کیانوری در اعترافات تلویزیونی خود چه گفت؟

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است. «انتخاب» به صورت روزانه این اسناد را منتشر می کند.

کیانوری در اعترافات تلویزیونی خود چه گفت؟

«اندیشکده وودرو ویلسون» ۳۱ سند وزارت امنیت آلمان شرقی (اشتازی) را در مورد فعالیت‌های کمونیستی و ضدکمونیستی در ایران در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ منتشر کرده است که عمدتا متمرکز بر حزب توده است.

در ادامه ترجمه‌ی نوزدهمین سند وزارت امنیت آلمان شرقی درباره ایران، آمده است:

تاریخ: ۱ می ۱۹۸۳

تهران، اول می ۱۹۸۳ (ایرنا) - رهبر حزب توده حامی شوروی، نورالدین کیانوری در یک مصاحبه تلویزیونی در روز شنبه تایید کرد که قوانین جمهوری اسلامی ایران را در شش زمینه نقض کرده است.

در خیانت اول، کیانوری به نقض استاندارد مهم جمهوری اسلامی در زمینه سیاست خارجی، یعنی نه شرقی نه غربی، از طریق حزب خود اعتراف کرد. او به ارایه اطلاعات و داده‌های مربوط به موقعیت نظامی و سیاسی ایران به شوروی اعتراف کرد.

نقض دوم علیه قوانین جمهوری اسلامی و انقلاب آن، به گفته کیانوری به مالکیت مخفیانه سلاح با وجود حکم امام خمینی برای پس دادن آن به مسئولان برمی گردد.

رهبر حزب توده همچنین تاکید کرد که این حزب سازمان جاسوسی مخفی خود را برای شوروی تقویت کرده است.

او همچنین به خیانت از طریق ایجاد یک شبکه مخفی در میان افسران ارتش اعتراف کرد. این شبکه در خدمت جمع آوری اطلاعات برای انتقال آن به شوروی از طریق افسران بوده است.

کیانوری همچنین گفت که دروغگویی هم یکی دیگر از خیانت‌های حزب او بوده است. این موارد برای مخفی نگه داشتن ارتباطات کنونی میان مسئولان بانفوذ دولت و حزب توده و فراهم کردن ارتقای ان‌ها بوده است تا بتواند به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند.

نهایتا او به پرواز مخفیانه از {صفحه کنده شده} پرداخت

کیانوری همچنین بصورت جزیی خیانت حزب توده را بعد از پیروزی جمهوری اسلامی افشا کرده و دریافت اشد مجازات را تایید کرد.

در همین حال یک مامور برجسته دیگر حزب توده، محمود به‌آذین (محمود اعتمادزاده) تاکید کرد که در ایران، مارکسیست دیگر به بن بست رسیده است و دلیل آن اقتدار اسلام و حمایت عمومی مردم از اسلام و انقلاب اسلامی است. بعد از ۲۳ سال جدایی از حزب، او دوباره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حزب پیوست و اخیرا به عضویت کمیته مرکزی درآمده بود.

او روابط حزب توده را با ابرقدرت‌های شرق افشا کرده و توضیح داد که این روابط به خیانت و توطئه منجر شده است.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    فکر کنم اگر الآن بود کینوری نه اینکه اعدام نمیشد بلکه با سلام و صلوات می بردن و میاوردنش چون میدونید که الآن بچه های کالج پاتریس لومومبا همه کاره هستند!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها