نوآم چامسکی:

 به آشوب کشیده شدن اعتراضات در آمریکا مطلوب ترامپ است

نظریه‌پرداز آمریکایی تاکید کرد ترامپ از آشوب در این کشور خشنود است زیرا فضا برای تحرک بیشتر راست‌گرایان حامی او ایجاد می‌شود.

 به آشوب کشیده شدن اعتراضات در آمریکا مطلوب ترامپ است

همزمان با شعله‌ور شدن آتش اعتراضات در ایالت‌های مختلف آمریکا علیه نژادپرستی نهادینه‌ شده در این کشور، نیرو‌های ارتش، گارد ملی و نیرو‌های امنیتی در خط مقدم سرکوب معترضان قرار گرفته‌اند. مشت آهنین ترامپ علیه معترضانی که به دنبال حقوق اولیه خود هستند، همچنان هم از خشم ملت آمریکا کم نکرده و برعکس ترامپ را به زیرزمین کاخ سفید فرستاده است!

تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از اعتراضات در آمریکا در نوع خود کم‌نظیر بوده است. همچنین تراکم بالای تظاهرکنندگان و همینطور سرعت سرایت بالای آن به چندین و چند ایالت از جمله دیگر دلایلی است که این دور از اعتراضات در آمریکا را نسبت به مورد‌های پیشین متمایز کرده است.

سیاه‌پوستان خطاب به سایر نژاد‌های آمریکایی تصریح کرده‌اند که سکوت آن‌ها در برابر جنایت پلیس آمریکا در قتل جورج فلوید حکم حمایت از این اقدام نژادپرستانه را دارد. به همین دلیل است که حضور سفیدپوستان در این دور از تظاهرات بسیار پررنگ بوده، به همین مناسبت خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ «نوآم چامسکی» نظریه‌پرداز و تحلیلگر مشهور رفت تا نظر او را درباره اتفاقات اخیر در آمریکا جویا شود. چامسکی مولف بیش از ۵۰ کتاب مهم و تاثیرگذار در حوزه روابط بین‌الملل است.

از جمله این کتاب‌ها، «توهمات ضروری»، «قدرت فهم»، «نفع به جای مردم» است. «ایالات ناکام آمریکا‌: توهین به قدرت و حمله به دموکراسی» از جمله دیگر اثر چامسکی است که اتفاقا بسیار هم خواندنی است.

چامسکی در پاسخ به این سوال که این اعتراضات تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و این‌که آینده این تظاهرات را چطور پیش‌بینی می‌کند، گفت با توجه به شرایط موجود، درباره اینکه این تظاهرات بتواند برای مدت زمان زیادی دوام بیاورد مطمئن نیست. چامسکی گفت: «شک دارم که این تظاهرات برای مدت زمان زیادی طول بکشد».

پیش‌تر نیز خانم مرضیه هاشمی، تحلیلگر آمریکایی مقیم ایران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که تا وقتی که جنبش‌های اعتراضی رهبری نداشته باشند، نمی‌توانند موفقیتی کسب کنند.

چامسکی سپس در پاسخ به این سوال که اعتراضات اخیر در آمریکا تا چه میزان می‌تواند جایگاه ترامپ را در انتخابات آتی متزلزل کند، خاطرنشان کرد که ترامپ از آشوب و اغتشاش ناراحت نیست بلکه رضایت هم دارد.

نوآم چامسکی در تبیین این گفته خود افزود: «اکنون نژادپرستان راست‌گرا و افراطی وارد صحنه اعتراضات می‌شوند و ترامپ می‌تواند رویکردی دیکتاتوری در پی این حوادث از خود نشان دهد».

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه تاکید کرد که فضای کنونی در آمریکا شرایط را برای تحرک بیشتر نژادپرستان راست‌گرا بیشتر فراهم می‌کند.

او همچنین گفت: فعال‌تر شدن راست‌گرایان افراطی در آمریکا نهایتا به نفع ترامپ است. چامسکی معتقد است که هرجایی که به اموال عمومی آسیب برسد، سیاست‌ها و نظرات در جامعه رنگ‌وبوی دست راستی به خود می‌گیرد؛ بنابراین از نظر ترامپ اعتراضات اخیر خیلی هم به ضرر او نیست چرا که فضایی را برای مطرح شدن بیشتر طرفداران ترامپ ایجاد می‌کند!

نوآم چامسکی در ادامه و در پاسخ به این سوال که خواسته‌های اصلی معترضان چیست، تاکید کرد که مطالبه اصلی معترضان پایان دادن به خشونت پلیس علیه ملت آمریکاست و هنوز بیش از این خواسته‌ای از سوی آن‌ها مطرح نشده است.

این اندیشمند برجسته آمریکایی نهایتا در پاسخ به این سوال که کدام یک از احزاب در آمریکا دید بهتری نسبت به سیاه‌پوستان دارند، اعلام کرد که از دید او تفاوتی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در نوع برخورد و نگاه به سیاه‌پوستان وجود ندارد.

چامسکی نهایتا گفت: «برخورد ظالمانه با سیاه‌پوستان پس از دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان پررنگ‌تر هم شده است».

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حزن‌ترامپت
    0

    به‌نظرمیاد‌سیاهها‌واکنش‌سخت‌دارند‌نسبت‌به‌پلیس‌در‌این‌کشور‌واین‌در‌تمامی‌کشورها‌یه‌واکنش‌بیشتر‌نمیتونه‌داشته‌باشه‌وپای‌اقای‌ترامپ‌روهم‌خیلی‌نمیشه‌وسط‌کشید‌،خوب‌از‌لحاظ‌بشری‌یک‌نفر‌جونش‌را‌از‌دست‌داده‌من‌هم‌اظهار‌تاسف‌می‌کنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها