محسن بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در مصاحبه‌ای گفته بود: آقای (محمدجواد) ظریف در حاشیه مجمع عمومی در مصاحبه‌ای موضوع (مبادله زندانیان) را مطرح کردند. بعضی‌ها مثل (بیل) ریچاردسون صحبت‌هایی با دکتر ظریف داشتند ولی ما صحبت مستقیم با دولت آمریکا به ماهو دولت نداشتیم؛ یعنی ما ننشستیم با آنها صحبت بکنیم.

بهاروند افزود: آقای ریچاردسون هم ماموریت دقیقی نداشتند که در این مورد با آقای ظریف صحبت کنند. آقای ظریف موقعی که به نیویورک سفر می‌کنند به طور طبیعی صحبت‌هایی با سناتورها و افرادی که بازنشسته هستند، دارند. ایشان سعی می کنند مواضع ایران را برای افراد موثر در رسانه‌ها و فضای سیاسی توضیح دهند. صحبت‌هایی که آقای ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل کردند در همین حد بود. چون ایشان سفیر سابق در سازمان ملل بودند و الان بازنشسته هستند، صحبت‌هایی کرده بودند ولی صحبت‌های ریچاردسون ما را هیچ وقت به جلو نبرد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    این موش وگربه بازیها یعنی چه مگه شتر سواری دولا دولا داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها