چند تکنیک ساده برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا در زمان امتحانات

یک متخصص روانپزشکی توضیحاتی را برای کاهش استرس ناشی از کرونا در زمان امتحانات دانشجویان و دانش آموزان ارائه کرد.

چند تکنیک ساده برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا در زمان امتحانات

محمدرضا خدایی متخصص روانپزشکی اظهار کرد: یکی از خصوصیات خوب انسان‌ها کنار آمدن با شرایط و سختی‌های موجود در زندگی بوده که به عنوان نقطه قوت انسان شناخته شده است.

او افزود: ممکن است در دوران زندگی، سختی‌هایی بروز پیدا کند، اما انسان‌ها به سرعت با شرایط موجود سازگاری پیدا کرده و به آسانی درصدد رفع مشکلات بر می‌آیند.

خدایی درباره تحمل دوران سخت زندگی افراد با توجه به روز‌های کرونایی، مطرح کرد: چند ماهی است که ویروس کرونا در سطح جامعه بروز پیدا کرده است، با این حال و با وجود سختی ها، افراد توانسته اند با مشکلات ناشی از این دوران به نسبت روز‌های اول تا حدودی کنار بیایند.

این متخصص روانپزشکی اظهار کرد: دانش آموزان و دانشجویان باید بدانند که شرایط موجود در کره زمین به علت ویروس کرونا جدید است و همین عامل نقاط ضعف و قوتی برای انسان‌ها دارد که از مزایای آن می‌توان به ارتقای توانمندی‌های انسان جهت استفاده از صفحات مجازی و افزایش سواد آموزی در این زمینه اشاره کرد.

خدایی تصریح کرد: ویروس کرونا توانست شرایط موجود را برای تمامی افراد تغییر دهد و با ایجاد فرصت‌های مناسب زیر ساخت‌های مجازی را در جهت استفاده بهتر، بیشتر و بهینه‌تر انسان‌ها ارتقا بخشد. ممکن است برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها بیشتر یا کمتر از این زیرساخت‌ها استفاده کنند، اما در نهایت امکانات فضای مجازی توانایی انسان‌ها را در جهت فضای آموزشی افزایش می‌دهد.

چند تکنیک ساده برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا در زمان امتحانات

اندیشیدن تهمیدات لازم در زمان امتحانات توسط مسئولان

او درباره توصیه‌هایی برای کنترل تمرکز دانش آموزان و دانشجویان در دوران امتحانات با توجه به همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا، گفت: در هر دو حالت مجازی یا حضوری بودن امتحانات باید به این نکات توجه کرد که مسئولان امر تمهیدات و ایمنی‌های لازم را برای برگزاری امتحانات پیش رو، به عمل آورده اند؛ چرا که مسئولان هم صاحب فرزند هستند و به همین علت به فکر سایر فرزندان ایران زمین خواهند بود و از این بابت نباید نگرانی گریبانگیر افراد شود.

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه قدرت بیماری ویروس کرونا به نسبت روز‌های اول تا حدودی کمتر شده است، تاکید کرد: این موضوع می‌تواند باعث کاهش سطح نگرانی در میان خانواده‌های ایرانی شود و امیدواریم با کشف واکسن و پیشرفت روند درمان، این موضوع برای تمامی افراد به صورت کامل کنار گذاشته شود تا دیگر دغدغه‌ای در سطح جامعه از بابت این موضوع وجود نداشته باشد.

خدایی ادامه داد: والدین، دانش آموزان و دانشجویان باید در این روز‌ها به خصوص در دوران امتحانات، استرس‌ها را از خود دور کنند. هرچند وجود کمی استرس برای تمامی افراد لازم است، اما بیش از حد بودن آن‌ آزار دهنده خواهد بود. طبق مشاهده آمار، عوارض استرس برخی افراد حتی از عوارض خود بیماری کرونا هم بیشتر است و این وسواس‌های بیش از حد باعث افزایش نگرانی در سطح جامعه می‌شوند؛ بنابراین مدیریت استرس در این دوران بسیار حائز اهمیت است.

چند تکنیک ساده برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا در زمان امتحانات

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه مسئولان امر در زمینه برگزاری امتحانات دقت لازم را به عمل آورده اند، تاکید کرد: فاصله گذاری اجتماعی در صورت برگزاری حضوری امتحانات، در اختیار گذاشتن ماسک و مواد ضدعفونی کننده، برگزاری اکثر امتحانات در فضا‌های باز، پیش بینی فضا‌هایی به نام فضای الکترونیکی در صورت برگزاری مجازی امتحانات با آماده سازی زیر ساخت‌های لازم کمک زیادی به قشر سواد آموزان کرده است تا کمتر نسبت به این قضیه برای خود تنش ایجاد کنند.

خدایی مطرح کرد: شرایط روحی و روانی دانش آموزان و دانشجویان توسط اساتید در نظر گرفته شده است و خانواده‌ها هم باید با رفتار‌های درست این نگرانی‌ها را از فرزندانشان دور کنند. همچنین خود دانش آموزان و دانشجویان با خواب کافی، مدیریت استرس یا اضطراب ها، تغذیه مناسب در زمان امتحانات، مطالعه کافی در این روزها، حفظ آرامش، حاضر شدن در جلسه امتحانات و توکل به خدا باعث کاهش سطح نگرانی‌ها شوند.

چند تکنیک ساده برای کاهش استرس ناشی از ویروس کرونا در زمان امتحانات

این متخصص روانپزشکی در پایان یادآوری کرد: علی رغم تمام تاکیدات لازم در جهت بهبود وضعیت در دوران کرونا، باید حتما دانش آموزان و دانشجویان خودشان تا حد توان نکات بهداشتی را رعایت کنند و از اینکه «دیگران تمامی مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند و اگر من جدی نگرفتم، مهم نیست» کناره گیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها