نیرو‌های ارتش آمریکا از واشنگتن به پادگان‌ها برگشتند

منابع خبری روز چهارشنبه گزارش داده‌اند نیرو‌های ارتش که برای مقابله با ناآرامی‌های مرتبط با قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست در شهر واشنگتن مستقر شده بودند در حال بازگشت به پادگان‌ها هستند.

نیرو‌های ارتش آمریکا از واشنگتن به پادگان‌ها برگشتند

مقام‌های ارشد پنتاگون در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده‌اند این تصمیم بعد از مسالمت‌آمیزتر شدن تظاهرات‌ها در این شهر طی دو روز گذشته گرفته شده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حدود ۲۰۰ سرباز نیرو‌های واکنش سریع لشکر ۸۲ هوابرد نخستین گروهی هستند که روز چهارشنبه واشنگتن را ترک می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته مابقی نیرو‌های ارتش که در چند پایگاه نظامی در خارج از شهر در «ویرجینیای شمالی» و «مریلند» مستقر شده‌اند در صورت مناسب بودن شرایط طی روز‌های آینده به پادگان‌های محل اعزام خود بازخواهند گشت.

رسانه آمریکایی نوشته این نیرو‌ها علی‌رغم حضور در واشنگتن وارد عملیات برای سرکوب اعتراضات نشدند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون چند روز قبل، در پی خشونت‌آمیز شدن اعتراضات علیه قتل «جورج فلوید» در واشنگتن دستور اعزام ۱۳۰۰ نیروی ارتش به این شهر را صادر کرد.

این خبر ساعاتی بعد از آن گزارش شد که «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا امروز (چهارشنبه) با استفاده از یک قانون خاص برای مستقر کردن نیرو‌های ارتش آمریکا جهت سرکوب اعتراضات سراسری در این کشور مخالفت کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا گفته با توسل به قانون موسوم به «قانون خیرش ۱۸۰۷» برای فرونشاندن اعتراضات مخالف است.

قانون مذکور به رئیس‌جمهور ایالات متحده اختیار می‌دهد در شرایط خاص دستور استقرار نیرو‌های ارتش و گارد ملی برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی، خیزش یا شورش‌ها را بدهد.

مارک اسپر امروز چهارشنبه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور دونالد ترامپ که گفته بود ممکن است از این اختیار خود استفاده کند گفت: «من از توسل به قانون خیزش حمایت نمی‌کنم.»

وی علی‌رغم این از توسل به این گزینه به عنوان «آخرین راه چاره» حمایت کرده است. او گفت: «استفاده از نیرو‌های وظیفه باید تنها به عنوان گزینه‌ای در اضطراری‌ترین شرایط و به عنوان آخرین راه چاره مورد استفاده قرار گیرد.

آمریکا در روز‌های گذشته، پس از انتشار فیلمی از قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست به دست افسر پلیس به صحنه اعتراض یکپارچه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس تبدیل شده است.

دوشنبه هفته گذشته فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد یک افسر سفیدپوست زانویش را روی گردن یک مرد سیاه‌پوست گذاشته است. این حادثه به مرگ مظنون سیاه‌پوست که «جورج فلوید» نام داشت منجر شد.

چهار افسر پلیس به دلیل مشارکت در این قتل اخراج شده‌اند. پلیس فرد قاتل را بازداشت کرده و او را به قتل درجه دو متهم کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز‌های گذشته از سرکوب اعتراضات و برخورد خشن با معترضان حمایت کرده است.

شبکه تلویزیونی KTLA مستقر در لس آنجلس امروز گزارش داد اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایالات متحده آمریکا طی روز‌های گذشته به کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر منجر شده است.

این شبکه آمریکایی همچنین گفته است که در جریان این اعتراضات صد‌ها نفر نیز مجروح شده، اما تعداد دقیق آن‌ها هنوز مشخص نیست.

طبق تحلیل‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس از داده‌های پلیس ایالتی، دستکم ۹ هزار و ۳۰۰ نفر تاکنون در ارتباط با اعتراضات سراسری به دست نیرو‌های پلیس بازداشت شده‌اند.

در روز‌های اخیر با تشدید اعتراضات در شهر‌های مختلف آمریکا، نیرو‌های امنیتی به سمت خبرنگاران نیز حمله کرده و گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که جمعی از خبرنگاران نیز بازداشت شده‌اند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها