احتمال قاچاق گندم قوت گرفت؛ خودکفایی گندم در معرض خطر است!

هاشمی گفت: با توجه به تاخیر ۲۰ روزه در پرداخت مطالبات، احتمال خروج گندم از مرز‌های کشور وجود دارد.

احتمال قاچاق گندم قوت گرفت؛ خودکفایی گندم در معرض خطر است!

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشوربا اظهار نگرانی نسبت به آینده تولید گندم اظهار کرد: در برخی استان‌ها مطالبات گندمکاران با وجود گذشت ۲۰ روز از تحویل گندم به مراکز خرید پرداخت نشده است.

او افزود: در شرایط فعلی وجود واسطه‌ها و دلالان برای کشاورزان نعمت تلقی می‌شود چرا که با آغاز کشت دوم در برخی استان‌ها، تولیدکنندگان نیاز به نقدینگی دارند.

هاشمی ادامه داد: بنیاد ملی گندمکاران نامه‌ای به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سرپرست وزارت صمت، وزیر جهاد کشاورزی، بانک‌مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و بازرسی کل کشور در ارتباط با تاخیر ۲ هفته‌ای در پرداخت مطالبات گندمکاران تنظیم کرده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه آینده تولید گندم در معرض خطر است، بیان کرد: رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار بود هر ماه ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار ستاد خرید گندم قرار دهد که متاسفانه در اردیبهشت ریالی پرداخت نشد، همچنین مدیر کل بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده بود که در ارتباط با تامین اعتبار به بانک کشاورزی کمک کنند که این امر عملیاتی نشد و با این وجود نگرانی‌هایی پیرامون آینده تولید وجود دارد.

دست‌های پشت پرده در پی فرصت برای واردات گندم

به گفته او، مجموعه‌ای از افراد یا به اصطلاح دست‌های پشت پرده به دنبال آن هستند که با ایجاد شرایط سال گذشته زمینه را برای واردات گندم به کشور مهیا کنند.

این مقام مسئول نسبت به قاچاق گندم هشدار داد و گفت: با توجه به روند فعلی خرید نگرانی‌هایی مبنی بر مصرف گندم به عنوان خوراک دام و طیور یا قاچاق آن از مرز‌های کشور وجود دارد که این امر تهدید جدی برای تولید این محصول استراتژیک به شمار می‌رود.

هاشمی با انتقاد از بی توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین اعتبار خرید تضمینی گندم بیان کرد: با وجود تاخیر ۲۰ روزه در پرداخت مطالبات گندمکاران جای این سوال مطرح است که چرا برای واردات گندم ارز مورد نیاز بلافاصله تامین می‌شود؟ در حالیکه توجهی به تولید داخل نیست.

رئیس بنیاد ملی گندمکاردان افزود: با توجه به برداشت گندم در برخی استان‌ها از یک ماه آینده و آغاز کشت دوم، نگرانی‌هایی مبنی بر نامساعد شدن شرایط و خروج گندم از چرخه خرید تضمینی وجود دارد.

با استمرار شرایط فعلی ممکن است خودکفایی گندم زیر سوال برود

او با اشاره به اینکه بنیاد ملی گندمکاران به هیچ عنوان از نحوه خرید و پرداخت مطالبات رضایت ندارد، گفت: با استمرار شرایط فعلی احساس خطر می‌کنیم که خودکفایی گندم زیر سوال رود؟ تصور ما بر آن است که دست‌های پشت پرده کشاورزان را بدنام یا عاجز کنند تا بتوانند به سبب سود بالای واردات به اهداف شوم خود دست یابند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، تصریح کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید شود که این میزان ۲ تا ۳ میلیون مازاد بر نیاز داخل است که متاسفانه دست‌های پشت پرده به دنبال آن هستند تا گندم تولید داخل هرز رود تا اقدام به واردات کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    خوب هر چیزی به وقتش قاچاق هرچی به وقت خودش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها