پاسخ اردوغان به انتقاد یونان از تلاوت قرآن در ایاصوفیه

رئیس جمهور ترکیه پس از اعتراض یونان نسبت به خوانده شدن قرآن در رویدادی که به مناسبت سالگرد فتح استانبول در ایاصوفیه برگزار شده بود، گفت: در حال حاضر حتی یک مسجد هم در آتن باقی نمانده و همه آن‌ها خراب شده‌اند.

پاسخ اردوغان به انتقاد یونان از تلاوت قرآن در ایاصوفیه

به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان با اشاره به سالگرد فتح استانبول که در ۲۹ ماه مه (۹ خرداد) گرامی داشته شد، گفت: هیچ‌یک از مساجد ما در آتن سالم باقی نمانده و همه آن‌ها به زمین ریخته شدند. این در حالی است که ما در شهری مانند استانبول، به چنین روش‌هایی متوسل نشدیم.

وی افزود: مساجد و بناهای تاریخی سمبلیک ما در آتن که یک قرن پیش ناچار شدیم آن‌ها را رها کنیم، ظرف مدت کوتاهی خراب شدند.

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد: هنگامی که "سلطان محمدخان"- که به "محمد فاتح" نیز شهرت دارد- استانبول را فتح کرد، از او نه به عنوان دشمن، بلکه مانند "ناجی مورد انتظار" استقبال شد. اجداد ما پیروزی را نه به منزله تصرف زمین، بلکه پیروزی بر قلب‌ها تلقی می‌کردند.

اردوغان در همین خصوص، اضافه کرد که اجداد او نه تنها در جریان فتح استانبول، بلکه در جریان همه فتوحات خود از هر آنچه خوب، سودمند و مطلوب برای انسانیت بوده مراقبت می‌کردند.

وی با بیان اینکه بعد از فتح استانبول مکان‌های عبادت دست نخورده باقی مانده و از آن‌ها به منظور رسیدگی به نیازهای جامعه نگه‌داری شده است، یادآور شد: به عنوان مثال کلیسای "ایا صوفیه" برای خدمت‌رسانی به مسلمانان به عنوان حق فتح آن‌ها به کار گرفته شد، که این موضوع زیباتر از آن بود که این بنا به خاطر خصومت دینی خراب شود. تنها همین یک تصویر برای نشان دادن بزرگواری اجداد ما کافی است.

رئیس جمهور ترکیه با اذعان اینکه طی یک قرن گذشته، کشورش در زنده نگه داشتن یادگار اجداد خود "به اندازه کافی موفق" نبوده است، با این حال تاکید کرد، در ۱۸ سال گذشته ترکیه نه تنها میراث جغرافیایی بلکه میراث اجداد خود را نیز حفظ کرده است.

اردوغان تصریح کرد: زمانی که ما به قدرت رسیدیم، شاهد بودیم که تنها ۴۶۰ بنا بازسازی شده‌اند. طی ۱۸ سال گذشته، ۵ هزار و ۶۰ بنا را بازسازی کرده و آن‌ها را به خدمت ملیت و انسانیت درآوردیم.

روز جمعه، وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه "جشن پیروزی در ایا صوفیه" را با هماهنگی اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، به عنوان بخشی از مراسم روز فتح استانبول برگزار کرد.

این برنامه با تلاوت جزء ۴۸ قرآن، سوره "الفتح" به معنای پیروزی آغاز شد که اردوغان آن را از طریق ویدئو پخش کرد.

ترکیه روز شنبه شاهد اعتراض یونان نسبت به خوانده شدن سوره‌ای از قرآن در ایاصوفیه بود؛ نقطه عطف و مکان برجسته تاریخی در استانبول که به موزه تبدیل شده است.

پاسخ اردوغان به انتقاد یونان از تلاوت قرآن در ایاصوفیه

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در حالی که آتن را به صدور بیانیه بیهوده و بی‌تأثیر در رویداد ایاصوفیه و سالگرد فتح پایتخت سابق امپراتوری بیزانس به دست عثمانی‌ها متهم می‌کرد، اظهار کرد که ناخشنودی یونان نشانه تعصب این کشور است.

وی ادامه داد: این حقیقت که یونان، تنها کشور اروپایی که مسجدی در پایتخت آن باقی نمانده است، از قرائت قرآن در ایاصوفیه به خشم آمده موردی است که تعصب این کشور را نشان می‌دهد؛ به ویژه زمانی که صدای اذان از مناره‌ها در اروپا به گوش می‌رسد و اصل احترام متقابل بیش از هر زمان دیگری ارزش دارد.

این سخنان پس از اظهارات وزارت خارجه یونان مطرح شد که ادعا کرده بود قرائت قرآن با کنوانسیون یونسکو در مورد حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان مطابقت ندارد!

ایاصوفیه در زمان امپراتوری روم شرقی، کلیسا بود اما پس از فتح استانبول به دست ترکان عثمانی به مسجد تبدیل شد و با تشکیل جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌ است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها