کدام کشورهای بیشترین زیردریایی را دارند؟/ سلاح مخفی ایران در جنگ دریایی

می‌توان با اطمینان گفت این است که برنامه زیر سطحی‌های سپاه با موفقیت از مرحله طراحی و بررسی روی رایانه و فرضیات علمی، گذر کرده و به آزمایش‌های دریایی رسیده است.

کدام کشورهای بیشترین زیردریایی را دارند؟/ سلاح مخفی ایران در جنگ دریایی

به گزارش خبر فوری ، طبق گزارش‌ها مدتی است که نیروی دریایی سپاه مشغول عملیاتی کردن یک زیردریایی بدون سرنشین نسبتا بزرگ است. سردار سلامی(فرمانده سپاه پاسداران) درباره ابعاد این زیردریایی بدون سرنشین گفته است: "طبیعتا در این مرحله نمی توان ماموریت خاصی را برای این شناور تعریف کرد و مشخصا نیاز به اطلاعات و تصاویر بیشتر از آن است اما با توجه به ماهیت وضعیت خلیج فارس و سابقه سپاه در این بخش می توان گزینه هایی مثل حمل اژدر یا حتی استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم انتحاری سنگین برای حمله از پایین و ایجاد انفجار در حجم بالا و غرق کردن شناورهای سنگین را در خصوص آن پیش بینی کرد."

طبق گزارش برخی رسانه‌ها، آنچه که تا به اینجا می توان با اطمینان گفت این است که برنامه زیر سطحی های سپاه با موفقیت از مرحله طراحی و بررسی روی رایانه و فرضیات علمی، گذر کرده و به آزمایش های دریایی رسیده است و با عملیاتی شدن چنین سامانه هایی، علاوه بر به دست آمدن یک گزینه مهم و جدی برای غرق کردن و آسیب جدی وارد کردن به هر شناور سطحی و زیرسطحی در منطقه، ایران وارد باشگاهی خاص در میان نیروهای مسلح جهان خواهد شد که حاضران در آن حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.

به همین مناسبت بد نیست مروری بر انواع زیر دریایی‌های ایران و قدرتش داشته باشیم.

زیردریایی چیست؟

زیردریایی یک وسیله نقلیه شناور است که می‌تواند در زیر سطح آب حرکت کند و به ژرفایی برسد که غواصان به آن دسترسی ندارند. زیردریایی ممکن است از نوع غیرنظامی (علمی یا گردشگری) باشد یا از نوع نظامی. زیردریایی‌های نظامی با زرادخانه‌ای از جنگ‌افزارها، به ویژه اژدر و موشک مسلح شده‌اند.

تاریخچه استفاده از زیردریایی

زیردریایی برای نخستین بار در زمان جنگ داخلی آمریکا استفاده شد. در جنگ‌های جهانی اول و دوم به ویژه جنگ جهانی دوم نبرد زیردریایی‌ها یکی از ویژه‌ترین نبردهای آن جنگ شمرده می‌شود که از آن فیلم‌های زیادی ساخته شده‌است.

در دوران جنگ سرد آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی هر کدام به ساخت زیر دریایی اتمی روی آوردند. این زیردریایی‌ها توانایی ترابری و شلیک موشک‌های بین قاره‌ای با کلاهک هسته‌ای داشتند. نام زیر دریایی هسته‌ای بخاطر داشتن موتور با سوخت هسته‌ای است که این زیردریایی‌ها را از سوخت‌گیری دوباره بی‌نیاز می‌کند. کشورهای انگلیس و فرانسه و جمهوری خلق چین نیز دارای این زیر دریایی بوده و به تازگی هند با خرید دو فروند زیردریایی هسته‌ای از روسیه به جمع کشورهای دارای این زیر دریایی پیوسته‌است.

تا قبل از اتمام جنگ جهانی دوم از زیردریایی‌ها بیشتر برای حمله به شناورهای سطحی استفاده می‌شد. به خصوص حمله به کشتی‌های باربری انگلستان یا از کار انداختن مسیرهای پشتیبانی دریایی ژاپن. برای این منظور زیردریایی‌ها از اژدرها و همچنین توپ‌هایی که داشتند استفاده می‌کردند.

زیردریایی‌های مین‌گذار از اوایل قرن بیستم ساخته شده و در هر دو جنگ جهانی به کار رفتند. همچنین از زیردریایی در عملیاتهای جاسوسی برای پیاده کردن تجهیزات و پرسنل در سواحل دشمن استفاده می‌شد. کم کم از زیردریایی در عملیاتهای نجات نیز به خصوص در حملات وسیع جزیره‌ای استفاده شد.

بعد از جنگ جهانی دوم با پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های مربوط به اژدرها، سونار و پیشرانه هسته‌ای داشتند، توان مقابله با زیردریایی‌های دیگر را به دست آوردند.

مهم‌ترین مزیت زیردریایی

برتری زیردریایی در جنگ، توان آن در مخفی شدن در اعماق آب است. این توان با خاصیت رسانایی صوتی آب و توسط سیستم‌های سونار قابل خنثی شدن است. مدرن‌ترین زیردریایی‌ها برای رفع این نقص دارای خصوصیت ناپیدایی هستند. سیستم‌های پیشرانه پیشرفته، اقدامات و سامانه‌های کاهش صوت برای این مقصود به کار رفته و از این‌رو یافتن و حمله به یک زیردریایی پیشرفته نیازمند شگردهای خاصی است.

انواع زیردریایی ایران

آنچه مهم‌ترین رکن و امتیاز ایران در جنگهای دریایی به حساب می‌آید، زیردریایی‌های فوق پیشرفته آن است. وبگاه نشنال اینترست مدتی پیش در گزارش خود تاکید دارد که اگر در تنش نظامی احتمالی ایران با عربستان، این کشور به درستی از زیردریایی‌های خود استفاده کند، کار بندرها و مواضع نظامی ساحلی عربستان ساخته است. از نظر نشنال اینترست، زیردریایی‌های ایران بسیار خطرناک هستند، به خصوص زیردریایی فاتح که می‌تواند بسیار مخرب باشد.

زیردریایی کلاس فاتح یک نوع از زیردریایی فوق پیشرفته ایرانی است. این زیردریایی توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی دارد. همچنین، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به سایر زیردریایی‌ها مشاهده می‌شود. سرعت فاتح 11 نات (20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات (25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌ پرتاب زمین به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای نظامی و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی‌متری بوده و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد. طبق اطلاعات و گزارشها، فاتح از سیستم ESM بهره می‌برد که این سیستم در زیردریایی‌ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‌یابی انواع امواج رادار و سیگنال‌های مخابراتی منتشر شده از کشتی‌ها، هواگردها، زیردریایی‌ها و سایر منابع را بر عهده دارد.

علاوه بر فاتح، ایران چند زیردریایی و ناو مهم و توانمند دیگر هم دارد که موجب توانمندی ایران در مواجهه با سعودی‌ها می‌شود. وبگاه روسی اسپوتینگ در گزارشی که در دسامبر 2018 منتشر کرد، به معرفی برخی از این تجهیزات پرداخت.

یکی از این تجهیزات که اسپوتینک آن را یکی از برگهای برنده نظامی ایران می‌داند، زیردریایی بعثت است. این زیردریایی 60 متری قادر به انجام فعالیت در عمق 300 متری است و باوجود توانایی استفاده از اژدر قادر به استفاده از موشک کروز دریایی نیز است. این موضوع از این نظر مهم است که ایران خود توانایی ساخت موشک کروز تا برد 200 کیلومتر را اختیار دارد.

از نظر اسپوتینک، ایران حساب ویژه‌ای روی زیردریایی خود کرده‌است چرا که با وجود آن به راحتی می‌تواند تا نزدیکی دشمن پیش رفته و صدمات سهمگینی به‌ آن وارد کند. از این رو حضور نوع جدیدی از زیردریایی کلاس "غدیر" همانند یک برگ برنده در این عرصه به شمار می‌رود. این زیردریایی که به سرعت عملیاتی می‌شود با قابلیت مانور و رادارگریزی خود به راحتی در آب‌های کم‌عمق منطقه جابجا شده و با استفاده از سامانه نوین شلیک اژدر و موشک کروز یک کابوس جدی همانند قایق های تندرو و کوچک ایرانی برای بیگانگان نظامی در منطقه است.

قدرت تخریب اژدر این زیردریایی 6 برابر موشک کروز برآورد شده‌است. از آنجا که با شلیک از زیر آب، ردیابی موشک کار سختی است احتمال اصابت به هدف بسیار بالا است پس زیردریایی غدیر با تنها 29 متر طول قادر به کف نشینی در دریا است و در عملیات کمین خود می‌تواند ضربه مهلکی به هدف وارد کند.

کدام کشور‌ها بیشترین زیردریایی را دارد؟

جدول و نمودار زیر کشورهای دارای زیردریایی نظامی ا نشان می‌دهد. طبق تحقیقات برخی سایت‌ها در ده سال گذشته کشورهای شرق آسیایی یعنی چین و کره شمالی بیشترین زیردریایی را داشته اند.

ایران در این جدول، رتبه پنجم را داشته و بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی و هندوستان قرار گرفته است.

رتبه

کشور

تعداد زیردریایی

1

چین

76

2

کره شمالی

75

3

آمریکا

71

4

روسیه

59

5

ایران

40

6

ژاپن

17

7

کره جنوبی

15

8

هندوستان

15

9

ترکیه

12

10

بریتانیا

11

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • خوایران زیردریایش مثل بچه هست دربرابر اونا چطور۴۰عددداره این ۴۰تا یک دونه نمیشه
    0

    خواین ۴۰تا کوچیکن دربرابراونا یک دونه نمیشه مصخره ها

    نظرات شما -
    • میم.ر
      1

      احمقانه نظر نده... قایق ها هم کوچیکند ولی تخریبگر.. هزینه ی کم ولی نابودی بالای تجهیزات دشمن مدنظره مثخره مسخره مصخره!

    • کاربر ناشناس
      1

      ارسال ۵ کشتی نفتی به ونزوءلاء صحت انرا نشان داد قدرت ایران و ایرانی را. این شماها ین که تو کشتی آمریکا و اسراءیل نشستید نمک میخورد و نمکدان میشکنید بنازم به این هوش و ذکاوت این جوانان غیرتمند ایران عزیزم که دراین شرایط سخت تحریمی اینچنین افتخار برای کشور می افرینند

    • ناشناس
      0

      به امید خدا با سامانه مستعان از فاصله 20 متری در دریا هر چه ویروس نامرد را از تجهیزات دشمن پاک میکنیم و بعد از خواب بیدار میشیم وای باید برم سر کار

    • خ.ش
      1

      مغز متفکر!!!!فیل با اون بزرگیش از موش میترسه،اگه مسلمونی،پس معلومه تاریخ اسلام رو اصلا نخوندی،پیشنهاد میکنم درباره جنگ خندق،و مبارزه حضرت علی با اون غول بی شاخ و دم رو مطالعه کنی،حضرت علی اون موقع در اوج جوانی بوده،و همچنین از لحاظ بدنی،بزرگ قامت و بزرگ هیکل هم نبوده هر چیزی بزرگش خوب نیس!! آمریکایی ها هم اصولا آدم هایی هستند که یه چیزی هر چی بزرگتر باشه،بیشتر خوششون میاد ازش!!! کارایی بیشتر،و هزینه کمتر،براشون کشکه!!!میدونی چرا،چون پولدارن،و ویژگی پولدار ها هم ولخرجیه!!! اما در کشور ما پول ها دست یه عده ای هست،و برای سر پا نگه داشتن کشور(که تنها راه نجات هست)مجبوریم تمامی جوانب من جمله هزینه بسیار کمتر رو در نظر بگیریم!!! حالا افتاد؟! در ضمن اون زیر دریایی کلاس غدیر که کوچک هم هست،به خاطر کوچکیش هست که رادار گریزه!

  • کاربر ناشناس
    0

    به قول حشمت فردوس :زکی

    نظرات شما -
    • بی‌نام‌
      0

      میم.ر ی‌ وقت برای حرف تلخ خودتو نکشی‌ خب راست میگه چرا بَدت میاد

  • علی
    0

    هیچ کس از قدرت و اقتدار کشورش ناراحت نیست، بلکه خیلی هم خوشحال میشن و افتخار هم میکنند ولی وقتی که کشور در وضعیت بد اقتصادی قرار داره و مردم زیر بار فشار اقتصادی دارن له میشن و محتاج شام شبشون هستن و مسئولین در ناز و نعمت و رفاه کامل زندگی میکنند، بزرگترین و اصلی ترین نیاز کشور حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و مردمه، و هیچ چیز دیگه برای مردم جذاب و جالب نیست و حتی برای ما زجرآور نیز هست..

  • شهرام
    0

    بحث اینجاست که این تجهیزات هر چند دوغکی در خدمت دموکراسی و مردم هستن یا برای حفظ دیکتاتوری ؟ در ایران مورد دوم صحیح است و هیچ ارزشی و خیری برای مردم ایران نداره حسن نصرالله و سایر تروریست های منطقه شاید خوشحال باشن هرچند اشغال تر از این حرفاست که بشه روش حساب کرد در برابر ارتش آمریکا و اسراییل

    نظرات شما -
    • ه
      0

      منافق آلبانی نشین

  • ناشناس
    0

    این هم اگر مثل ویروس یاب نباشد. این تجهیزات در جنگ واقعی خود را نشان خواهد داد که آن وقت خواهید فهمید ارزش چندانی ندارد.

    نظرات شما -
    • اسسسسس
      0

      خود تحقیری افتخار نیست

  • مریم
    0

    خیلی خوبه

  • بینام
    0

    این اسباب بازیه ها در عمل کارای ندارن فقط بی خودی برای آمریکا اسرائیل شان شاخه می‌کشید با بزرگ نمایی ودروغ میخواید خودتونوبزرگ کنی بلاخره ی روز در جنگ خواهید فهمید که همش الکی بوده فقط در این وسط باز مردم ضرر میکنن کشته میشن ودغل بازان دروغ گویان جاشون امن است

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      آقا امکانات ایران کم و دروغ چرا همین آمریکایی که اینقدر سنگش رو به سینه می زنید به ایران حمله نمیکنه؟ چرا وقتی ایران عین الاسد رو زد جواب نداد؟ چرا وقتی نفتکش های ایران از این طرف دنیا رفتند بیخ گوش آمریکا ، آمریکای قدرتمند و مجهز شما یک تیر طرف نفتکشها شلیک نکرد؟ چرا سی وسه ساله که آمریکا بجای درگیری مستقیم با ایران ، به تروریستها کومله و جند الشیطان و داعش پول میده که با ایران بجنگند و خودش وارد جنگ با ایرانی که به قول شما ، سلاحهاش اسباب بازیه نمی شن؟ احتمالا تحلیلگرای پنتاگون و جاسوسهای سیا اطلاعاتشون از شما درباره سلاحهای ایران بیشتر عزیزم پس اینقدر خود کم بین نباش اگر ایران سلاحهای اسباب بازی بود یا نمیتونست تودش نیاز به سلاحش رو تامین کنه تا حالا مثل افغانستان و عراق و ... اشغال شده بود.

    • ......
      0

      اقا صادق دیگه همه دنیا میدونند تو سال پرحادثه و پر از کشته ۹۸ ، تنها حادثه ای که هیچ کشته ای نداشت ترقه بازی ایران تو چادرهای خالی عین الاسد بود.

    • ناشناس
      0

      معلومه چی میگی جون خودت همه چی رو با هم قاطی میکنی اینا دارن از تمامیت ارضی مملکتمون دفاع میکنن اگر نباشن اینها دشمنان مملکتمون هزار تیکه میکنن .....خسته نباشید شیران دلیر در ابهای نیلگون خلیج فارس

    • نوچ
      0

      نه خیر،تا امثال شما خود باخته ها هست،مثل اینکه ما مردم حق پیشرفت نداریم!!! ای جماعت کوفی صفت،ترسوی،پولکی!!!

  • علیرضا پرند
    0

    خدا قوت ازسپاه پاسداران و نیروی مصلح که چشم تمام مسلمانان جهان راه به خودجلب کردانند .بعداز خدا تمام مسلمانان جهان امیدشان به شما ها هستند .تاکور شوند هر کشوری که نتواند اینهمه افتخارات را ببیند ..به امید پیروزی حق بر باطل انشالله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته سامانه مستعان یادت نره داداش!!

  • ناشناس
    0

    احتمالا اینم سیستم رادارش بر پایه مستعدان ۱۱۱ ،بدنشم که تانکر سازی برادران اسماعیلی می سازن.جز حروم کردن پول این مملکت و گرسنه تر کردن این ملت هیچ کاری از دستشون بر نمیاد.وای از روزی که جنگ بشه و گند همه چی در بیاد که بالاخره میاد. در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب یا رب مباد آن گه که گدا معتبر شود

    نظرات شما -
    • نوچ
      0

      پسر گل!! تو برو بشین و منتظر باش تا برجام ۲ بیاد و با ارباب بایدنت مذاکره کنیم،تو رو چه به این حرفا!!! مردم!!!!بعضی ها عقلشون اندازه یه طوطی هم گنجایش نداره،و افق دید آیندشون هم تا ۲۰ سانت نمیرسه!!! بیچاره!!!! این ارتش هست،مسئول اون بدبختیا دولت هست!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها