افزایش فشارها به عربستان برای آزاد کردن شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز

یک لابی‌گری دو میلیون دلاری در آمریکا و مطرح شدن طومارهایی از جانب چند قانونگذار اروپایی فشارها را بر عربستان به منظور آزاد کردن شاهزاده‌ای که بالغ بر دو سال در این کشور ، افزایش داده است.

افزایش فشارها به عربستان برای آزاد کردن شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز

به نقل از خبرگزاری فرانسه، بازداشت شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و پدرش از ژانویه ۲۰۱۸ تا کنون در راستای عملیات سرکوبی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نه تنها علیه رقبای بالقوه خود بلکه علیه چهره هایی که در ظاهر قدرت او را به چالش نمی کشند به راه انداخت.
این بازی قدرت خطرناک در عین حال اعضای خانواده سعد الجبری، مشاور بن نایف، وزیر کشور و ولیعهد سابق که همراه با اسرار دولتی مهمی به کانادا گریخت هم درگیر کرده است.
با این حال بعیدترین هدف این کمپین شاهزاده سلمان ۳۷ ساله است؛ کسی که در دانشگاه سوربن فرانسه درس خوانده و به چند زبان مسلط است اما هیچ بلندپروازی سیاسی در ظاهرنشان نداده و به خاطر حمایتهای مالی‌اش از پروژه‌های توسعه در کشورهای فقیر از او به عنوان "چک سفید امضای متحرک" یاد می کنند.
یکی از نزدیکان او به خبرگزاری فرانسه گفت: این اتفاق تنها یک بازداشت غیرقانونی نبود. این آدم‌ربایی در روز روشن بود. این یک ناپدیدسازی اجباری است.

چند منبع به خبرگزاری فرانسه گفتند او بعد از آنکه حدود یک سال در زندان فوق سری "الحائر" در نزدیکی ریاض و بعدا در یک ویلای شخصی همراه با پدرش شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، ظاهرا در ماه مارس به یک بازداشتگاه مخفی منتقل شد هر چند که به گفته سه منبع خبری به شکلی اسرارآمیز چند روز پیش دوباره در آن ویلا به پدرش پیوست.
این منابع گفتند، مشخص نیست چرا او را به آن بازداشتگاه مخفی منتقل کردند و تماسهای تلفنی او با اعضای خانواده‌اش تحت نظر ماموران اطلاعاتی عربستان بوده‌اند.
ممکن است این بازگشت او در نتیجه جواب دادن فشارهای بین‌المللی باشد که به عربستان وارد شد. مقامات عربستان به درخواست برای اظهار نظر درباره این مناقشه پاسخ ندادند.
به گفته یک منبع خبری و بر اساس یک گزارش داخلی که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، هیاتی از جانب پارلمان اروپا ماه فوریه در سفری که به ریاض داشتند از مقامهای عربستان خواستند که شاهزاده های بازداشت شده دراین کشور از جمله شاهزاده سلمان را آزاد کنند.
مارک تارابل، معاون رئیس هیات مسئول روابط با شبه جزیره عربستان در پارلمان اروپا در نامه‌ای به کمیسیون اروپا نوشت: پارلمان اروپا در نامه‌ای به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از او خواستار اطلاعاتی درباره این پرونده شد اما این نامه بی جواب ماند.
او در این نامه نوشت: من میخواهم که شما از عالی رتبه‌ترین مقامهای عربستان بخواهید که شاهزاده سلمان را آزاد کنند.

من مطمئن هستم که این آزادی تاثیری مثبت بر روابط پارلمان اروپا با عربستان میگذارد.
این در حالی است که خبرگزاری فرانسه همچنین با استناد به یک سند متعلق به وزارت دادگستری آمریکا نوشت، در اتفاقی جداگانه، گروه سیاسی سونوران متعلق به رابرت استریک، لابی گر ارشد در واشنگتن یک قرارداد دو میلیون دلاری را در ماه مه به هدف وکالت برای آزادی این شاهزاده با دولتهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا امضا کرده است.
گمان برده می شود استریک روابط نزدیکی با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا داشته و یک همپیمان شاهزاده محمد بن سلمان است و طبق سند مذکور از جانب هاشم مقال، یک معتمد شاهزاده سلمان در پاریس استخدام شده است.
یک منبع خبری مقال را که یک تبعه پاکستانی است به عنوان مشاور مالی سابق این شاهزاده توصیف کرده است و او کسی است که دو میلیون دلار را از حساب شخصی وی و همچنین از جانب یک سری دوستان بانفوذ این شاهزاده به دست آورده است.
این تلاش بین المللی قماری است که ممکن است در قبال عربستان نتیجه عکس بدهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها