ائتلاف احمدی نژاد و قالیباف به وقوع می‌پیوندد؟ / تفاوت اصلی رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس فعلی

شواهد نشان می‌دهد که علی رغم نزدیکی موقتی احمدی نژادی‌ها و نواصولگرایان قالیبافی، اما راس این دو جبهه نمی‌توانند به همین راحتی‌ها با هم موتلف شوند و به همین دلیل، شاید مجلس جدید عرصه مجادله دو طیف اصولگرا اما رقیب باشد.

ائتلاف احمدی نژاد و قالیباف به وقوع می‌پیوندد؟ / تفاوت اصلی رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس فعلی

قبل از انتخابات مجلس بود که دیدار قالیباف و احمدی نژاد سر و صدای بسیاری به پا کرد. در آن زمان بسیاری از ائتلاف نواصولگرایی و جبهه بهار در آستانه انتخابات مجلس گفتند. با این حال، مدتی بیش نگذشته بود که تمام این تحلیل‌ها و حدس و گمان‌ها به خیالی تبدیل گشت.

انتخابات برگزار شد و علی رغم حضور پررنگ طرفداران و اعضای کابینه رئیس جمهور سابق کشورمان، این قالیباف بود که به عنوان شانس اول ریاست مجلس مطرح شد.

احمدی نژادی ها از همان زمان دهانه توپ خود را به سمت شهردار اسبق تهران گرفتند. این گروه در کنار اصولگرایان سنتی و اعضای جبهه پایداری تیمی را علیه سردار دیروز به کار گرفتند. در این بین اما ناگهان ورق برگشت. در حالیکه همه از صف آرایی جدی احمدی نژادی ها با قالیباف سخن می‌گفتند اما مدت کوتاهی قبل از انتخابات ریاست مجلس، حاجی بابایی(وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد) کناره گرفت و قالیباف با 231 رای رئیس مجلس شد.

این میزان رای به خوبی نشان می‌دهد که سردار دیروز و رئیس مجلس امروز به خوبی توانسته رضایت طیف وسیع پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها را به دست آورد. حالا قالیباف در مجلسی که پر از طرفداران رئیس جمهور سابق است، رئیس شده است. قاعده سیاست می‌گوید که در این شرایط بهترین راه برای دو گروه ائتلاف است؛ مخصوصا اینکه دولت نیز در دست یک اعتدال گرای متمایل به اصلاحات یعنی حسن روحانی است. با این حال، برخی شواهد گویای این است که قالیباف و احمدی نژاد هنوز راه درازی برای ائتلاف دارند.

سیاستمدارن پیشرو و غیرپیشرو

در یک نگاه اجمالی، می‌توان سیاستمداران را به دو دسته تقسیم کرد: سیاستمداران پیشرو و سیاستمداران غیر پیشرو. سیاستمداران دسته اول کسانی هستند که با یک اندیشه، حزب و ایده و به خصوص طرفداران مشخص به قدرت می‌رسند. دسته دوم اما اصولا خود را در نسبت با سیاستمداران پیشرو تعریف می‌کنند. اصول، طیف طرفداران و به خصوص ایده آنها بنا به مصلحت و بنا به گروه مقابلشان تغییر می‌کند. به عبارتی، طیف سیاستمداران غیر پیشرو بیشتر شامل اپوزیسیون‌ها می‌شود.

تاریخ ایران پر است از این دو دسته سیاستمدار. شاید بتوان محمد مصدق را نمونه واقعی یک سیاستمدار پیشرو و احمد قوام را نمونه یک سیاستمدار غیر پیشرو دانست. آنچه مشخص است این است که سیاستمدارن غیر پیشرو به مراتب بهتر از پیشروها قادر به ائتلاف با سایر گروهها هستند چرا که بنا به ایده، هدف یا ایدئولوژی خاصی حرکت نمی‌کنند.

در همین مورد مصدق و قوام این قاعده به خوبی جواب می‌دهد. طیف چپ گرا و به خصوص حزب توده در سالهای دهه 20 و 30 به شدت فعال بودند. احمد قوام در سالهای نخست وزیری اش و بعد از خواباندن قائله حضور شوروی در آذربایجان توانست به راحتی با این گروه ائتلاف کند. این ائتلاف در حالی به وقوع پیوست که قوام هیچ علقه و سبقه سیاسی چپی نداشت. هر چند فشار آمریکا و ارتشیان طرفدار شاه به قوام سرانجام باعث شد او حمایتش را از چپ های سوسیالیست بردارد اما این اتفاق به خوبی نشان داد که او تا چه اندازه در سیاست منعطف است.

در مورد مصدق اما عکس این امر اتفاق افتاد. مصدق یک سیاستمدار پیشرو بود. او با ایده و آرمان ملی شدن صنعت نفت و کوتاهی دست استعمار انگلیس توانسته بود رهبر جبهه ملی شود اما بعد از وقایع 30 تیر و آغاز دور دوم نخست وزیری اش به آرامی موتلفین خود را از دست داد. او به خصوص هرگز نتوانست رابطه خوبی با طرفداران حزب توده و سایر گروه‌های چپ برقرار کند. مخالفت او با توده ای ها به حدی بود که حتی در روز 28 مرداد آنها را که در آن روز برای حمایت از او به خیابان آمده بودند، به زور از سطح شهر جمع کرد و عملا عرصه را برای کودتا آماده نمود.

احمدی نژاد و قالیباف؛ ائتلاف ناممکن است؟

حال، بیایید همین صورت بندی را برای احمدی نژاد و قالیباف به کار ببریم. احمدی نژاد بارها نشان داده که یک سیاستمدار پیشرو است. او با شعارهای عدالت طلبانه و تیپ خاص خود توانست ادبیاتی جدید را وارد عرصه سیاسی کند.

در طول 8 سال ریاستش هرگز علاقه ای به ائتلاف با سایر گروه‌ها نشان نداد. او با آغاز دولت دومش، جبهه پایداری را که حامیان سنتی او بودند، از خود راند. با سیاستمداران اصولگرای معتدلی مانند علی لاریجانی و ناطق نوری به شدت مخالف بود و از قالیباف و طرفداران این اصولگرای تکنوکرات هم دل خوشی نداشت. مخالفت اصلی او اما با مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفدرانش، اصلاح طلبان و اعضای کارگزاران بود که به خصوص در سال 88 به شدت به آنها تاخت.

در مقابل، شاید در ظاهر قالیباف را در ائتلاف و تغییر چهره سیاسی کمی نرم تر بیابیم. او سرداری بود که هنگام مدیریت نیروی انتظامی سعی کرد فاصله اش با دولت خاتمی را حفظ کند. با ورود به شهرداری تهران از خود چهره یک اصولگرای تکنوکرات را به نمایش گذاشت اما بعد از شکست در انتخابات 92 و گذشت 4 سال از ریاست جمهوری حسن روحانی، تغییر چهره داد و خود را به عنوان چهره ای که حامی مستضعفین و اکثریت 96 درصدی است معرفی کرد. او حتی چهره ظاهری خود را هم تغییر داد. تکنوکراتِ کت و شلواری دیروز حالا پیراهن تکی می‌پوشید که غالبا روی شلوارش می‌افتاد. اوج نرمش و انعطاف سیاسی قالیباف در پایان رقابت‌های انتخابات 96 خود را بروز داد. او به نفع رقیب اصولگرایش یعنی سید ابراهیم رئیسی کنار کشید و از عرصه رقابت‌ها خداحافظی کرد.

با این حال، یک ضعف در قالیباف وجود دارد که در بیشتر مواقع، مانع او می‌شود. او بیشتر از اینکه سیاستمداری چیره دست باشد، مدیر اجرائی بوده است. او قدرت لابی زیادی ندارد. چه در انتخابات ریاست جمهوری 1384، چه در انتخابات 1392 و چه در رقابت‌های 1396، قالیباف نتوانست جبهه وسیع اصولگرایان را با خود همراه کرده و حمایت آنها را به دست آورد.

این ضعف وقتی بیشتر جلوه می‌کند که او در مقابل یک سیاستمدار به شدت پیشرو مانند احمدی نژاد قرار بگیرد؛ سیاستمدار غیر منعطفی که به هیچ وجه علاقه ای به سازش نداشته و در تاریخ حضورش در عرصه سیاسی نیز با هیچ گروهی متحد نشده است.

این شواهد و دلایل نشان می‌دهد که علی‌رغم نزدیکی موقتی احمدی نژادی‌ها و نواصولگرایان قالیبافی اما راس این دو جبهه نمی‌توانند به همین راحتی‌ها با هم موتلف شوند و به همین دلیل، شاید مجلس جدید عرصه مجادله دو طیف اصولگرا اما رقیب باشد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • لزگی اذری
    0

    جفتشون خادم ملتن

    نظرات شما -
    • مجید فرهادی
      0

      کدام خدم ملت 700میلیارد دلار را نفله کردن خادم ملت شد خدم ملت تخصص میخواهد که توی تین چهل سال نبود

  • خوزی
    0

    جمع شدن یک به اصطلاح رییس جمهور که هشت صد میلیارد دلار نفت بشکه ای 150 دلار را در هشت سال فوت هوا کرد . وشهردار سابق ورییس مجلس انتصابی فعلی چیزی از آن در می آید که کمترین مشخصه آن مصیبت است . در نبود روسای با برنامه و مسئول واقعی جانشینان مردم فریب..... جای آن ها را می گیرند امروزه به آن ها می گویند . پوپولیست

    نظرات شما -
    • د
      0

      پس بگو راهو باز کنن حاجی‌آغا‌ شیخ کلید ساز بیاد یا نمیشه خاتمی یاور آقازاده‌گان‌و دزدان‌مملکت‌ یا اصلآ چه فرقی داره‌یکی‌ از همون افول گرایان بیاد ولی احمدی دشمن دزدان‌یاور فقرا نیاد

    • ؟؟؟
      0

      چهل ودوسال از انقلاب گذشته 8سال دوره دکتر احمدی نژاد بیشتر از34سال صدارت بقیه دولتها در این کشور کار شده یعنی خدمت رسانی او بیش از 6برابر سایر دولتها بوده و این امر را مردم در پای صندوق های رای اعلام خواهند کرد حالا شما این هشتصد میلیارد دلار را از کجا در آوردی؟ یعنی از اول انقلاب تاحالا نفت و گاز رایگان صادر میشده ولی در دوره احمدی نژاد با دلار فروخته شده؟ یا اینکه سی سال یک غربگرا وزیر نفت بوده و نفت و گاز را رایگان فروخته؟ یا احمدی نژاد ودولت او عرضه داشتند که نفت رو 150دلار میفروختند؟ اگردرآمد نفتی در هشت سال 800 میلیارد بشود در طول34سال تصدی دولت غربگرایان و اصلاح طلب در طول 34 سال میشود 3400 میلیارد دلار!!!؟؟ از مرحوم هاشمی و خاتمی و روحانی بپرسید این دلارها کجا هستند؟ راستی دلار از کجا میاد؟ چرا دلار در بودجه دولت 4200 هست؟ چرا برای آقا زاده ها و نورچشمی های دولت و واردکنندگان کود انسانی و سنگ پا و...مورد تایید دولت 4200 تومن حساب میشه؟ وچرا همان وارد کننده ها بعد از وارد کردن کالا همان جنس را با دلار 17000 تومنی با مردم محاسبه میکنن؟ یعنی دولت رانت میخوره؟ یا به اطرافیانش رانت میدهد؟ آیا قیمت واقعی دلار 4200 تومن هست؟ چرا برای عموم مردم دلار 17000تومن هست؟

    • محمدعلی
      0

      هشت سال درآمد نفتی دولت احمدی نژاد طبق آمار بانک مرکزی نه آمار من درآوردی 618 میلیارد دلار بوده فقط حدود 50 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه کرد که بیشتر فازها رو با بیش از 70 درصد پیشرفت تحویل دولت فعلی داد بیشترین میزان راههای مواصلاتی ایجاد شد طبق آمار وزارت نیرو ظرفیت نیروگاهی برق از 41 هزار مگاوات زمان خاتمی با 70 هزار مگاوات تحویل دولت فعلی شد و در دولت فعلی تا الان به حدود 83000 مگاوات رسیده در سیمان و بنزین هم که از بزرگترین وارد کنندگان دنیا بودیم به صادرکننده تبدیل شدیم همه این موارد ارز میخواد بماند که حدود 55 میلیارد دلار صندوق توسعه موجودی داشت که تحویل دولت فعلی شد و بیش از 100 میلیارد دلار ایران هم بلوکه شده بود

  • کاربر
    0

    یه روز نیست ک تو این سایت از احمدی نژاد تیتر نزنین جالبه ک اونقدر مهمه براتون چقدر تاثیر گذار بوده این مرد

    نظرات شما -
    • فولاد
      0

      ریاست دکترقالیباف بر مجلس همانند زمانی که شهردار پایتخت و فرمانده ناجا بود موفق خواهد بود به کوری چشم حسودان .دکتر قالیباف مرد عمل ، کاردان، با تجربه ، باسواد، همگی باید از انتخاب دکتر قالیباف خوشحال باشیم چون پایان این همه بی مدیریتی خواهد بود

  • اکبر
    0

    درود بر هردوشون

    نظرات شما -
    • بی‌نام‌
      0

      نخیر‌ یکی‌شون‌پس‌منفی‌‌میزنم

  • احمدی نژاد
    0

    احمدی نژاد فاتح قلب مردم مستضعف بیا

  • علیرضا
    0

    ولمون کنید احمدی نژاد خاتمی رییسی قالیباف خسسستع شدیم پول اجاره نداریم پول خرید ماسین بی کیفیت نداریم به ما چه کی با کی ائتلاف کرد لعنت به هر کس که با سیاست میخواد به جایی برسه بعد به ما مردم بدبخت کمک نکنه به درک که با هم دوست هستن یا دشمن کار ما مردم راه بندازید چه در حالت دشمنی چه در حالت دوستی قیمت مسکن کنترل کنید مافیا خودرو جلوشو بگیرید بزارید قطب سوم چهارم پنجم خودروسازی هم شکل بگیره تا ایرانخودرو سایپا به خودشون بیان چرا درد مردم متوجه نیستید ما نون نداریم بخوریم اون وقت به فکر این باشیم که اقایون با هم دوستن یا دشمن ای خدا خسسسسسته شدییییم به کی پناه ببریم به کی درد دلمون بگیم به کی بگم وقتی خانومم میگه پول بده برم گوشت بخرم وقتی ندارم بدم بهش انگار دنیا رو سرم خراب میشه خدایا اینارو نابود کن هر کس به فکر مردم نیست نابود کن

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خداوند همه عاملین بدبختی و سیه روزی مردم رو نیست و نابود کند... بگو آمین

  • سعید عبدالخانی
    0

    آقایون محترم اینقدر دنبال نقطه ضعف هم دیگه نباشید و تخریب کردن دیگران معصیت دارد با هم دست به دست بدهیم کشور رو آباد کنیم انشاء الله آقای قالی باف بتونه بهترین مدیریت بکنه و آقای احمدی نژاد هم بهترین رئیس جمهور بشه ممنو ن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      تحویل بگیر سالی که نکوست از بهارش پیداست

  • تشکری
    0

    مدیراین سایت بااصلاح چپاولگران هست همیشه یک خبرای چرت وپرت را میزارن

  • بنده خدا
    0

    ملت هرچه میکشند از همین ائتلاف و احزاب و شعار های چپ وراستی میکشند حاصل ائتلاف میشه علی رایجانی که گفت من رئیس مجلس باشم کافیست وبا هر ازخدا بیخبری ائتلاف کرد از جاسوس و وطن فروش بگیر تا.. وحاصل دسترنج چهل ساله دانشمندان و شهدای هسته ی را در عرض 20 دقیقه با خاک یکسان کرد!! یا شخصی که زیر بیرق حزبی باشد منافع ومعاش و ارتزاق حزب مطبوعش را برآورده میکند تا مردم بدبخت که بهش رای دادن با الطبع همه احزاب برای ماندن در سطح بالای سیاسی نیاز به منابع مالی نامحدود دارند که یا باید توسط دولت و یا سازمان و رانت و ساخت وپاخت سیاسی و رای فروشی و... باید پشتیبانی مالی بشوند یا از طریق وطن فروشی و از منابع و دلارهای خارجی پشتیبانی بشوند درهرصورت این احزاب بدرد مردم نخواهند خورد پس ایراد از احمدی نژاد نیست که با کسی ائتلاف نکرد ویا زیر پرچم هیچ حزبی نرفته (زنده باد آزادگی زنده با آزاد مردی زنده باد ایران وایرانی زنده باد احمدی نژاد)

  • رضا
    0

    زنده باد تنها حامی محرومین احمدی نژاد

  • ایرانی
    0

    هرکز احمدی نژاد را نه تنها با قالیباف بلکه با هیچ از روسای جمهور از بنی صدر تا کنون مقایسه نکنید . انصافاً انها در مقابل ایشان حرفی برای گفتن ندارند. زنده باد احمدی...

  • بهار
    0

    برعکس بعضی انتقادها علیه خبرفوری من خیلی ممنونم از خبرفوری که هرروز اسم یاچهره آقای دکتراحمدی نژاد را به ما نشان میدن که خودش مایه آرامش است دمتون گرم موفق باشید

  • رضا.م
    0

    فسادرابطه بازی نمایندگان مجلس سابق بازمینخواران رابه یقه شهردار جهادی خدوم سابق آویزان نکنیم.مثل این کورمال هاکه خبری میآورندوتحقیق نکرده آن امیرجنگ وسازندگی راباخیل بقیه ناتوان یک کاسه نکنیم.اگرامیر قالیباف نبودنه پلیس مقتدرکشور ونه تهران بزرگ آبادامروزنبود.امااحمدی نژادباهمه دوندگی هایش،چون بشدت احساسی عجول است مناسب منصب پرخطیرریاست جمهوری آینده نخواهد بود.گزینه عالی رییس جمهوری،محسن رضایی عقیل وپخته وکل نگرپربرنامه است که جنگ بزرگ رابخوبی اداره کرد

  • کریم
    0

    تف به ذات افساد طلبان که ملت رو به فنا دادن

  • احمدی
    0

    زنده باد احمدی نژاد که به فکر مردم بوده و هستش منتطرتیم

  • احمد
    0

    برای چی ارسال نظر من را نذاشتید

  • هدایت اله اردستانی سامانی
    0

    قالیباف عزیز قالیباف بباف

  • حمیدرضا
    0

    نو اصولگرا, تناقض دیگری در دل سیستم و خبرگزاری هاش, مردم در گروگان سنت و اصول و دین, نو اصولگرا ←آرایش کوتاه بسیجی از یک ریش پر پشت و قابل تحمل و تامل کردن آن!!تاسف واقعا,چنان قالیباف قالیباف راه انداختید که انگار نه انگار این اقا با رای کمتر از 10درصد مردم واجد شرایط تهران اومده بالا و رئیس مجلس کردنش,این مجلس و قوانینش نه مشروعیتی دارن و نه بنده خودم رو ملزم به رعایتشون میدونم ,چون مردم به این مجلس با رای ندادنشون یک نه بزرگ گفتن ,این اقا در جایگاه شهردار بودنش اونطور گند زد به تهران , حالا که بسیجیان عزیز رئیس مجلس کردنش باید آماده باشیم که گند گنده تری بزنه بر سر این مملکت, #مجلس_نامشروع

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها